باید و نبایدهای دکوراسیون آشپزخانه کوچک

۱
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
فضای محدود و کم کابینت‌ها، سطح باریک اُپِن یا پیشخوان، نبودن هیچ فضایی برای قرار دادن میز ناهارخوری و محیط دلگیر و کم نور، بخشی از مشکلات مهمی است که همه ما در چیدمان و دکوراسیون آشپزخانه کوچک با آن روبرو هستیم.
دکوراسیون آشپزخانه کوچک

دکوراسیون آشپزخانه کوچک

طراحان داخلی در این خصوص با ارائه ترفندها و تولید نظم دهنده‌ها و تجهیزات مخصوص به کمک آمده‌اند تا از دکوراسیون آشپزخانه کوچک به بیشترین شکل ممکن بتوانیم استفاده و آن را به درستی دکوراسیون کنید. بنابراین در این نوشتار از مجله دلتا قصد داریم این نکات و تجهیزات خاص را در غالب باید و نباید معرفی تا بتوانید به کمک آن‌ها، آشپزخانه نقلی منزلتان را به صورت مناسب چیدمان و دکور کنید و فضای آن را بزرگ‌تر جلوه دهید.

دکور آشپزخانه کوچک

از سبک‌های مدرن و مینیمال استفاده کنید!

یکی از مهم‌ترین مواردی که در دکوراسیون آشپزخانه کوچک باید رعایت کنید، ایجاد فضایی مرتب و به دور از درهم ریختگی آن است. در واقع هر چه فضای این نوع آشپزخانه‌ها شلوغ و بی‌نظم‌تر باشد، کوچک و دِلگیر جلوه می‌کند.

پس برای ایجاد چنین فضایی باید تمام ظروف و وسایل آشپزی را با توجه به کاربردی که دارند، انتخاب کنید و موارد غیر‌ضروری را کنار بگذارید. توجه داشته باشید که چنین کاری علاوه بر ایجاد محیطی مرتب، فضای کابینت و کشوها را نیز بیشتر می‌کند تا بتوانید تمام وسایل مورد نیاز را داخل آن‌ها بچینید.

دکوراسیون آشپزخانه

داخل کابینت‌های آشپزخانه کوچک را اصولی چیدمان کنید!

محیط آشپزخانه‌های کوچک باید مرتب باشند، پس تا حد امکان باید سطح پیشخوان آن را خلوت نگه دارید و بیشتر ظروف و وسایل را داخل کابینت‌ها قرار دهید. ابتدا تمام ظرف‌های غیر ضروری و کم کاربرد را شناسایی کنید و آن‌ها را در بخش دیگری از منزل یا در کابینت‌های بالایی که دسترسی سختی دارند، قرار دهید.

توسط نظم دهنده‌ها و نصب اکسسوری‌های مخصوص تمام موارد پرکاربرد دیگر را در کابینت‌ها بچینید تا از حداکثر فضای آن‌ها بتوانید استفاده کنید. ناگفته نماند که در قسمت پاخور نیز می‌توانید کشوهای مخصوصی نصب کنید و در آن‌ها برخی ظروف کم کاربرد را قرار دهید تا از فضای کوچک آشپزخانه به خوبی استفاده کنید.

آشپزخانه کوچک

از سطح خالی دیوارها در دیزاین آشپزخانه کوچک غافل نشوید!

در دیزاین آشپزخانه‌های کوچک، باید از هر جایی برای قرار دادن وسایل و ابزار آشپزی استفاده کنید تا به تمام آن‌ها دسترسی آسانی داشته باشید. با این تعریف پیشنهاد می‌کنیم که روی سطح خالی برخی از دیوارهایی که کابینت‌کاری نشده‌اند، پگ بورد، قفسه‌های باز یا آهنربا و میله نصب و وسایل را در آن‌ها چیدمان کنید.

دکوراسیون آشپزخانه کوچک

سطح محدود روی اپن یا پیشخوان آشپزخانه را بیشتر کنید!

بعد از فضای کم کابینت‌ها، این سطح محدود و باریک اپن است که کار کردن در آشپزخانه‌های کوچک را دشوار می‌کند. در واقع اندازه پیشخوان اپن آشپزخانه‌ها هنگام آشپزی، فضای کافی و مناسبی را برای قرار دادن وسایل مورد نیاز ایجاد نمی‌کند و به سرعت سطح آن پر و در هم ریخته می‌شود.

