روش تشخیص اوتیسم در کودکان

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مهم‌ترین وظیفه ما در قبال اوتیسم، ارزیابی کودک در زمانی است که احساس کردیم کودک رفتار طبیعی ندارد.
علائم اوتیسم

علائم اوتیسم و روش تشخیص آن در کودکان

زندگی برای کودکان اوتیسم می‌تواند چالش‌برانگیز و سخت باشد. ما در این مطلب از مجله دلتا سعی کردیم توضیحی مبنی بر روش تشخیص و علائم اوتیسم داشته باشیم.

۱. برای زیر نظر گرفتن کودک خود آماده شوید

۲. مشاهداتان را با جزییات کامل ثبت و ضبط کنید

۳. گزارش‌هایتان درباره علائم اوتیسم را مرور کنید

۴. دیده‌های خود را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهید

۵. پیگیر باشید

علائم اتیسم

مورد اول؛ به تعاملات و ترجیحات اجتماعی کودک توجه کنید

گروهی از رفتار‌ها می‌توانند اولین نشانه‌ها و علائم اوتیسم در کودک باشند.

کودک مبتلا به اوتیسم تمایلی به برقراری ارتباط با دیگران ندارد یا اگر ارتباطی برقرار کند، به سختی این‌کار را انجام داده یا دچار استرس شدید می‌شود. این دست از کودکان ترجیح می‌دهند به‌تنهایی بازی کرده یا فقط با افرادی که به آن‌ها اعتماد دارند، بازی کنند.

کودک اوتیسمی پشت مبلمان قایم شده، خود را لای پتو می‌پیچد یا همیشه در گوشه‌ای از اتاق خود را جای می‌دهد. اساسا کودک همیشه در حال کناره‌گیری است. کودک مبتلا به اوتیسم از تماس چشمی اجتناب می‌کند.

کودکان مبتلا به اوتیسم نمی‌توانند رفتار مناسب را تشخیص دهند. به عنوان مثال وقتی به آن‌ها سلام می‌کنند، در پاسخ هیچ حرفی نمی‌زنند.

تشخیص اتیسم

مورد دوم؛ ببینید کودک شما حین صحبت چگونه است؟

علائم موجود در این زمینه عبارتست از:

کودک مبتلا به اوتیسم ممکن است در تکلم مشکل داشته یا به‌طورکلی تکلم نداشته باشد. البته سایر کودکان مبتلا به اوتیسم نیز در تکلم مشکل داشته یا از جملاتی استفاده می‌کنند که فاقد ساختار زبان صحیح است. کودک اوتیسمی معمولا کلمات را خوب متوجه می‌شود، اما نمی‌تواند به خوبی از آن‌ها استفاده کند.

مورد سوم؛ علائم اوتیسم از نظر احساس کودک را زیر نظر بگیرید

کودک دارای علائم اوتیسم ممکن است به برخی بوها، بافت‌ها، صدا‌ها و میزان بلندی یا کمی آن واکنش‌های شدیدی نشان دهد. به‌طورکلی کودک ممکن است به خیلی از مواردی که شما آن را احساس نکرده یا برایتان اهمیتی ندارد واکنش نشان دهد.

ارزیابی کودک

مورد آخر؛ به رفتار‌های تکراری و نقطه تمرکز کودک خود توجه کنید

علائم موجود در این زمینه عبارتست از:

کودک مبتلا به اوتیسم ممکن است یک حرف یا کاری را وسواس‌گونه بگوید یا انجام دهد. به‌عنوان‌مثال او همیشه در جای مشخص یا صندلی خاصی می‌نشیند یا از لیوان و ظروف خاصی استفاده می‌کند.

کودک اوتیسمی درباره علایق محدود خود ممکن است وسواس داشته باشد. برای مثال ممکن است همیشه با یکی از اسباب‌بازی‌ها خود بازی کرده یا راجع به آن صحبت کند. همچنین برخی از کودکان اوتیسم در مورد برخی از قسمت‌های یک شیء وسواس نشان می‌دهند. برای نمونه، بازی کردن و وَر رفتن با چرخ‌های ماشین به‌جای بازی کردن با خود آن یا نقاشی یک طرح تکراری.

کودک اوتیسم در واکنش به تغییر نقطه تمایز خود، به‌شدت ناراحت می‌شود، یعنی تغییر در رفتار‌های وسواسی او را بسیار ناراحت می‌کند.

کودک اوتیسمی ممکن است رفتار‌های خود انگیخته داشته باشد. منظور از رفتار خود انگیخته رفتاری است که کودک با انجام آن به‌طور خود انگیخته و از درون تشویق می‌شود. به عبارتی کودک به خود بدون نیاز به این که کسی را درگیر جایزه دادن کند، جایزه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…