خرید گوشی سرقتی چه عواقبی در پی دارد؟

۷
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بر اساس قانون، خریدن مال مسروقه جرم بوده و اگر کسی آگاهانه این کار را انجام دهد، برابر قانون مجازات خواهد شد.
مجازات خرید گوشی سرقتی

با افزایش شدید قیمت تلفن همراه، بسیاری از افراد، دیگر توانایی خریداری گوشی نو را نداشته و به دلیل اینکه گوشی‌ دست دوم بسیار به صرفه‌تر است، افراد جامعه به خرید این گوشی‌ها روی آورده‌اند. یکی از معضلات این امر، خرید و فروش گوشی‌های دزدی در بازارهای سیاه در سطح کشور است. گوشی‌­‌های دزدی غالبا در بازار سیاه خرید و فروش می­‌شوند و ممکن است خریداران از این موضوع با خبر نباشند. خرید‌، ‌فروش و استفاده از گوشی‌های سرقتی جرم محسوب می‌­­شود و پیگرد قانونی دارد. برای آشنایی با عواقب خرید گوشی سرقتی و مجازات آن در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی بیشتر آن می‌پردازیم.

خریدار گوشی سرقتی چگونه مجرم شناخته می‌شود؟

  • اگر خریدار با علم و اطلاع به اینکه گوشی مورد معامله دزدی است اقدام به خرید گوشی سرقتی کند، مجرم شناخته می‌شود. اما اگر فرد نداند که گوشی دزدی است و نسبت به این موضوع بی‌اطلاع باشد، مسئولیت از او ساقط می‌شود و تنها برای رفع اتهام باید بتواند با دلایل محکمه‌پسندی ثابت کند که از مسروقه بودن گوشی اطلاعی نداشته تا از وی رفع اتهام ‌شود.
  •  دلایل و نشانه‌های اطمینان ­آوری مبنی بر سرقتی بودن گوشی مانند مکان فروشگاه یا فرد مورد نظر وجود داشته و خریدار از آن چشم ­پوشی کرده و اقدام به خرید کند.
  • مجازات خرید گوشی سرقتی مطابق قانون مجازات اسلامی حبس از شش ماه تا سه سال و تا  ۷۴ ضربه شلاق تعیین شده است.

مجازات خرید گوشی سرقتی

مجازات سارق گوشی سرقتی چیست؟

مجازات سرقت با توجه به شرایط سارق متفاوت است. بنا بر ماده ۶۵۱ قانون تعزیرات اگر سارقان گوشی دو نفر یا بیشتر باشند و عمل دزدی در شب واقع شود یا سلاح سرد مثل چاقو یا سلاح گرم مثل اسلحه داشته باشند و آزار و تهدید کنند قاضی می‌تواند آن‌ها را تا بیست و پنج سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کند که این بالاترین مجازات سرقت است. اما در صورتی‌ که یکی از این شرایط را دارا باشد مجازات سارق تا سه سال حبس و شلاق است. همچنین اگر هیچکدام از شرایط را نداشت و از طریق کیف‌قاپی سرقت انجام شده باشد به حبس از یک تا پنج سال و ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد‌شد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب چک به چه دلایلی برگشت می‌خورد؟ را مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ در ۴:۰۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ در ۹:۴۰ ق٫ظ

    عالی بود دستتون دردنکنه متاسفانه درجامعه ما کتب حقوقی وجزایی هیچ جایگاهی درسبدخانگی ندارندوهمین بی اطلاعی ازقوانین بعضی وقتا باعث دردسردرست شدن برای خودمون میشه…. بازهم مطالب قضایی تومجله به اشتراک بگذارید سپاس فراوان.

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۱:۲۰ ق٫ظ

      قطعا هرچه اطلاعات حقوقی شهروندان در جامعه بالاتر بره ، شناخت و رفتار هم تغییر پیدا کرده و رشد می کنه. امیدواریم با همدلی شما دائره المعارف جامع حقوقی برای کسب دانش فراهم کنیم.

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ در ۸:۲۱ ب٫ظ

  4. خمسلو

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۱ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۵۳ ب٫ظ

      از اینکه همراه ما هستید ،سپاس گزاریم.

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۱۴ دی ۱۳۹۹ در ۶:۴۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …