صفر تا صد واکسن آنفولانزا

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
واکسن آنفولانزا (Influenza) در دو نوع تزریقی و افشانه بینی وجود دارد که نوع تزریقی آن حاوی ویروس کشته شده است. این واکسن از بروز آنفولانزا پیشگیری می‌کند، اما تاثیری در پیشگیری از سرماخوردگی ندارد.
واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا

شیوع آنفولانزا در فصل‌های پاییز و زمستان به بیشترین سطح خود می‌رسد. آنفلوآنزا یا آنفولانزا یک بیماری ویروسی است که هر سال نوع جدیدی از آن شیوع پیدا می‌کند. اگرچه آنفولانزا در اکثر موارد کشنده نیست، اما بیمار در طی دوره بیماری درد و ناراحتی بسیاری را باید تحمل کند. از این‌رو برخی افراد برای در امان ماندن از این بیماری در فصول سرد سال مبادرت به تزریق واکسن آنفولانزا می‌کنند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا به بررسی این واکسن و افرادی که باید آن را استفاده کنند، می‌پردازیم.

سرماخوردگی

واکسن آنفولانزا چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

واکسن آنفولانزا (Influenza) حاوی ویروس کشته شده است که به صورت داخل عضلانی یا زیر جلدی عمیق تزریق می‌شود. کودکان شش ماهه تا هشت ساله، به ویژه نوزادانی که بیشتر از شش ماه سن دارند و دچار بیماری‌های مزمن هستند، باید واکسن آنفلوآنزا بزنند. به طور کلی گروه‌های زیر مستعد ابتلا به آنفولانزا بوده و باید واکسن را دریافت کنند:

  • زنانی که قصد دارند در فصول سرد سال باردار شوند
  • کودکان مبتلا به بیماری‌های مزمن
  • افرادی که با داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی سر و کار دارند
  • افرادی که در آسایشگاه و بیمارستان‌های خصوصی کار می‌کنند
  • افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، مشکلات کبدی، نارسایی کلیوی و بیماران ریوی مثل آسم
  • بیماران مبتلا به ضایعات نخاعی و مشکلات عصبی
  • کسانی که بین ۶ ماهگی تا ۱۸ سالگی به مدت طولانی آسپرین مصرف کرده‌اند
  • تمام افرادی که در تماس با افراد مبتلا آنفولانزا هستند مثل کارکنان بیمارستان و….
  • افرادی که به جاهای پر خطر می‌روند
  • افرادی که در مرغداری‌ها و پرورش طیور فعالیت می‌کنند

واکسن آنفلوانزا

بر اساس دستور سازمان بهداشت جهانی اولویت تزریق واکسن به این ترتیب است بیماران دیالیزی، افرادی که پیوند کلیه دریافت کرده‌اند، بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور، بیماران کبدی شامل سیروز و پیوند کبد، بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی بوده‌اند و در آخر پرسنل بهداشتی درمانی قرار دارند.
به طور کلی افراد کاملا سالم بالای شش سال ضرورتی به دریافت واکسن آنفلوآنزا نخواهند داشت.

چه زمانی برای تزریق واکسن مناسب است؟

بهترین زمان برای تزریق این واکسن، اواخر شهریور یا اوایل مهرماه است. زیرا سطح ایمنی چهار هفته بعد از تزریق واکسن ایجاد می شود. بنابراین قبل از آغاز فصل سرد سال باید تزریق را انجام داد. البته اگر تزریق در این زمان انجام نشود، در هر زمان دیگری نیز قابل انجام است.

نکته حائز اهمیتی که وجود دارد این است که برخی افراد تصور می‌کنند تنها با یک بار تزریق این واکسن برای همیشه از ابتلا به آنفولانزا ایمن می‌شوند که این تصور کاملا اشتباه است.

تصور دیگری که در بین افراد وجود دارد این است که با تزریق این واکسن از هر گونه بیماری تنفسی در امان خواهند بود که باز هم اشتباه بوده و افرادی که این واکسن را دریافت می‌کنند ممکن است به انواع دیگر ویروس‌های تنفسی، مبتلا شوند.

عوارض جانبی این واکسن چیست؟

پس از استفاده از این واکسن عوارضی چون علائم خفیف سرماخوردگی شامل آبریزش بینی و سرفه، تب خفیف و واکنش‌های آلرژیک به واکسن ممکن است بروز کند. درد، قرمزی و تورم در محل تزریق نیز ممکن است بروز کند که طی یک تا دو روز برطرف خواهد شد.

ویروس کرونا

نکاتی که در رابطه با تزریق واکسن آنفولانزا باید بدانید

  • در صورت وجود هر نوع حساسیت دارویی یا آلرژی نسبت به غذاها، رنگ‌ها، نگهدارنده‌ها یا حیوانات به پزشک اطلاع دهید.
  • چنانچه با مصرف این دارو دچار علائم حساسیت مثل تنفس سخت، تورم چهره، لب‌ها، زبان یا گلو شدید، مصرف را قطع و سریعا به اورژانس رجوع کنید.
  • در صورت بارداری، قبل از تزریق واکسن، با پزشک مشورت کنید. به طور کلی این واکسن با شروع فصل سرما در هر زمان از حاملگی می‌تواند به فرد باردار، تزریق شود.
  • واکسن آنفولانزا را می‌توان در دوران شیردهی تجویز کرد.
  • کودکان در سن زیر شش ماهگی نمی‌توانند از این واکسن استفاده کنند.
  • چنانچه با تزریق این واکسن دچار عوارضی نظیر تب بالا، تغییر در رفتار و هوشیاری، کهیر یا راش و ضایعات پوستی، گرفتگی و خشونت صدا و مشکلات تنفسی مانند سختی تنفس، ضربان قلب بالا و ضعف شدید بدنی با رنگ‌پریدگی یا علائم حساسیت شدید؛ بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید.
  • افراد باید واکسن  را حتما در مراکز درمانی که پزشک حضور دارد، تزریق کنند.
  • واکسن‌های آنفولانزا یخچالی هستند و اگر فردی می‌خواهد بلافاصله واکسن را تزریق کند، باید آن را از داروخانه تهیه کند. همچنین این واکسن نباید یخ بزند چرا که یخ‌زدگی موجب می‌شود اثربخشی واکسن از بین برود.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۵ مهر ۱۳۹۹ در ۵:۰۹ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۵ مهر ۱۳۹۹ در ۵:۰۹ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…