قوانین فسخ قرارداد املاک؛ آگاهانه معامله کنید

۰
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه

حق فسخ قرارداد املاک را می‎توان یکی از مهمترین و جنجالی‎ترین موضوعات حقوقی در زمینه فروش املاک دانست که اختلافات بسیاری را نیز سالانه در دادگستری‎ها به خود اختصاص می‎دهد.

شاید جالب توجه باشد که علت چنین اختلافاتی اصولا ریشه در بی توجهی طرفین نسبت به شروط قراردادی ذکر شده در معاملات فروش املاک دارد. اگر شما نیز قصد خرید یا فروش ملکی را دارید بهتر است با مجله دلتا همراه باشید تا اطلاعات کاملی از این موضوع را در اختیار شما قرار دهیم.

فسخ قرارداد املاک

 

حق فسخ قرارداد ملک چیست؟

حق فسخ قرارداد ملک، حقی است قانونی که امکان برهم زدن قرارداد فروش ملک را برای یکی از طرفین قرارداد یا حتی برای شخصی به غیر از فروشنده یا خریدار ایجاد می‎کند.

پس، اولین نکته مهم آن است که حق فسخ حقی است یک‎طرفه، یعنی تنها با اراده یک نفر صورت می‎گیرد. پس ماهیت فسخ قرارداد ملکی با اِقاله (برهم زدن دو طرفه یا توافقی قرارداد را اقاله یا تفاسخ می‎نامند.) و یا اِنفساخ (منظور از انفساخ حالتی است که قرارداد بدون دخالت طرفین و با محقق شدن شرطی به هم می‎خورد.) قرارداد ملکی تفاوت دارد.

 

نکات طلایی فسخ قرارداد املاک

 

اما نکته مهمی که شاید بسیاری از شما هم از آن آگاه نیستید آن است که، شخص خارج از قرارداد که عرفا او را شخص ثالث می‎نامند نیز می‎تواند حق فسخ قرارداد ملک را داشته باشد و این حق حتما نبایستی برای یکی از طرفین ایجاد شده باشد.

همچنین توجه به این نکته ضروریست که اختیار فسخ معامله انواع گوناگونی دارد، یعنی حق فسخ معامله می‎تواند بر اساس علت‎های گوناگونی حاصل شود که بصورت مفصل در مقالات بعدی به آن خواهیم پرداخت، ولی به صورت خلاصه علل فسخ قرارداد ملکی عبارتند از:

  • خیار غبن
  • خیار تدلیس
  • خیار شرط
  • خیار رویت و تخلف از وصف
  • خیار تَبَعُض صَفقه
  • خیار مجلس
  • خیار تاخیر ثمن
  • خیار عیب

دومین نکته مهمی که باید در این رابطه به آن توجه داشته باشید آن است که اصولا در قراردادهای فروش ملک، بندی در خصوص فسخ معامله ملک وجود دارد که توجه به آن ضروری است. در این بند از حق طرفین یا شخص ثالث برای فسخ معامله صحبت می‎شود و با توجه به اهمیت موضوع، شرایط مربوط به آن نیز باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد، پس نسبت به این بند توجه کافی داشته باشید.

برای فسخ قرارداد ملکی چه شرایطی نیاز است؟

برای اینکه بتوان یک قرارداد ملکی را فسخ کرد بایستی شرایط زیر محقق گردد.

  • حق فسخی وجود داشته باشد و به آن در قرارداد فروش ملک اشاره شود.
  • کسی که حق فسخ قرارداد را دارد اراده کند تا قرارداد ملک را فسخ کند.
  • کسی که حق فسخ قرارداد ملکی را دارد، بایستی با رضایت کامل و بدون هیچ اجبار یا اکراهی آن را انجام دهد.
  • کسی که قرارداد ملکی را فسخ می‎کند، باید از نظر عقلی و سنی قابل اعتماد باشد یا به عبارتی اهلیت این کار را داشته باشد.

 

حق فسخ قرارداد ملک

اثر فسخ:

دقت داشته باشید که وقتی قرارداد فروش ملک فسخ می‎شود، از آن لحظه به بعد دیگر آن قرارداد قابل اعتبار نیست، به این معنا که اثر فسخ نسبت به آینده است و به گذشته سرایت نمی‎کند. این نتیجه اثرات حقوقی مهمی در خصوص منافع ناشی از مال خواهد داشت که در مقالات بعدی به آن اشاره خواهیم کرد.

*در مقاله بعدی با نکات طلایی فسخ قرار همراه مجله دلتا باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…