دیدنی‌ترین جزیره‌های ایران

۱
6
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تاکنون ده‌ها جزیره در آب‌های جنوبی و شمالی ایران شناسایی شده‌‌اند که شماری از آن‌ها شهرتی جهانی دارند.
جزیره‌های ایران

جزیره‌های کمتر شناخته شده ایران

بسیاری از جزایره‌های ایران ، حتی برای ما نیز ناشناخته مانده‌اند. با اینکه امروزه تفریحات مدرن آبی، مراکز خرید و هتل‌های گران ‌قیمت پای ثابت بسیاری از جزیره‌های توریستی دنیا محسوب می‌شوند، اما هنوز هم یکی از جذاب‌ترین و مهیج‌ترین بخش‌های جزیره‌گردی، تعمق در تاریخ اصیل و تماشای طبیعت خاص جزیره است. با بخش گردشگری مجله دلتا همراه باشید.

جزایر ایران

جزایر ایران (اروندرود)

جزیره مینو، جزیره‌ای کوچک و زیبا در اروندرود است که ۸.۱۷ کیلومتر مربع وسعت دارد. نام پیشین آن صلبوخ بود. فاصله جزیره دیدنی مینو تا خرمشهر ۱۰ کیلومتر است. در دل این جزیره شهری کوچک خانه کرده که مینوشهر نام دارد. درون شهر ۱۵ نهر جاریست که از اروندرود منشعب شده و به همین علت، خاک حاصل‌خیزی دارد و نیزارها و پوشش گیاهی آن، گونه‌های جانوری مختلفی همچون گراز را در خود جای داده است. یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های مینو شهر مضیف‌ها یا میهمان‌خانه‌های سنتی است که سقف و دیوارهای‌شان از نی بافته شده تا فضای داخل را خنک نگه دارد. معروف‌ترین مضیف مینوشهر، مضیف حاج عبدالله نورانی است.

ایران

جزیره اسلامی (دریاچه ارومیه)

جزیره اسلامی که جزو استان آذربایجان‌ شرقی محسوب می‌شود، تنها جزیره مسکونی و بزرگ‌ترین جزیره دریاچه ارومیه است. وسعت این جزیره ۲۳۰۰۰ هکتار و شامل ۷ روستاست. ده‌ها چشمه آب شیرین در این جزیره وجود دارد که آب شرب ساکنان آن را تامین می‌کند و وجودشان در میان دریاچه‌ای شور، از عجایب خلقت است. در حال حاضر، جزیره اسلامی به ‌سبب عقب نشستن آب دریاچه ارومیه از شکل جزیره خارج شده است. پوشش گیاهی و حیات وحش جزیره اسلامی از جاذبه‌های طبیعی آن به شمار می‌رود. این جزیره از سال ۱۳۶۵ به منطقه شکار ممنوع تبدیل شده است.

نوشته‌اند که هلاکوخان مغول، موسس سلسله ایلخانیان، در مکانی نامعلوم در جزیره اسلامی دفن شده است.

ایرانگردی

جزیره آشوراده (دریاچه خزر)

در ۱۲ کیلومتری شمال بهشهر در جنوب‌شرقی دریای خزر، روبه‌روی بندر ترکمن، جزیره‌ای سرسبز به مساحت تقریبی ۶۸ هکتار قرار گرفته است که آشوراده نام دارد. پوشش گیاهی، آب‌گیرها، درختچه‌های جنگلی و تمشک‌زارهای این جزیره منظره چشم‌نوازی پدید آورده‌اند. یکی از مهم‌ترین و نام ‌آشناترین بخش‌های این جزیره، تالاب و منطقه حفاظت‌ شده میانکاله است که انواع پرندگان مانند مرغابی، غاز، کبک، لک‌لک سیاه، پلیکان و فلامینگو و نیز جانورانی مثل خرگوش، روباه، گراز و جوجه‌تیغی را در خود جای داده است.

جزیره

بیشتر بدانید: برای آشنایی بیشتر با مطالب گردشگری “عجایب هفتگانه جزیره قشم” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. مجید محمدی

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ در ۰:۱۲ ق٫ظ

    آیا مدیر ساختمان میتواند دادخواست به جهت عدمپرداخت شارژ را در تابلو اعلانات ساختمان و در معرض دیدهمسایگان قرار دهد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…