برای حل این مشکل، ابتدا باید تا حد امکان روی آن وسیله و دکوری غیر ضروری قرار ندهید تا هنگام آشپزی دست و پاگیر نشوند. سپس می‌توانید با استفاده از تخته خردکن مخصوص سینک، میز کشویی آشپزخانه و جزیره ثابت یا متحرک به سطح پیشخوان آشپزخانه اضافه کنید تا کارها را آسان‌تر انجام دهید.

دکوراسیون آشپزخانه

در آشپزخانه کوچک به جای جزیره ثابت، از جزیره‌های متحرک نیز می‌توانید استفاده کرده که معمولا ابعاد کوچک‌تری دارند و می‌توانید آن را با توجه به نیاز جا به جا کنید.

در آشپزخانه کوچک از میزهای ناهار خوری معمولی استفاده نکنید!

مطمئنا یکی از بدیهیات در دکوراسیون آشپزخانه‌ کوچک، به کار نبردن میزهای ناهار‌خوری معمولی در آن‌ها است. در این حالت به جای میزهای معمولی باید میزهای تاشو و یا میزهای ناهارخوری کشویی تهیه کنید تا فضای کم آشپزخانه را اشغال نکنند.

البته به غیر از میزهای تاشو و کشویی، پیشخوان آشپزخانه نیز جایگزین مناسبی برای میزهای ناهارخوری است که می‌توانید برای سرو غذا روی آن، از صندلی مخصوص اپن استفاده کنید.

دکوراسیون آشپزخانه

دیوارها و کابینت ها را به رنگ تیره انتخاب نکنید!

رنگ‌های تیره، فضا را دلگیر و کوچک جلوه می‌دهند. بنابراین برای دلباز و بزرگ‌تر به نظر رسیدن آشپزخانه، باید رنگ دیوارها و کابینت‌های آن را به رنگ روشن انتخاب کنید. همچنین بهتر است که رنگ دیوار و کابینت‌ها مشابه باشند تا آشپزخانه فضایی یکپارچه و بزرگ‌تر داشته باشد. جدا از رنگ روشن کابینت‌ها، بهتر است آن‌ها را از جنس هایگلاس انتخاب کنید تا سطح بازتاب دهنده آن‌ها فضای آشپزخانه را دلبازتر کند.

آشپزخانه کوچک

آشپزخانه کوچک را به صورت اصولی نورپردازی کنید!

اما بعد از رنگ، نور عاملی است که در کوچک یا بزرگ‌تر جلوه دادن یک فضا بسیار تاثیر دارد. در قدم اول برای اینکه به آشپزخانه نور خورشید مناسبی وارد و دلبازتر شود، پنجره آن را با پرده کرکره‌ای یا حریر روشن بپوشانید. سپس برای تامین نور محیطی به جای آویز، از چراغ‌های سقفی توکار استفاده کنید، چرا که آویزها فضای زیادی را در بر میگیرند و آشپزخانه را کوچک‌تر می‌کنند.

آشپزخانه کوچک

در قدم آخر برای اینکه آشپزخانه را به صورت اصولی نورپردازی کنید، زیر کابینت‌های بالایی، ال ای دی نواری نصب کنید تا علاوه بر ایجاد فضایی زیبا و با ظرافت، روی پیشخوان را برای انجام دادن راحت‌تر کارها، نورپردازی کرده باشید.

کاشی‌های بین کابینتی را به صورت افقی و کفپوش آشپزخانه را موازی با ورودی آن نصب کنید!

جالب است بدانید که یکی از ترفندها برای بزرگ‌تر نشان دادن آشپزخانه‌های کوچک، نصب کاشی‌های بین کابینتی به صورت افقی است. زیرا خطوط افقی این کاشی‌ها باعث می‌شود که دیوار آشپزخانه عریض‌تر از آن چه که هست به نظر برسد. همچنین سرامیک یا پارکت کف آشپزخانه را نیز موازی با ورودی نصب کنید تا به بزرگ‌تر جلوه دادن سطح آشپزخانه کمک کند.

دکوراسیون آشپزخانه کوچک

یک نظر

  1. روزبهانی

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ در ۸:۱۶ ق٫ظ

    مطلب خوب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…