طراحی اتاق خواب مشترک کودک و والدین

۰
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با توجه به سبک زندگی‌های مدرن، اتاق مشترک عنصر مهمی در ایجاد خانه‌های کارآمد و راحت برای خانواده‌ها است.
اتاق خواب مشترک کودک و والدین

دکوراسیون اتاق خواب مشترک

شاید این موضوع برای اکثر افرادی که در آپارتمان‌های کوچک زندگی می‌کنند یا فرزندشان سن مناسب برای تنها خوابیدن را ندارد، به یک دغدغه و معضل تبدیل شده است. بنابراین در این نوشتار از مجله دلتا ایده‌های ارزان و ساده‌ای که می‌توان برای بهبود شرلیط اتاق خواب مشترک کودک و والدین به کار گرفت را معرفی می‌کنیم.

اتاق خواب مشترک

تخت خواب مشترک

یکی از روش‌هایی که معمولا برای اتاق خواب‌های مشترک بین دو فرزند یا فرزند و والدین به کار گرفته می‌شود، استفاده از تخت خواب‌های دو طبقه است. در این حالت که تخت خواب دو نفره در پایین قرار گرفته و تک نفره‌ها برای بالا طراحی می‌شوند، می‌توانند در ابعاد و اندازه‌های اتاق خواب سفارش و ساخته شوند. مدل و طرح این تخت خواب‌ها بستگی به نیاز افراد و ویژگی‌های اتاق دارد اما در هر صورت باید اطمینان حاصل کنید که هر کودک به راحتی می‌تواند به تخت خود دسترسی پیدا کند. البته در صورت کوتاه بدون ارتفاع اتاق می‌توان از تخت‌های کنار هم نیز استفاده کرد.

اتاق خواب مشترک کودک و والدین

اتاق خواب مشترک با پرده

یکی از روش‌های پرطرفدار اما ارزان که برای جدا کردن اتاق خواب‌های مشترک به کار می‌رود آویزان کردن پرده است. علت پرکاربرد بودن این ایده در این است که پرده‌ها علاوه بر حفظ حریم خصوصی برای هر فرد مانع از عبور نور و جریان هوا نشده و همچنین یک دکوراسیون رمانتیک را خلق می‌کنند. از طرف دیگر، نصب یک پرده هزینه‌های زیادی نداشته و به خصوص برای افراد مستاجر می‌تواند کارایی بالایی داشته باشد. این که از چه جنس پارچه و با چه رنگ و طرحی استفاده نمایید بستگی به کوچک یا بزرگ بودن اتاق خواب و همینطور میزان نور طبیعی آن خواهد داشت. اما به طور کلی برای مشخص کردن حریمی برای تخت خواب و راحت بودن اشخاص هنگام خوابیدن استفاده می‌شود.

اتاق خواب مشترک

استفاده از پارتیشن

ایده سوم استفاده از پارتیشن برای جدا کردن قسمت فرزندان از والدین است. استفاده از پارتیشن به این معنا نیست که یک دیوار وسط اتاق کشیده و آن را به دو قسمت تقسیم نمایید، بلکه به این معناست که می‌توانید با مدل‌ها و طرح‌های مختلف پارتیشن‌های چوبی، کتابخانه‌ها، قفسه وسایل بچه‌ها و حتی کمدهای کوتاه این کار را انجام دهید.

اتاق خواب

به طور مثال می‌توانید با قرار دادن یک کتابخانه همزمان تخت خواب والدین را از فرزندان جدا کرده و از فضای کتابخانه نیز برای چیدن وسایل و کتاب‌ها استفاده کنید. اگر اتاق‌خواب شما کوچک بوده و یا نور کافی ندارد، بهتر است از جداکننده‌های کوتاه و حتی مدل‌های ریلی و قابل جابه‌جایی استفاده نمایید.

اتاق خواب

اتاق خواب مشترک با ایده‌های خاص

ممکن است طراحی و همین طور ابعاد و اندازه‌های اتاق خواب به گونه‌ای باشد که هیچ کدام از ایده‌های گفته شده قابلیت اجرا شدن در آن را نداشته باشند. در این حالت بازهم راه حل‌هایی برای جداکردن اتاق وجود دارد. با این ایده‌ها ممکن است این جداسازی مانند نمونه‌های قبل آشکار و واضح نباشد اما همین که برای هر فرد به خصوص فرزندان مکانی مختص به خودشان طراحی شود می‌تواند تاثیر به سزایی داشته باشد. یکی از ایده‌ها این است که یک دیوار اتاق را به فرزندتان اختصاص داده و آن را با رنگ آمیزی یا استیکرهای مناسب با سن و جنسیتش تزیین نمایید. این کار باعث می‌شود تا کودک بدون جدا شدن از فضای کلی اتاق، قسمتی مخصوص به خود داشته باشد.

اتاق خواب مشترک

ایده دیگر این است که سعی کنید قسمت والدین را با گلدان‌های آویزان یا پارتیشن‌های گیاهی که از سقف نصب می‌شوند جدا نمایید. این کار باعث می‌شود که اتاق خواب از لحاظ بصری به قسمت‌های مختلف تبدیل شده در عین حال تاریک و دلگیر هم نشود.

پیشنهاد مطالعه : برای مطالعه بیشتر نوشتار “اشتباهات رایج در دکوراسیون اتاق خواب کوچک” را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…