عدم پرداخت شارژ ساختمان و عواقب آن

۲
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که مدیران ساختمان را درگیر خود می‌کند، پرداخت نکردن شارژ ساختمان توسط برخی مالکان یا مستأجران است. این مسئله معمولاً به اعتراض باقی اهالی ساختمان منجر می‌شود و در برخی موارد دعواها و جر و بحث‌های بسیاری را در پی خواهد داشت.
عدم پرداخت شارژ

یکی از قوانین آپارتمان نشینی پرداخت شارژ ساختمان است. هر یک از اعضا وظیفه دارند تا شارژ ساختمان که شامل هزینه‌های جانبی است را، سر موقع پرداخت کنند. مطابق ماده ۱۰ قانون تملک آپارتمان‌ها و تبصره یک الحاقی به این ماده، در صورت امتناع مالک یا استفاده کننده از پرداخت سهم خود از هزینه‌های مشترک ساختمان، از طریق مدیر یا هیأت مدیران به وسیله اظهارنامه با ذکر مبلغ بدهی و صورت ریز آن، هزینه‌ها مطالبه می‌شود. در این نوشتار از مجله دلتا با ما همراه باشید تا قوانین و جریمه‌های مربوط به عدم پرداخت شارژ ساختمان را بررسی کنیم.

شارژ ساختمان چیست؟

در ساختمانی که بصورت آپارتمان و مجتمع مسکونی می‌باشد، یک هزینه مشترک وجود دارد. هر واحد باید سهم خود را پرداخت کند و میزانی که باید بابت هزینه های ساختمانی پرداخت کند، بستگی به ساختمان و امکانات آن و  هزینه و کارهایی که برای ساختمان انجام می‌شود، دارد. این مبلغ باید ماهانه پرداخت شود.

این موضوع بر اساس قوانین وصول شارژ ساختمان در قانون تملک آپارتمانها قرار گرفته است که در سال ۱۳۴۳ تصویب شده است. این مبلغ باید به مدیر ساختمان پرداخت شود.

هنگام تنظیم قرارداد به مبلغ و بدهی شارژ توجه کنید

قبل از امضاء خرید یا اجاره آپارتمان، از مبلغ شارژ و نبود بدهی در این زمینه اطمینان حاصل کنید.

  • طبق ماده ۱۲ قانون تملک آپارتمان‌ها، دفاتر رسمی هنگام تنظیم هرگونه قرارداد باید گواهی تسویه حساب خدمات مشترک را، که به تایید هیات مدیره رسیده باشد، از مالک درخواست کنند.
  • در صورتی که خریدار یا مستاجر جدید پرداخت بدهی شارژ را تقبل می‌کند، باید در قرارداد ذکر شود.

عدم پرداخت شارژ ساختمان

عدم پرداخت شارژ ساختمان چه پیامدهایی دارد؟

در صورتی که یک واحد از پرداخت شارژ امتناع کند، مدیر ساختمان با طی مراحلی، می‌تواند به صورت قانونی نسبت به دریافت آن اقدام کند.

طی مراحل قانونی مستلزم صرف زمان و انرژی است و بهتر است مالکان و مستاجران، طی جلساتی در مورد نحوه پرداخت شارژ با هیات مدیره به توافق برسند.

مراحل قانونی اقدام برای عدم پرداخت شارژ

  • مراجعه به شورای حل اختلاف: مدیر ساختمان باید به شورای حل اختلاف منطقه مراجعه و اظهارنامه‌ای مبنی بر عدم پرداخت شارژ  به نام مالک یا مستاجر خاطی تنظیم کند. در متن اظهارنامه به مبلغ بدهی شخص و مدتی که پرداخت آن به تعویق افتاده است اشاره می‌شود. مراجعه به شورای حل اختلاف زمانی ممکن است که سقف بدهی تا پنج میلیون تومان باشد. در صورتی که مبلغ بدهی شارژ از این مقدار بیشتر باشد، مدیر ساختمان باید به دادگاه مراجعه و از این طریق اقدام به وصول مبلغ کند.
  • قطع خدمات مشترک: اگر واحد مذکور با گذشت ۱۰ روز از دریافت اظهارنامه مبنی بر عدم پرداخت شارژ، نسبت به پراخت آن اقدام نکرده باشد، مدیر ساختمان می‌تواند خدمات مشترک مانند آب گرم، گاز و … را برای آن واحد قطع کند. قطع این خدمات تا زمان پرداخت بدهی ادامه خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مشاعات ساختمان و مقررات آن را بشناسیم را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ در ۳:۴۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …