عوارض مصرف زیاد پروتئین

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پروتئین‌ها ساختمان‌‌های اصلی زندگی هستند و هر سلول زنده‌ای از آن‌ها برای اهداف ساختاری و کاربردی استفاده می‌کند. پروتیئن‌ها زنجیره‌های بلندی از آمینواسیدها هستند که مانند مهره‌های یک رشته به هم پیوند می‌خورند و بعد یک شکل پیچیده را تشکیل می‌دهند
مصرف زیاد پروتئین

آیا مصرف زیاد پروتئین عوارضی دارد؟

اگر پروتئین بیشتری مصرف کنیم، عوارضی دارد؟ برخی می‌گویند که مصرف زیاد پروتئین می‌تواند میزان کلسیم در استخوان‌ها را کاهش دهد و باعث پوکی استخوان و همینطور از بین رفتن کلیه‌ها می‌شود. اما آیا واقعاً این مشکلات در صورت مصرف زیاد پروتئین وجود دارد؟ عوارض مصرف زیاد پروتئین چیست؟ ما در این مطلب از مجله دلتا، این ادعاها را بررسی کرده‌ایم. در ادامه همراه ما باشید.

عوارض پروتئین

پروتئین یکی از مواد مغذی اساسی است. اگر چه مصرف روزانه توصیه شده ممکن است به اندازه کافی برای جلوگیری از کمبود پروتئین مناسب نباشد، اما برخی از دانشمندان بر این باورند که برای حفظ سلامت بدن باید مقدار بیشتری پروتئین دریافت کرد.

آیا مصرف زیادِ پروتئین باعث پوکی استخوان می‌شود؟

برخی افراد بر این باورند که دریافت پروتئین زیاد می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود. نظریه آن‌ها این است که پروتئین بار اسیدی بدن شما را افزایش می دهد، که در نتیجه باعث می‌شود بدن کلسیم را از استخوان‌ها خارج کند و تا این مقدار اسید را خنثی کند.
مطالعات طولانی مدت نشان می‌دهد که مصرف زیاد پروتئین ممکن است سلامت استخوان شما را بهبود بخشد و این امر باعث پوکی استخوان نمی‌شود.

پوکی استخوان

آیا مصرف زیاد پروتئین به کلیه آسیب می‌زند؟

مطالعات نشان داده که مصرف زیاد پروتئین باعث افزایش آسیب به کلیه در افراد مبتلا به بیماری کلیوی می‌شود. با این حال، رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا برای عملکرد کلیه در افراد سالم تأثیر منفی ندارد.

آیا مصرف پروتئین مفید است؟

مصرف پروتئین فواید بسیار زیادی دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • توده عضلانی: مقادیر کافی پروتئین تأثیر مثبتی بر توده عضلانی دارد و برای جلوگیری از کاهش حجم عضلات در رژیم غذایی با کالری بسیار مهم است.
  • مصرف انرژی:مطالعات نشان می‌دهد که پروتئین بیشتر از سایر مواد مغذی باعث افزایش مصرف انرژی و سوخت و ساز می‌شود
  • احساس سیری: پروتئین شما را سیرتر نگه می‌دارد. افزایش مصرف پروتئین می‌تواند منجر به کاهش کالری و کاهش وزن شود
  • کاهش خطر ابتلا به چاقی: جایگزینی کربوهیدرات و چربی با پروتئین می‌تواند از شما در مقابل چاقی محافظت کند

مصرف پروتئین

مصرف چه مقدار پروتئین، زیاد محسوب می‌شود؟

مصرف پروتئین برای بدن ضروری است اما اینکه دقیقا چقدر پروتئین مضر است، نامشخص است و احتمالا بین افراد، مقدار آن متفاوت است. یک تحقیق روی مردان سالم و قوی نشان داد که مصرف حدود ۳ گرم در هر کیلوگرم از وزن بدن به صورت روزانه به مدت یک سال هیچ عوارض جانبی برای سلامتی نداشته است.

حتی خوردن ۴/۴ گرم در هر کیلوگرم از وزن بدن به مدت ۲ ماه نیز به نظر نمی‌رسد که عوارض جانبی داشته باشد. اما بخاطر داشته باشید که افرادی که فعالیت بدنی آن‌ها نسبت به افراد عادی بیشتر است، به ویژه ورزشکاران قدرتمند یا بدنسازان، پروتئین بیشتری نسبت به افراد عادی احتیاج دارند.

پروتئین

همانطور که گفته شد، با فعالیت بدنی باید میزان مصرف پروتئین را نیز افزایش داد. بر اساس نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۶، رعایت موارد زیر توصیه می‌شود:

  • ۰ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن با سطح فعالیت حداقل
  • ۳ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن با سطوح فعالیت متوسط
  • ۶ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن با سطوح فعالیت شدید

همچنین خانم‌هایی که باردار هستند یا در دوران شیردهی به سر می‌برند، باید به نسبت دیگران، با تجویز پزشک پروتئین بیشتری مصرف کنند.

یک نظر

  1. روزبهانی

    ۴ مهر ۱۳۹۹ در ۹:۲۴ ق٫ظ

    مطلب خوب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…