فواید و مضرات استفاده از دهانشویه

۵
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
فواید استفاده از دهانشویه زیاد است. رفع بوی بد دهان، پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها و کمک به سفید شدن دندان‌ها تنها برخی از فواید محلول‌های شستشوی دهان و دندان یا همان دهانشویه‌ها است.
فواید دهانشویه

فواید و مضرات دهانشویه

دهان و دندان مراقبت بسیار زیادی را می‌طلبد. اگر این مراقبت به خوبی صورت نگیرد، به مرور زمان شاهد پوسیدگی دندان‌ها و در نهایت از دست دادن آن‌ها هستیم. درمان‌های دندانپزشکی هزینه بالایی دارد؛ بنابراین عاقلانه است که با صرف زمان کمی در روز به حفظ سلامت دندان‌ها کمک کنیم. برای این کار در درجه اول مسواک زدن سه مرتبه در روز و به دنبال آن استفاده مرتب از نخ دندان توصیه می‌شود. اگر بخواهید مراقبت از دندان‌هایتان را تکمیل کنید، پیشنهاد می‌شود از دهانشویه‌ها استفاده کنید. این محلول‌های آبی رنگ برای حفظ سلامت دندان و لثه‌ها می‌توانند موثر واقع شوند. ادامه این مطلب از مجله دلتا پیرامون فواید دهانشویه است.

خواص دهانشویه

فواید استفاده از دهانشویه چیست؟

مهمترین فایده استفاده از دهانشویه رفع بوی بد دهان است اما این محلول بهداشتی فواید دیگری هم دارد که شامل موارد زیر می شود:

‌می‌تواند با پوسیدگی دندان‌هایتان بجنگد

دهانشویه می‌تواند از پوسیدگی دندان پیشگیری کرده، از مینای دندان محافظت و با پلاک‌ها مبارزه کند. استفاده از فلوراید یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری و کاهش حفره‎ها و پوسیدگی دندان است. به این منظور شما می‌توانید از دهانشویه‌‏های حاوی فلوراید به طور مرتب استفاده و آن را به یکی از فعالیت‎های روزانه‎تان تبدیل کنید. فلوراید موجود در دهانشویه می‌تواند به مقاوم‌سازی دندان‌ها در برابر باکتری‌ها و قند نیز، کمک کند.

از بیماری‌های لثه در امان می‌مانید

بیماری پریودنتال که با نام بیماری لثه نیز شناخته می‎شود، لثه‎های شما را هدف قرار می‌دهد و باعث ورم و قرمزی، خونریزی و احساس درد در لثه‎ها می‌شود. دهانشویه‌ها می‌توانند پلاک و باکتری‌های داخل دهان را از بین برده و به پیشگیری از بروز بیماری‌های لثه نیز، کمک کنند. به علاوه، دهانشویه‌ حاوی فلوراید برای افرادی که به خشکی دهان مبتلا هستند، نیز مناسب است.

بهداشت دهان

اگر دندان‌های بریج شده یا روکش شده دارید

اگر دندان خود را بریج کرده یا به اصطلاح پل زده‌اید یا بعد از ترمیم دندان یا عصب‌کشی آن را روکش کرده‌اید، استفاده از دهانشویه برایتان می‌تواند بسیار مفید واقع شود. دندان‌های ترمیمی نسبت به سایر دندان‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارند و دهانشویه‌ها می‌توانند بخشی از این مراقبت را برعهده گیرند.

اگر سفیدی دندان‌ها برایتان اهمیت دارد

یکی از فواید برخی دهانشویه‌های بهداشتی این است که به مرور زمان باعث سفید شدن دندان‌ها می‌شوند. برای این منظور توصیه می‌شود از دهانشویه‌های حاوی پراکسید کاربامید یا هیدروژن پراکسید استفاده کنید. همچنین ترکیب فعال کلرهگزیدین موجود در این دهانشویه‌ها می‌تواند لکه‌های ناشی از مصرف نوشیدنی‌ها را از روی دندان پاک کند. نوشیدنی‌هایی نظیر قهوه، چای و نوشابه حاوی تانین هستند. ترکیبات فعال موجود در دهانشویه به تانین می‌چسبند و به پاک شدن لکه‌ها از روی دندان‌ها کمک می‌کنند. فقط کافی است حدود یک دقیقه دهانشویه را داخل دهانتان بچرخانید تا از تمام فواید آن به طور کامل بهره‌مند شوید.

اگر از زخم‌های دهانی کلافه شده‌اید

دهانشویه‌های حاوی آب اکسیژنه یا پراکسید هیدروژن (به عنوان یک ماده ضدعفونی‌کننده) می‌توانند به التیام زخم‌ها و آفت‌های دهانی، کمک کنند. این دهانشویه‌ ضدعفونی‌کننده با انتشار اکسیژن باعث از بین رفتن مخاط از داخل دهان و پاکسازی این ناحیه می‌شود. این نوع دهانشویه‎ها برای بیمارانی که نمی‎توانند برای مدت خاصی پس از عمل جراحی مسواک بزنند نیز بسیار مناسب است.

دهانشویه

مضرات استفاده مکرر از دهانشویه؛ از سرطان تا ایجاد لک

  • استفاده از دهانشویه می‌تواند برای کودکان زیر ۶ سال خطرناک باشد. چرا که کودکان در این سن اغلب هر مایعی را قورت می‌دهند و نمی‌دانند که باید دهانشویه را از دهان خارج کنند. بنابراین کودکان زیر پنج سال باید از دهانشویه‎هایی که دندانپزشک تجویز می‎کند، استفاده کنند و در مورد کودکان ۶ تا ۱۲ سال بهتر است تحت نظارت والدین شستشوی دهان با دهانشویه، صورت گیرد.
  • خطر ابتلا به سرطان دهان یکی دیگر از معایب استفاده از دهانشویه است. خشکی بیش از حد دهان هم از دیگر مضرات دهانشویه‌های الکلی است. برای پیشگیری از بروز این عوارض ناخوشایند بهتر است قبل از استفاده با پزشک، مشورت کنید. همچنین دهانشویه‌های حاوی الکل ممکن است موجب خارش و التهاب آفت دهان شوند.
  • دهانشویه ممکن است روی دندان لک یا تیرگی ایجاد کند. این دهانشویه‎ها حاوی کلرهگزیدین گلوکونات بوده که در تماس با افزودنی‎های موجود در غذا که در دهان باقی می‎مانند؛ تماس برقرار کرده و باعث ایجاد لکه و تیره شدن رنگ دندان‎ها شوند. به همین دلیل است که همیشه پیشنهاد می‌شود حتما پیش از استفاده از دهانشویه، مسواک بزنید.

۵ دیدگاه

  1. عرفان محبان

    ۱۱ دی ۱۳۹۹ در ۱۲:۵۹ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۸ دی ۱۳۹۹ در ۰:۴۷ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۵ دی ۱۳۹۹ در ۰:۱۴ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۳ دی ۱۳۹۹ در ۶:۳۸ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۸ آذر ۱۳۹۹ در ۱:۲۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…