گلیم و جاجیم در دکوراسیون خانه

۰
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
این روزها بسیاری از خانم‌های خانه‌دار برای طراحی دکوراسیون خود از گلیم و جاجیم استفاده می‌کنند، چرا که این نوع از دست بافته‌ها حس زندگی در خود دارند.
گلیم و جاجیم

 فرش گلیم و جاجیم در دکوراسیون

گلیم و جاجیم به دلیل داشتن پشم طبیعی گوسفند و رد هنر دست‌های بانوان روستایی، حس زندگی در خود دارند و حال و هوای دیگری به خانه‌های آپارتمانی می‌بخشند. گلیم و جاجیم‌ها می‌توانند به راحتی جای فرش‌ها را در فضای داخلی ما پر کنند و به خوبی می‌توانید با دکوراسیون سبک مدرن آن‌ها را هماهنگ کنید، یک دست مبلمان رنگ خنثی روشن، به خوبی با رنگ‌های شاد گلیم و جاجیم‌های دست بافت ترکیب می‌شوند و دکوراسیون را منحصر به فرد می‌کنند. در این نوشتار از مجله دلتا پیشنهادهایی برای استفاده از این هنر اصیل در دکوراسیون خانه پرداخته شده است، با ما همراه باشید.

گلیم و جاجیم

گلیم و جاجیم 

گلیم نوعی فرش بدون پرز است که با درگیری تاروپود به یکدیگر ایجاد می‌شود . معمولا تار آن پنبه و پشم وگاهی نخ ابریشم و پود آن از نخهای پشمی و کرک و ابریشم به صورت رنگی استفاده می‌شود .

جاجیم گونه‌ای زیرانداز دورویه است. جاجیم دست‌بافی است از پارچهٔ کلفت شبیه به پِلاس که از پلاس نازک‌تر است و آن را از نخ‌های رنگین و ظریف پشمی یا پنبه‌ای یا آمیزه‌ای از این دو می‌بافند. جاجیم‌ها پرز ندارند و می‌توان از هر دو روی آن استفاده کرد.

جاجیم

گلیم و جاجیم در دکوراسیون

قالیچه‌ و فرش‌ها تاثیر شگفت انگیزی در چیدمان و دکوراسیون مکان‌هایی مانند تراس، حیاط یا پشت بام خانه دارند و باعث ایجاد فضایی دنج و گرم برای استراحت و بحث و گفتگو می‌شوند. پهن کردن چنین مدلهای زیبایی از فرش گلیم در محیط های خارجی بخصوص خانه های ویلایی که از منظره ای زیبا بهره می برند، در ترکیب با نمای فوق العاده طبیعت جلوه ای بسیار بی نظیر و منحصر بفرد در دکوراسیون خلق می کنند.

گلیم

البته نوع قالیچه‌ای که انتخاب می‌کنید باید طوری باشد که بر فضا غلبه نکند زیرا این قالی ها به قدری زیبا هستند که می‌توانند توجهات را تماما به سمت خود جذب کنند. هارمونی و کنتراست دو موضوع مهمی هستند که در انتخاب مدل قالیچه باید مورد توجه قرار بگیرند. برای ایجاد هارمونی باید رنگ قالیچه و فرش گلیم با رنگ تم کلی دکوراسیون ترکیب شود. زمانی به یک ترکیب مناسب می‌رسیم که، حداقل یکی از رنگ‌های موجود در قالیچه با یک رنگ در فضای اتاق مشابه و همسان باشد. مورد دیگر تضاد است. برای ایجاد تضاد در دکوراسیون استفاده از یک قالیچه گلیم به رنگ روشن در دکوراسیون اتاقی با سایه‌های تیره و قوی نتیجه‌ای بسیار زیبا و مطلوب در پی خواهد داشت.

گلیم

یک فضای مناسب دیگر برای گلیم‌ و جاجیم‌ها فضای زیر میز نهارخوری است، می‌توانید در منزل ترکیبی از فرش و گلیم داشته باشید، می‌توانید فضای جلوی مبل را به فرش و فضای زیر غذا‌خوری را به گلیم یا جاجیم‌ها اختصاص دهید.

می‌توانید کوسن‌هایی از جاجیم داشته باشید و فضای دکوراسیون را به سبک ایرانی تغییر دهید. با این کار به خوبی می‌توانید فضایی متمایز داشته باشید. همیشه نیاز نیست عناصر به همان شکل اصلی که وجود دارند استفاده شوند، به خوبی با تغییرات ساده می‌توانید یک دکوراسیون عالی و مقرون به صرفه داشته باشید.

گلیم و جاجیم

برای دکوراسیون اصیل خود یک پاف از جنس جاجیم یا گلیم تهیه کنید. این پاف‌ها برای فضای جلوی شومینه بسیار مناسب‌اند و به خوبی می‌تواند به فضا تم شرقی خوبی ببخشد.

پشتی، مبلمان راحت خانه ایرانی، امروزه هم طرف‌دار‌های خاص خودشان را دارند. هنوز هم در خانه‌های حیاط‌دار قدیمی و با صفای پدربزرگ و مادربزرگ‌ها یکی از آن‌ها به چشم می‌خورد، گلیم‌ها و جاجیم‌ها به خوبی می‌توانند روکش مناسبی برای پشتی‌ها باشند.

همیشه اسم تابلو فرش‌های نفیس به گوش ما خورده است، یک گلیم دست بافت بی‌نظیر یا یک جاجیم چند رنگ همان چیزی است که می‌تواند ایده‌هایی برای تزیین دیوار خالی شما باشد، حتی اگر سبک دکوراسیون شما ایرانی است، می‌توانید با این کار ترکیبی، سبک خانه‌ی خود را به سبک تلقیفی تغییر دهید، و لذت ببرید.

گلیم و جاجیم

مبل فرش‌ها نیز یکی از آن عناصر بی‌نظیری هستند که می‌توانند از جنس گلیم و جاجیم‌ها باشند و در فضای دکوراسیون داخلی ما خوش بدرخشند، مبل فرش‌ها ظاهر ایده‌آل و اصیلی دارند که به خوبی برای فضای دکوراسیون داخلی با سبک ایرانی مناسب‌اند.

 

پیشنهاد مطالعه : برای مطالعه بیشتر نوشتار “اصول پهن کردن فرش” را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…