جویدن ناخن، علت و درمان

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
انگشتان دست به نسبت بقیه اعضای بدن‌،‌ با میکروب‌های بیشتری در تماس اند. مقدار زیادی از این میکروب‌ها در زیر ناخن‌‌ها جمع‌ می‌‌شوند. جویدن آ‌ن‌ها، بطور جدی باعث بیماری خواهد شد، همچنین ظاهر ناخن‌ها را زشت خواهد کرد.
جویدن ناخن

ترک عادت ناخن جویدن در بزرگسالان

جویدن ناخن عادت ناپسندی است و باید بدانید که این عادت مشکلات جدی‌ را در بلند مدت در سلامت و زیبایی شما ایجاد خواهد کرد. این کار علاوه بر از بین بردن زیبایی ناخن سبب بیماری‌ها و آسیب‌های دیگری نیز می‌شود، در ادامه این مطلب از مجله دلتا با دلایل و روش‌های ترک عادت جویدن ناخن بیشتر آشنا شوید.

علت و دلایل اصلی ناخن جویدن چیست؟

جویدن ناخن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که توسط روانشناسان مورد بررسی قرار گرفته است و ۳ دلیل اصلی برای آن را بیان کرده‌اند.

ترک عادت جویدن ناخن

ژنتیک

دانشمندان مطمئن نیستند که جویدن ناخن‌ها ژنتیکی است، اما بچه‌هایی که والدین آن‌ها هم ناخن‌هایشان را می‌جویدند، بیشتر احتمال دارد که این کار را انجام دهند.

استرس

استرس عامل مهمی برای عادت جویدن ناخن است. گاهی اوقات جویدن ناخن می‌تواند نشانه‌ای از استرس عاطفی و ذهنی باشد و در افرادی که عصبی، مضطرب یا حساس هستند، بیشتر دیده می‌شود چرا که راهی برای مقابله با این احساسات‌شان است.

گرسنگی

شما ممکن است وقتی که خسته و گرسنه می‌شوید، خودتان را در حال ناخن جویدن بیابید، ناخن جویدن بدون کنترل است. شما این عمل را بدون فکر کردن انجام می‌دهید.

ترک عادت جویدن ناخن

ممکن است که در یک شب تغییری را مشاهده نکنید اما با کمی وقت گذاشتن و تلاش کردن می‌توانید این عادت را از بین ببرید این نکات را امتحان کنید.

تقویت ناخن

استرس را از خود دور کنید

اگر شما به طور مداوم تحت استرس هستید راهی برای مدیریت آن پیدا کنید. شما می‌توانید در باشگاه ثبت‌نام  یا برای تمدد اعصاب مدیتیشن کنید.

انگشت خود را چسب بزنید

بهتر است انگشت خود را با چسب زخم یا چسب برق ببندید. غالب اوقات ناخن جویدن به صورت ناخودآگاه انجام می‌شود و شما از زمان جویدن ناخن غافل هستید بنابراین دفعه بعد که شما ناخودآگاه انگشتتان را به دهانتان بردید به جای ناخنتان چسب را می‌جوید. این به عنوان یک یادآوری است برای کاری که ناخودآگاه درحال انجام آن هستید.

دستکش بپوشید

ممکن است کمی احمقانه به نظر برسد، اما با این کار به ناخن‌هایتان دسترسی ندارید و مانع از دسترسی به آن‌ها می‌شوید. اگر دستکش در برنامه روزانه شما جایی ندارد، با استفاده از برچسب ناخن روی آن‌ها را بپوشانید، این کار می‌تواند نتیجه مشابهی داشته باشد.

ترک عادت جویدن ناخن

ناخن‌هایتان را کوتاه کنید

اگر ناخن‌ها به اندازه کافی بلند نباشند که با دندان‌ جویده شوند به ترک این عادت بسیار کمک خواهد کرد.

حواس خودتان را پرت کنید

اگر علت جویدن ناخن‌هایتان خستگی است، سعی کنید عادت دیگری را برای خودتان ایجاد کنید تا ذهن‌تان را از جویدن ناخن‌هایتان دور کند. یک توپ استرس را فشار دهید، یا هر فعالیت دیگری که انگشتان‌تان را درگیر کند.

ناخن بکارید

اگر خیال ندارید که ناخن بکارید، این را بدانید که آن‌ها می‌توانند مانند یک سپر محافظتی عمل کنند. ناخن مصنوعی از رسیدن شما به ناخن واقعی‌تان جلوگیری می‌کند. ناخنی با ظاهری زیبا بیابید و ببینید که راه رفتن با ناخن‌هایی سالم و زیبا چه حسی دارد.

وقتی از شما تعریف کردند متعجب نشوید. همین اتفاق انگیزه کافی را برایتان ایجاد خواهد کرد تا دیگر ناخن‌هایتان را نجوید و اجازه دهید ناخن‌های واقعی‌تان بلند و زیبا شوند.

عادت به جویدن ناخن

مضررات ناخن جویدن

ناخن‌ها منبع عفونت اند

ناخن‌ها تمیزتر از انگشتان دست نیستند! باکتری‌ها در آنجا ساکن اند و هنگام جویدن ناخن‌ها به دهان و معده شما وارد می‌شوند. اگر درد معده دچار شدید، تعجب نکنید! نگاهی به ناخن‌های خود بیندازید.

آسیب به مینای دندان

مینای دندان باریکترین لبه دندان‌های جلویی است. هنگام گاز گرفتن ناخن‌ها، فشار مستمر روی مینای دهان وجود دارد و به مینای دندان آسیب جدی وارد می‌شود.

حساسیت دندان

با از بین رفتن مینای دندان، عاج دندان در معرض دید قرار می‌گیرد و این می‌تواند باعث ایجاد حساسیت دندان در بسیاری از افراد شود.

عادت به جویدن ناخن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…