مشوق‌های مالیاتی به نفع مستاجران است؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

مشوق‌های مالیاتی به نفع مستاجران است؟ آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به تازگی اطلاع داده است که راهکارهای تازه برای حمایت از مستاجرها در نظر گرفته شده است.

مشوق‌های مالیاتی به نفع مستاجران است؟

به گزارش دلتا به نقل از دنیای اقتصاد؛ شاید برایتان سوال باشد که چرا تمدید قرارداد اجاره، رشد بیشتری نسبت به پارسال داشته است؟

 ابتدا لازم است نحوه تعیین اجاره بها را بررسی کنیم. اجاره بهای خانه، بر اساس ارزش ملک ارزیابی می‌شود. به‎طور معمول، مبلغ رهن کامل یک واحد مسکونی، بین یک پنجم تا یک چهارم ارزش ملک در نظر گرفته می‌شود و برای تعیین مبلغ اجاره ماهانه نیز با توجه به نرخ‌های سود بانکی، هر یک میلیون تومان معادل ۳۰ هزار تومان در نظر گرفته می‌شود.

تغییر قانون روابط موجر و مستاجر

پس از افزایش اجاره‌بها و شنیده شدن خبرهایی مبنی بر کوچ مستاجران تهرانی به محلات و شهرهای پیرامونی که بر اساس اعلام مرکز آمار، با نرخ رشد ۱۹ درصدی مواجه بوده‌است، وزیر راه و شهرسازی از تغییر در قانون روابط موجر و مستاجر خبر داد. آخوندی اعلام کرد با اصلاح این قانون، رشد اجاره بها قابل کنترل و مشوق‌های مالیاتی برای مالکان در نظر گرفته می‎شود.

بر اساس پیش نویس ارائه شده، مالک نمی‌تواند به صورت یک‌طرفه قراردادهای یک ‌ساله اجاره را فسخ کند. تمدید قرارداد نیز حداکثر تا سقف ۱۰ درصد اجاره قرارداد قبلی، امکان‌پذیر است و در صورتی که مستاجر با این میزان موافق نباشد، واحد قابل تخیله خواهد بود. اما آیا چنین قانونی در مقام اجرا، کارایی لازم را خواهد داشت؟

ملک- اجاره- خرید

نگرانی بنگاهداران از جو روانی قوانین جدید

موضوع مهمی که در این باره و در واکنش به نظر واسطه‌های بازار اجاره خانه شهر تهران می‌توان به آن اشاره کرد این است که، برخی از بنگاهداران معاملات ملکی معتقدند: در صورتی که این لایحه به تصویب برسد و صورت قانونی پیدا کند، اگر چه چندان تاثیری بر کنترل بازار اجاره نخواهد داشت، اما می‌تواند فضای روانی بازار را تا حدودی تحت تاثیر قرار دهد.

واسطه‌های فعال در بازار اجاره خانه در مناطق مختلف با اشاره به تجربه ناموفق اجرای طرح برخورد تعزیراتی با موجران متخلف در سال ۹۰ معتقدند: این گونه برخوردها همان‌گونه که در اوایل دهه ۹۰ نیز تجربه شد، نمی‌تواند بر بازار اجاره تاثیر داشته باشد.

به طور کلی به نظر می‌رسد، این پیش‌نویس می‎تواند نشان‎دهنده ادامه روند صعودی اجار‌ه‌بها باشد و شناسایی نادرست عوامل موثر بر افزایش قیمت‌ها و وزن هر یک‎ از آنها ، منجر به تصمیم‌گیری‎های ناقص و نا کارآمد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…