جرم فالگیری و مجازات آن

۷
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
فالگیری را می‌توان بر اساس قانون تشدید مجازات ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری در عمل، مصداق کلاهبرداری دانست.
جرم فالگیری

بعضی افراد به‌جای اینکه با مشکلات زندگی مبارزه کنند و مشکلات به وجود آمده از آن را بطور منطقی حل کنند، دست به دامن اعمال واهی و پوچ می‌شوند. رمالی و فالگیری از جمله جرایمی است که در اکثر مناطق کشور به‌ویژه در شهرهای بزرگ رواج دارد و براساس قانون نیز مجازات سنگینی برای عاملان آن تعیین شده است. فالگیران کلاهبردار و رمالی، معضلی اجتماعی محسوب می‌شود که خانواده‌های زیادی را قربانی می‌کند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی جرم فالگیری و مجازات آن می‌پردازیم.

فالگیری و کلاهبرداری

رمالی تحت شرایط خاصی در زمره جرم کلاهبرداری جای می‌گیرد. برای اینکه فالگیران کلاهبردار تلقی شوند و مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند، وجود سه شرط لازم است که عبارتند از :

متقلبانه بودن وسایلی که از آنها برای اغفال دیگران استفاده می‌شود، اغفال شدن و فریب خوردن قربانی که مستلزم عدم آگاهی وی نسبت به متقلبانه بودن وسایل مورد استفاده مجرم است و پرداخت مال یا وجه نقد.

در ماده ۱ قانون تشدید مجازات ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری آمده است: «هرکس از راه حیله و تقلب مردم را به داشتن اختیارات واهی فریب دهد و به امور غیرواقع امیدوار کند و یا افراد را از حوادث غیرواقع بترساند و از طریق وسایل تقلبی وجوه و اموالی را از آن ها بگیرد، کلاهبردار محسوب می‌شود».

جرم فالگیری و مجازات آن

در ماده ۲ قانون تشدید مجازات ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری ذکر شده است که اگر مالی از طریق غیر قانونی کسب شود، آن مال نامشروع محسوب می‌شود و کسب آن جرم است و برای فرد مجرم مجازات تعیین خواهد شد.

بنابراین قضات معمولا افراد متهم به رمالی و فالگیران کلاهبردار را، با استفاده از قوانین مربوط به کلاهبرداری و تحصیل مال نامشروع مجازات می‌کنند. اگر این افراد، جرم جداگانه دیگری نیز مرتکب شده باشند، به مجازات آن جرم محکوم می‌شوند.

جرم فالگیری

‌مجازاتی که برای فرد فالگیر در نظر گرفته شده است، متفاوت خواهد بود. اگر مالی از طریق غیرقانونی کسب شود، این مال نامشروع است و به دست آورنده آن، باید پاسخگو باشد.

در قانون، اگر کسی مجرم به کسب مال نامشروع شناخته شود، از ۳ماه تا دوسال حبس را باید تحمل کند. همچنین دو برابر مال کسب شده را باید به‌عنوان جزای نقدی پرداخت کند و مال کسب شده را نیز به صاحب آن برگرداند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر،  رد مال در کلاهبرداری را مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ در ۲:۳۹ ق٫ظ

    حالا اگه رماله درست بگه چی؟

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۲:۴۲ ب٫ظ

      با سلام و سپاس از همیاری مهربانانه شما کاربر گرامی.
      اصولا رمالها برپایه یک سری روانشناسی تجربی و اوهام ،مطالبی را به هم می بافند و حتی احتمال درست درآمدن آنها برحسب اتفاق هم ناممکن نیست اما بطور کلی ، زندگی بر پایه ایمان به خدا و اخلاق و امید به زندگی و یاری به هم نوع ،عاقبت بخیری را به همراه خواهد داشت.

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ در ۸:۵۲ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۳۹ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۳۹ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ در ۱:۱۳ ب٫ظ

    عالی 🙏🏻🌹

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ در ۴:۵۷ ب٫ظ

      سپاس از اینکه همدل و همراه مجله دلتا هستید. امیدوارم مطالب مجله براتون کاربردی و رشد دهنده باشه.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …