چگونه پس از طلاق، نصف دارایی مرد به زن می‌رسد؟

۹
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شرط "تنصیف دارایی زوج" یکی از شروط صحیح ضمن عقد است که در سند ازدواج بصورت پیش فرض وجود دارد.
شرط نصف دارایی

در خصوص شرط تنصیف اموال، مستقیما در قانون اشاره ای نشده است. به عبارت دیگر از نظر قانون، تکلیفی بر مرد، مبنی بر پرداخت نصف دارایی به زن وارد نیست. در قباله ازدواج، سازمان ثبت اسناد املاک کشور به صورت چاپی و پیش‌فرض شرط نصف دارایی را پیش بینی کرده و در ذیل آن، محل امضا مرد و زن قرار داده شده است. به این معنا که اگر مرد و زن، بخصوص مرد این شرط را امضا نکند، نصف اموال در روابط زوجین جایگاهی نخواهد داشت. ادعای نفهمیدن و متوجه نشدن شرط نصف دارایی، بعد از امضا، در محاکم پذیرفته نمی‌شود. برای آگاهی بیشتر از شرط نصف دارایی در این نوشتار از مجله دلتا با ما همراه باشید.

شرط انتقال نصف دارایی مرد

شروط مندرج در قباله های ازدواج، شروطی چاپی و از پیش تعیین شده هستند. این دسته شروطی هستند که سردفتران ازدواج مکلف اند تا در لحظه عقد مفهوم این شروط را برای طرفین بیان نمایند.

به موجب این شرط، هرگاه مرد بخواهد همسر خود را طلاق دهد، در صورتی که زن از وظایف همسرداری تخلف ننموده یا سوء اخلاقی در رفتار او نباشد، مرد موظف است تا نصف دارایی موجود که در ایام زناشویی با همسرش به دست آورده را، به زن منتقل نماید.

لازم به ذکر است که طرفین می‌توانند هر شرطی را که توافق کرده‌اند در قباله ازدواج درج نمایند. این حق در ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی ایران پیش‌بینی شده است. برای مثال ممکن است طرفین در عقدنامه شرط نمایند که زن اجازه خروج از کشور را دارد و مرد نمی‌تواند مانع از خروج او گردد.

شرط تنصیف

آیا امکان تغییر شرط نصف دارایی وجود دارد؟

در این خصوص محدودیتی نیست، به غیر از آنچه قانون مقرر کرده است. اگر شرط تنصیف در عقد نامه امضاء شده باشد و مرد نیز دادخواست طلاق تقدیم دادگاه کرده باشد، لزوما در جلسه دادرسی، زن می‌بایست به شرط استناد کند و فهرست اموال مرد را به دادگاه ارائه کند تا بتواند از آن شرط بهره‌مند شود.

توصیه می‌شود دادخواست مستقلی در قالب دعوای تقابل تا قبل از جلسه رسیدگی در این خصوص تقدیم دادگاه رسیدگی کننده به طلاق کنید.

مطلب پیشنهادی: برای آشنایی بیشتر با قوانین دریافت مهریه مطلب “مراحل قانونی دریافت مهریه چگونه است؟” را مطالعه کنید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۷ تیر ۱۴۰۰ در ۸:۱۱ ب٫ظ

  2. عباس

    ۴ تیر ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۲ ق٫ظ

  3. احمد

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۲:۲۶ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۵ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ در ۲:۵۳ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ در ۲:۵۳ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ در ۲:۵۳ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ در ۲:۵۳ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۱۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …