بارهنگ و خواص درمانی آن

1
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از جمله خواص تخم بارهنگ در طب سنتی؛ درمان گلودرد، صاف کردن سینه، رفع خشونت حلق و گرفتگی صدا، درمان سرفه، بهبود ناراحتی‌های گوارشی مانند سوزش و رفلاکس معده، اسهال و یبوست است.
خواص بارهنگ

بارهنگ از گیاهان دارویی مفید است که به طور خودرو در بیشتر شهر‌های کشورمان یافت می‌شود. قسمت‌های مورد استفاده این گیاه؛ تخم، برگ و ریشه است. در این مطلب از دلتامگ شما را با خواص بارهنگ آشنا می‌کنیم.

فواید بارهنگ

تخم بارهنگ به شکل دانه‌های ریز قهوه‌ای تیره متمایل به سیاه است. این تخم، دارای چربی، صمغ و لیزاب است. وقتی بارهنگ در آب قرار گیرد، لایه رویی آن با ایجاد لعاب، متورم می‌گردد. این دانه‌های ریز، حدود ۱۰ درصد مواد روغنی دارند. روغن بارهنگ زردرنگ است و بویی مطبوع و طعمی شبیه روغن گردو دارد. طبع دانه‌های بارهنگ سرد و خشک است. برخی از مهم‌ترین خواص تخم بارهنگ عبارتست از:

درمان گلو درد

از خواص تخم بارهنگ در طب سنتی درمان گلودرد و نرم کردن سینه است. تخم بارهنگ پس از خیس کردن، لعاب فراوان دارد. بارهنگ از قدیم به همراه دانه به، تخم قدومه و تخم مرو به عنوان چهارتخمه استفاده می‌شده است و برای نرم کردن سینه، رفع گلودرد، صاف کردن صدا و رفع خشونت حلق نیز کاربرد دارد.

درمان سرفه خشک

به دلیل همان خاصیت ایجاد لعاب دانه بارهنگ، استفاده از آن برای تسکین سرفه‌های خشک مفید است. ضمن آنکه خوردن عصاره بارهنگ برای سل، خونریزی ریه و تنگی نفس مفید است. تخم بارهنگ قابض است و اثر نرم کنندگی دارد.

کمک به درمان عفونت ریه و کاهش تب

یک درمان گیاهی مفید برای عفونت ریه و کاهش سرفه، استفاده از دانه بارهنگ است. این دانه‌ گیاهی به خروج خلط از سینه کمک می‌کند. همچنین به دلیل طبع خنکی که دارد، در فرونشاندن تب موثر است.

مطلب پیشنهادی:  خواص منیزیم در لاغری چیست؟

کاهش تب

کاهش سوزش معده و بهبود رفلاکس معده

رفلاکس معده و سوزش معده یکی از مشکلاتی است که بسیاری افراد با آن درگیر هستند. از بهترین درمان‌های خانگی برای بهبود، استفاده از ترکیب یک لیوان عرق نعناع و یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ به همراه عسل است. بهترین زمان مصرف این معجون مفید، نوشیدن آن یک ساعت بعد از خوردن غذا است که باعث کاهش ناراحتی‌های گوارشی در طول روز می‌شود.

درمان یبوست

از دیگر خواص تخم بارهنگ در طب سنتی کمک به درمان یبوست است. دانه‌های بارهنگ خاصیت ملین دارد و مصرف آن به رفع یبوست خفیف کمک می‌کند.

درمان اسهال

دانه‌های بارهنگ به درمان اسهال بوی‍ژه اسهال ناشی از ازدیاد رطوبت مزاج و بلغم کمک می‌کند. به این منظور مقدار دو قاشق سوپ‌خوری تخم بارهنگ را همراه با مقداری نبات سوخته میل کنید.

برطرف کردن التهابات موضعی

مالیدن خمیر تهیه شده از دانه‌های بارهنگ، مخلوط با روغن زیتون برای برطرف کردن التهابات موضعی مفید است.

خواص تخم بارهنگ

 

یک نظر

  1. میا

    28 مرداد 1402 در 10:48 ق.ظ

    خیلی خوبهههههههه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

کلروفیل چیست و چه مزایایی برای بدن دارد

هنگامی که صحبت از کلروفیل می‌شود، ذهن بسیاری از ما به دوران مدرسه و درس علوم تجربی باز می‌…