اجاره‌نشین‌ها از پایتخت می‌روند

۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه

اجاره‌نشین‌های تهرانی از تهران می‌روند. طبق بررسی‌های میدانی در بعضی مناطق مبلغ قراردادهای اجاره نسبت به سال قبل رشد ۳۰ تا ۵۰ درصدی داشته است و به همین دلیل بعضی از خانوارهای اجاره‌نشین در حال ترک تهران هستند.

به گزارش مجله‌ی دلتا و به نقل از ایسنا، حسام عقبایی نایب رییس اتحادیه‌ی مشاوران املاک گفته بود در ماه‌های اخیر و در پی افزایش قیمت خانه و اجاره‌بها، شاهد روند مهاجرت مستاجرها از تهران به شهرهای اطراف از جمله کرج، شهریار، پردیس، رودهن هستیم.

در پی رشد بازارهای ارز و سکه، قیمت مسکن با یک جهش ناگهانی روبه‌رو شد. از سویی دیگر طی سال‌های اخیر سهم مالکیت نسبت به اجاره‌نشینی روند کاهشی به خود گرفته است. سال ۱۳۷۵ بالغ بر ۷۳.۴ درصد مردم ایران در خانه‌های ملکی زندگی می‌کردند، ۱۵.۴ درصد مستاجر بودند و ۱۱.۹ درصد در سایر واحدها سکونت داشتند.
سال ۱۳۸۵ رقم مالکیت ۶۷.۹ درصد کاهش پیدا کرد و سکونت استیجاری ۲۲.۹ درصد افزایش یافت. در سال ۱۳۹۰ خانه‌های ملکی ۶۲.۷ درصد و خانه‌های استیجاری ۲۶.۶ درصد بود. سال ۱۳۹۵ این اعداد به ترتیب به ۶۰.۵ و ۳۰.۷ درصد رسید.

مستاجرهای تهرانی

 

علت اصلی تغییر شکل تصرف از مالکیت به اجاره‌نشینی، افت توان طرف تقاضا است. دولت‌ها نتوانسته‌اند با ابزارها و مشوق‌های لازم، مسکن مناسب اقشار مختلف را تامین کنند. یکی از مهم‌ترین راهکارها برای تقویت متقاضیان مسکن، افزایش سقف تسهیلات بانکی است.

بازار اجاره با شروع خرداد و متاثر از قیمت‌های پیشنهادی، شرایط ملتهبی را آغاز کرد. اما به دلیل نبود ظرفیت در این حوزه به تدریج به حالت عادی برگشت و قیمت‌ها به‌ویژه در جنوب پایتخت تا حدی تعدیل شده است. طبق آمارهای رسمی، نرخ رشد قیمت مسکن در تهران از تیرماه سال قبل تا تیرماه امسال ۵۴ درصد بوده است. در حالی که قیمت اجاره در همین بازه‌ی زمانی ۱۳.۶ درصد افزایش یافته است و نشان می‌دهد بین این دو شاخص شکاف ۴۰.۶ درصد وجود دارد. موجران در هفته‌های اخیر تلاش کردند این فاصله را پر کنند. اما مستاجرانی که قدرت اقتصادی آن‌ها نهایتا ۵ درصد نسبت به نرخ تورم افزایش یافته است، از توان مالی کافی برخوردار نیستند.

یک نظر

  1. فروتن

    ۷ خرداد ۱۳۹۸ در ۷:۲۳ ب٫ظ

    در این صورت حومه تهران که در اکثر شهر های جدید که زیر ساخت های مناسبی ندارند شاهد عدم برخورداری ساکنین از حقوق کامل شهروندی و امکانات رفاهی خواهیم بود .

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…