کرونا برای افراد چاق خطرناک تر است!

۴
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پژوهشگران با بررسی پژوهش‌های سلامت عمومی انگلستان (Public Health England) شواهدی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد اضافه‌وزن احتمال بستری‌شدن و نیاز به مراقبت‌های ویژه را برای بیماران کرونایی افزایش می‌دهد.
ابتلا به کرونا

چرا اضافه وزن احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد؟

بعد از مطالعه و بررسی پژوهش‌هایی که تاکنون انجام شده‌، متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که اضافه‌وزن دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به نوع جدی‌تر ویروس کرونا و حتی مرگ ناشی از آن هستد. در این مطلب از مجله دلتا می‌خواهیم علت این موضوع را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

کاهش وزن فواید بی‌شماری برای سلامتی دارد. یکی از فواید آن کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا است. به‌گفته دکتر آلیسون، هیچ زمانی مثل این دوره همه‌گیری کرونا، کاهش وزن ضرورت نداشته است.

احتمال ابتلا به کرونا

چرا افراد چاق بیشتر در خطر بیماری کرونا قرار دارند؟

فشار چربی‌های بدن به ریه‌ها

میزان زیاد چربی در سینه و شکم به ریه‌ها فشار می‌آورد و به این افراد اجازه نمی‌دهد به‌راحتی ریه‌هایشان را پر کنند. این کاهش گنجایش ریه‌ها به فشارها و مشکلات تنفسی دیگر در بیماران می‌افزاید.

نیاز بیشتر به اکسیژن

تحمل وزن زیاد، نیاز بدن به اکسیژن را افزایش می‌دهد. بعضی از افرادی که اضافه وزن دارند، ممکن است به‌آهستگی نفس بکشند یا تنفس‌شان به‌قدری آهسته باشد که نتوانند اکسیژن لازم را به بدن برسانند. این عوامل حتی در زمان سلامتی هم فشار زیادی بر قلب و ریه‌ها وارد می‌کند.

بااین‌حال، پژوهش‌ها نشان داده‌اند که این دو عامل به‌تنهایی نمی‌توانند عامل مرگ‌و‌میر بیماران چاق بر اثر کرونا باشند. عوامل دیگری هم دخیل‌اند که فقط مختص بیماری کرونا هستند.

چاقی و کرونا

چربی، منبعی برای ایجاد التهاب

در مقاله جدیدی که نتیجه پژوهش‌های زیادی را مرور و بررسی کرده بود، پژوهشگران به‌دنبال علت این موضوع بودند که چرا بیماران دارای اضافه‌وزن، در معرض خطر بیشتری در برابر کرونا هستند. بر مبنای این یافته‌ها، بافت‌های چربی می‌توانند منبعی برای التهاب مهارنشدنی باشند که می‌تواند به اندام‌هایی مانند ریه‌ها آسیب برساند.

از طرف دیگر، افراد چاق معمولا سیستم ایمنی نامتعادل و ضعیفی دارند. میزان سیگنال‌های التهابی در خون آن‌ها زیاد است. این سیگنال‌ها شرایطی در بدن ایجاد می‌کنند که شبیه واکنش‌هایی است که بدن به ویروس کرونا نشان می‌دهد؛ یعنی سیستم ایمنی آن‌ها به عفونت ویروس کرونا واکنش افراطی نشان می‌دهد.

بعد از اینکه فرد چاقی به ویروس کرونا مبتلا شد، بدن او ممکن است ذخیره‌ زیادی از سلول‌های ایمنی را فعال کند که در چربی ساکن شده‌اند. این موضوع باعث تورم و التهاب بیش ‌از ‌اندازه می‌شود. این فعال‌سازی غیر‌عادی سیستم ایمنی، می‌تواند به اندام‌هایی ازجمله ریه‌ها آسیب برساند.

معمولا از روز هفتم تا دهم بعد از ابتلا به ویروس کرونا، بیماران یا شروع به بهبودی می‌کنند یا وضعشان وخیم‌تر می‌شود. این وخیم‌شدن نشان می‌دهد که آسیب اصلی‌ای که کرونا ایجاد می‌کند، ممکن است به‌دلیل طوفان سیتوکین باشد نه خود عفونت.

ازآنجاکه بافت چربی انبار بزرگی از سلول‌های ایمنی است، احتمال اینکه افراد دارای اضافه‌وزن، در هنگام ابتلا به ویروس کرونا، بیشتر از افراد دیگر دچار طوفان سیتوکتین شوند، بیشتر است. این مسئله باعث آسیب‌دیدن ریه‌ها، فشار جدی به سیستم تنفسی و حتی مرگ می‌شود.

کرونا

آیا من اضافه‌وزن دارم؟

سازمان بهداشت بریتانیا اعلام کرده است که افرادی اضافه‌وزن دارند که شاخص تود‌ه بدنی (بی. ام. آی) آنها ۲۵ تا ۲۹٫۹ است. افرادی به چاقی افراطی مبتلا هستند که بی. ام. آی آنها ۳۰ تا ۳۹٫۹ باشد. روش دیگری برای اندازه‌گیری میزان چاقی، از طریق اندازه‌گیری سایز کمر است. مردانی که سایز کمرشان بیشتر از ۹۴ سانتی‌متر و زنانی که سایز کمرشان بیشتر از ۸۰ سانتی‌متر باشد، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی هستند.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ در ۴:۱۹ ب٫ظ

  2. عرفان محبان

    ۱۰ دی ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۹ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ در ۰:۰۶ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ در ۵:۰۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…