علت و درمان خارش کف دست

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دلیل خارش کف دست چیست، از قدیم گفته‌اند که خارش کف دست راست و چپ نشانه‌ به دست آوردن یا از دست دادن پول است.اما باید بگوییم علت دیگری برای این خارش وجود دارد.
علت خارش کف دست

علت خارش کف دست

خارش کف دست غالبا به دلیل بیماری‌های رایج پوستی به وجود می‌آید، اما در عین حال می‌تواند علامت یک بیماری زمینه‌ای جدی نیز باشد. بر اساس باورهای خرافی، خارش کف دست می‌تواند نشانه‌ از دست دادن یا به دست آوردن پول باشد. با این حال، دلایل پزشکی نیز برای بروز خارش کف دست وجود دارد که در این مطلب از مجله دلتا به بررسی علت خارش کف دست خواهیم پرداخت.

علت خارش کف دست چیست؟

اگزمای دست

بر اساس گزارش‌های علمی، حدود ۱۰ درصد مردم کشورهای صنعتی دچار اگزمای دست هستند. این بیماری غیر مسری می‌تواند باعث ایجاد خارش کف دست، التهاب، پوسته‌ریزی، خشکی، قرمزی و حتی تاول شود.

درمان خارش کف دست

واکنش‌های آلرژیک

گاهی‌ اوقات علت خارش دست مواجه مکرر با عوامل و مواد شیمیایی تحریک‌کننده است که در نهایت به واکنش آلرژیک منتهی می‌شود و به آن «درماتیت تماسی» گفته می‌شود.

دیابت

هنگامی که فرد مبتلا به دیابت است، قند خون فرد بیش از حد بالا می‌رود که می‌تواند باعث خشکی پوست شود. خارش پوست ممکن است با برآمدگی‌های قرمز یا به رنگ پوست روی کف دست و سایر نواحی بدن نمایان شود.

واکنش‌های دارویی

گاهی اوقات خارش کف دست ممکن است در اثر مصرف داروی خاصی به وجود آمده باشد. هنگامی که فرد نسبت به داروی جدیدی واکنش آلرژیک خفیفی داشته باشد، واکنش‌های هیستامین در بدن باعث خارش می‌شود.

خارش کف دست

سیروز

یک اختلال خودایمنی به نام «سیروز صفراوی» یا «تشمع کبدی» می‌تواند باعث به وجود آمدن برخی لکه‌ها در کف دست و خارش آن شود.

اختلال‌های عصبی

گاهی اوقات آسیب عصبی به دست‌ها بر اثر بیماری‌هایی مانند دیابت می‌تواند باعث خارش کف دست شود. سایر اختلالات عصبی دست می‌تواند اثرات مشابهی از جمله «سندروم تونل کارپال» را داشته باشد.

درمان خارش کف دست

پارچه خنک و مرطوب

گذاشتن یک پارچه‌ مرطوب روی کف دست برای مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می‌تواند باعث تسکین احساس خارش شود. کمپرس سرد نیز ممکن است در این مورد مفید باشد.

استروئیدهای موضعی

کورتیکواستروئیدها (کورتون) نیز می‌توانند موجب کاهش قرمزی و خارش کف دست شوند. این داروها را می‌توانید با تجویز پزشک یا به صورت بدون نسخه تهیه کنید. با این حال، مراقب استفاده‌ زیاده از حد کِرم‌های استروئیدی باشید. مصرف این کِرِم‌ها به صورت منظم می‌تواند موجب نازکی پوست شود.

خارش کف دست

دستان خود مرطوب نگه دارید

مرطوب نگه داشتن دست در اغلب موارد می‌تواند به کاهش خارش کمک کند. نگه داشتن انواع کِرم‌های مرطوب ‌و نرم‌کننده در یخچال می‌تواند تاثیر آن‌ها را افزایش دهد.

در صورتی که خارش ناشی از اگزما باشد، استفاده از انواع مرطوب‌کننده‌ها خصوصا پس از شستشو و همینطور هنگامی که دست‌ها حسِ خشکی دارند،‌ مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…