شهر آبی جوداپور

۰
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شهر آبی جوداپور دومین شهر بزرگ و شگفت انگیز واقع در ایالت بیابانی و غربی راجستان است. با یک نگاه به شهر جوداپور متوجه می شوید که تمام خانه‌ها آبی رنگ هستند؛ به همین دلیل به «شهر آبی» شهرت یافته است.
شهر آبی جوداپور

شهر آبی جوداپور ، رویایی‌ترین شهر دنیا

در این مقاله شما را با شهر آبی جوداپور هندوستان ، آبی‌ترین شهر دنیا آشنا خواهیم کرد. با بخش گردشگری مجله دلتا همراه باشید.

شهر آبی

باور شماره یک

داستان‌ها و نقل قول‌های زیادی مبنی بر این که چرا تمام خانه‌ها و دیوار‌های شهر آبی رنگ هستند، وجود دارد؛ اما همه آنها حدس و گمانند. اما به تازگی به گفته ساکنین شهر جوداپور به یک خبرگزاری معتبر مطرح شده است که: رنگ آبی، هوای داخل خانه‌ها را در برابر گرمای طاقت فرسای تابستان  خنک نگه می‌دارد. لرد شیوا یک خدای مقدس در هند است، که به رنگ آبی شهرت دارد. در طول تاریخ بسیاری از پیروان  شیوا در جوداپور زندگی می‌کردند، که معتقد بودند رنگ آبی مقدس است. اکثر مردم اعتقاد دارند استدلال رنگ آبی شهر این موضوع است.

جوداپور

باور شماره دو

عده‌ای بر این باورند که به دلیل قرار گرفتن جوداپور در یک دشت باز و در منطقه گرمسیری، یکی از راه‌های مقابله با گرمای حاصل از تابش آفتاب، رنگ آمیزی شهر به رنگ آبی بوده است. از این رو مردم این شهر برای مقابله با گرما این کار را کرده‌اند.

باور شماره سه

برخی دیگر دلیل این کار را ایجاد نوعی تمایز طبقاتی می‌دانند. مردم شهر آبی «براهمیا» هستند. به کسانی که «برهما»یی هستند، براهمیا گفته می‌شود. از دیرباز براهمیاها جایگاه و ارج ویژه‌ای داشته و به نوعی «اشراف زاده» محسوب می‌شده‌اند. از این رو این مردم برای ایجاد تمایز بین خود و دیگر مردم شهر، دیوارهای خانه‌ها و کوی و برزن خود را به رنگ آبی درآورده‌اند. البته این هم تنها یک فرضیه است.

هندوستان

زیبایی‌های خاص شهر آبی

رنگ آبی از ترکیب آهک و سولفات مس ساخته می‌شود. سنگ آهک یکی از مصالح ساختمانی در جوداپور است که در ساخت بسیاری از خانه‌ها و کاخ‌ها استفاده شده. در طول تاریخ بسیاری از گیاهان انجیو در نزدیکی جوداپور وجود داشته و با ترکیبات این گیاه می‌توان رنگ آبی تولید کرد.

چیزی که بیش از همه چیز در این شهر جلب توجه می‌کند، حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی توسط مردم بومی شهرآبی است. این مساله نه تنها در حفظ ظاهر شهر، بلکه در ظاهر افراد هم دیده می‌شود. لباس‌های سنتی زیبایی که اهالی جوداپور به تن می‌کنند، در کنار رنگ آبی شهر، کنتراستی چشم نواز ایجاد می‌کند. در واقع می‌توان گفت که زیبایی شهر آبی با مردم آن مفهوم پیدا کرده است.

بیشتر بدانید: برای آشنایی بیشتر با مطالب گردشگری “۶ جاذبه پربازدید و ارزان هند” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…