خانه‌‌‌‌ای مستحکم‌ با «سوپرچوب»

۰
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آشنایی با مصالح ساختمانی جدید و فناوریهای نوین در معماری می تواند در بهره گیری از این فنون در ساخت و ساز ها یاریمان دهد.
خانه‌ مستحکم‌

خانه‌ مستحکم‌ با «سوپرچوب»، یکی از جدیدترین فناوری‌های معماری در عصر کنونی است که در آینده‌ای نزدیک به بازارهای مصالح ساختمانی عرضه خواهد شد.

خانه‌ مستحکم‌

به گزارش مجله دلتا، آهن و فولاد جزو مصالح پرمصرفی هستند که امروزه در ساختمان‌ سازی کاربرد بسیاری دارد اما شاید بتوان گفت که برخی از این مصالح به دلیل کیفیت متفاوت در تولید، از استحکام قابل قبولی در برابر زلزله و حوادث طبیعی برخوردار نیستند. این در حالی است که یک خانه‌ مستحکم‌ حس آرامش و امنیت را به افراد خانواده منتقل کرده و باعث افزایش امنیت روانی ساکنان می‌شود.

به تازگی، مهندسان دانشگاه «مریلند» ماده‌ای با نام «سوپرچوب» ساخته‌اند که نه تنها باقدرت‌تر از آهن و فولاد بلکه حتی مستحکم‌تر از آلیاژهای تیتانیوم است و در مقابله با حوادث طبیعی از استحکام نسبتا بالایی برخوردار است.

اگرچه آلیاژهای تیتانیوم علاوه بر استحکام کششی بالا(حتی در دماهای زیاد)، از مقاومت زیادی برخوردارند اما هزینه بالای تولید و پردازش آنها مانع از اقبال عمومی در تمام صنایع شده و تنها کاربرد آنها را به صنایع نظامی، هوافضا، برخی تجهیزات پزشکی و ایمپلنت‌ها و برخی تجهیزات الکترونیکی محدود ساخته است.

مصالح ساختمانی

اما «سوپرچوب» محصولی است که می‌تواند جایگزینی مناسب برای اینگونه مصالح باشد و در ساخت خانه استفاده شود. خانه‌ای که در ظاهر از چوب اما از نظر استحکام بسیار قوی‌تر از  فولاد خواهد بود.

«لینگ بینگ هو» رهبر این تیم تحقیقاتی درباره این فناوری جدید می‌گوید: استفاده از «سوپرچوب» که باعث ایجاد تغییراتی در ساختار اصلی چوب می‌شود محصول جدید را ۱۲ برابر قوی تر از چوب طبیعی و ۱۰ برابر سخت تر از آن می‌سازد.

سوپرچوب

استحکام سوپر چوب قابل مقایسه با مشخصات مکانیکی فیبرکربن است و برغم چنین استحکامی بسیار ارزان تر از آن و  فولاد است. بنابراین این محصول می‌تواند رقیب فولاد و یا آلیاژهای تیتانیوم باشد و حتی در صنایع اتومبیل سازی و هواپیماسازی  استفاده شود

با دستاورد جدید محققان دانشگاه مریلند در آینده‎ای نه چندان دور شاهد جایگزین شدن سوپر چوب به جای فولاد و آلیاژهای فلزی خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…