حلیم بادمجان، غذای خوشمزه اصفهانی

1
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
حلیم بادمجان از غذاهای خوش خوراکی است که هم طرفداران بادمجان را با طعمی جدید به وجد می‌آورد و هم وعده غذایی کاملی است. کافی است یک بار امتحان کنید.
حلیم بادمجان با مرغ

حلیم بادمجان یکی از غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است و همان‌طور که از نامش مشخص است با بادمجان تهیه می‌شود. دلیل اینکه نام این غذا را حلیم بادمجان گذاشته‌اند این است که پس از آماده شدن شباهت زیادی به حلیم گندم دارد. اگرچه این غذا یک وعده کامل است، اما در مهمانی‌های خود می‌توانید آن را مانند کشک بادمجان به عنوان پیش غذا نیز سرو کنید. دلتامگ را با طرز تهیه حلیم بادمجان اصفهانی ورق بزنید.

مواد لازم برای تهیه حلیم بادمجان اصفهانی

  • برنج ۲ پیمانه
  • کشک ۵۰۰ گرم
  • گوشت سردست یا گردن گوسفند ۵۰۰ گرم
  • بادمجان سرخ شده ۲ کیلوگرم
  • سیر رنده شده و سرخ شده ۴ حبه
  • پیاز خام ۲ عدد متوسط
  • پیاز داغ سرخ شده یک و نیم پیمانه
  • نعناع داغ ۶ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین به مقدار لازم
  • زعفران دم کرده غلیظ ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه حلیم بادمجان اصفهانی

مرحله اول

برای درست کردن حلیم بادمجان برخی به جای برنج از عدس استفاده می‌کنند که ایده بدی نیست اما رنگ حلیم بادمجان را تیره می‌کند. در مقابل استفاده از برنجُ رنگ کشک بادمجان را خوش‌رنگ و شفاف می‌کند. دو پیمانه برنج را با چهار پیمانه آب خوب بپزید تا برنج له و شفته شود.

مرحله دوم

گوشت را با پیاز و ادویه بپزید. تا قبل از پخت کامل گوشت، به آن نمک اضافه نکنید که گوشت سفت و دیرپز نشود. بعد از پخت گوشت نمک آن را اندازه کنید. بهتر است گوشت حلیم بادمجان کمی چرب باشد به همین خاطر بهتر است از گوشت گردن یا سردست که کمی چرب‌تر است استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی:  پلمبیر آناناس ؛ دسری خوشمزه برای مهمانی های خاص

در این فاصله بادمجان‌ها را پوست بگیرید و ورقه‌ای خرد کنید و نمک بزنید و به مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید تا تلخی آن‌ها گرفته شود. سپس بادمجان‌ها را بشویید و سرخ کنید.

مرحله سوم

حالا گوشت پخته شده و بادمجان سرخ شده را با گوشت‌کوب خوب له کنید. مخلوط گوشت و بادمجان را به برنج پخته شده که آب آن کاملا کشیده شده اضافه کنید و خوب مخلوط کنید و باز هم بکوبید. هر چه بیشتر این مخلوط را بکوبید حلیم بادمجان کشدار‌تر و لذیذتر می‌شود.

مرحله چهارم

کشک را اضافه کنید و خوب هم بزنید. حلیم بادمجان را ۵ دقیقه دیگر روی شعله متوسط گاز بگذارید تا طعم خامی کشک گرفته شود. در مرحله آخر هم نصف زعفران، پیاز داغ و سیرداغ را اضافه کنید و با باقی‌مانده این مواد به علاوه نعناع داغ حلیم بادمجان سرو شده را تزئین کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    10 دی 1402 در 8:32 ب.ظ

    بسیارعالی دستون درد نکنه🤗🤗

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

نان گوشت ترکی، غذای لذیذ و خاص

نان گوشت ترکی یکی از نان‌های بسیار ساده و خوشمزه است. شما می‌توانید این نان را با مواد گوش…