عجیب‌ترین کویر دنیا کجاست؟

۰
6
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تا به حال اسم دره مرگ به گوشتان خورده است؟ دره مرگ کجاست؟ چرا نام دره مرگ را روی این دره ترسناک گذاشته‌اند؟ اگر مشتاقید تا جواب این سوالات را بدانید، با ما همراه باشید تا در این مقاله به تمام سوالاتی که درباره دره مرگ دارید، پاسخ داده شود.
عجیب‌ترین کویر

دره مرگ کجاست؟

در مرز ایالات کالیفرنیا و نوادا، رشته کوه‌های “سیرا نوادا” سر برافراشته‌اند، که به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره به شمار می روند. نام این رشته کوه، در زبان اسپانیایی به معنای رشته کوه برفی است و از آن جا که این رشته کوه‌ها همیشه برف دارند، این نام کاملا مناسب آن‌ها است. علاوه بر رصدخانه و رادیوتلسکوپ که در دامنه‌های شمالی این رشته کوه‌ها قرار دارد، جای مرموزی را می‌توان درست در قسمت جنوب شرقی این رشته کوه‌ها پیدا کرد؛ به نام پارک ملی ناوادای آمریکا که به عجیب‌ترین کویر دنیا نیز شهرت پیدا کرده است.

در این عجیب‌ترین کویر ، اتفاقات اسرار آمیزی از قدیم در حال رخ دادن است که هنوز هم با وجود پژوهش‌ها و مطالعات بسیار زیاد زمین شناسان، علت آن اتفاق‌ها یافت نشده است. با بخش گردشگری مجله دلتا همراه باشید.

کویر

اسرار کویر کالیفرنیا معروف به دره مرگ:

در دره مرگ کالیفرنیا، شگفتی‌های بسیار زیادی را تماشا می‌کنید، از جمله حرکت طبیعی سنگ‌هایی که هیچ انسانی در حرکت دادن آن‌ها دخیل نیست. این سنگ‌ها توسط طبیعت جا به جا می‌شوند و مانند یک موجود زنده حرکت می‌کنند یا بهتر است بگوییم می‌خزند. سنگ‌ها در این کویر هر چقدر که وزن زیادی داشته باشند حتی به اندازه انسان و یا سنگین‌تر، باز هم به حرکت در می‌آیند، و جالب است که حتی رد پایی از خود تا چند روز برجای می‌گذارند. رخ دادن همین موضوع هم خودش بسیار عجیب است!

نکته جالب دیگر هیچ کدام از این سنگ‌‎ها به مسیر هم وارد نمی‌شوند، به طوری که حتی اگر نزدیک به تلاقی مسیر هم بشوند، مسیر خود را تغییر می‌دهند، در نتیجه هر سنگ یک مسیر مختص به خود و مجزا از دیگر سنگ‌ها دارد که در آن مسیر موازی، سالیان سال حرکت می‌کند البته لازم به ذکر است که تا به حال هیچ کس شاهد حرکتی از این سنگ‌ها نبوده است و صرفا تنها شاهد تغییر مکان و رد پای به جای گذاشته از آنها بوده‌ایم.

 دره مرگ

تفکر:

به نظر شما به کجا می‌خواهند بروند؟ برای کسی یا برای چه رد پای خود را آن هم چند روز به جای می‌گذارند؟ چطور با این نظم مثل یک لشکر نظامی به حرکت درآمده‌اند؟

جستجوی کشف رمز و راز این شوخی طبیعت:

تا کنون زمین شناسان پژوهش‌ها و مطالعات بسیاری برای علت جویی این اسرار انجام داده‌اند به طور مثال اولین فرضیه آن‌ها این بوده که شاید سنگ‌ها زمانی به حرکت در می‌آیند که کوچک‌ترین نسیم کمک به حرکت سنگ‌هایی کرده که سطح خارجی آن‌ها با قطره‌های بسیار ریز یخی پوشیده  و به علت رطوبت و صاف بودن زیاد زمین، این حرکت میسر شده است. اما این نظریه با تغییر فصل به تابستان رد شد؛ چرا که سنگ‌ها در آفتاب سوزان و داغ تابستان هم رد پایی از خود به جای می‌گذاشتند؛ و حتی ناهمواری زمین هم نتوانست سنگ‌ها را از حرکت خودشان باز دارد و دیگر فرضیه‌ها هم مانند این فرضیه به علل مختلف رد شدند.

کالیفرنیا

افسانه‌هایی که درباره دره مرگ می‌شنویم:

همانطور که در قدیم درباره مسائل مختلفی افسانه‌هایی ساخته و نسل به نسل بازگو می‌شد، این اتفاق شگفت و راز ناشناخته هم از افسانه سازی درباره‌اش مستثنی نبود؛ حدود هزار سال قبل زمانی که بومیان این منظره، دره مرگ را کشف کردند، از همان زمان شروع به ساختن افسانه جن و پری کردند. در تمام این افسانه‌ها از ردپای موجودات نامرئی و شروری صحبت شده است که با حرکت این سنگ‌ها رعب و وحشت در دل این بومیان می‌انداختند.

علت لقب دره مرگ برای کویر کالیفرنیا:

خارج از شایعات بسیار زیادی که درباره عجیب‌ترین کویر با لقب دره مرگ گفته شده است، مثل مرگ دسته جمعی مسافران یا درگیری‌های جویندگان طلا، اما به روایت آمریکایی‌های امروز علت این لقب برمی‌گردد به زمانی که یکی از کاوشگران دره هنگام بازگشت رو به دره مرگ کرده و گفته است: “خداحافظ دره مرگ” و بعد از آن این دره با این نام معروف شد.

بیشتر بدانید: برای آشنایی بیشتر با مطالب گردشگری “هاوانا و جاذبه‌های پنهان آن” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…