مالیات بر ارث چگونه محاسبه می‌شود؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قبل از تقسیم اموال به جا مانده از متوفی لازم است ابتدا مالیات بر ارث پرداخت شود که این مالیات با توجه به نوع دارایی، میزان مالیاتی که به هر طبقه می‌رسد، متفاوت می‌باشد.
مالیات بر ارث

مالیات بر ارث و نحوه محاسبه آن

مرگ واقعه‌ای است که آثار و تبعات حقوقی متفاوتی دارد، که از جمله آن می‌توان به ارث اشاره کرد . احکام و قواعد حاکم بر ارث کمترین تغییر را نسبت به سایر قوانین دارد، زیرا قواعد آن از فقه گرفته شده است. در واقع ارث عبارت است از دارایی متوفی بعد از کسر حقوق و دیون و نیز واجبات مالی و وصایای متوفی تا یک سوم که به بازماندگان و وارثان او تعلق می‌گیرد. در واقع قبل از پرداخت دیون متوفی امکان تقسیم ارث وجود ندارد. یکی از حقوق و دیونی که باید قبل از تقسیم ارث از دارایی کسر گردد طبق قانون مدنی، مالیات است. در این مقاله به بررسی اینکه مالیات بر ارث چیست، وراث طبق قانون مالیات های مستقیم و نحوه محاسبه مالیات بر ارث می‌پردازیم. با بخش حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

 مالیات-بر-ارث-چگونه-محاسبه-می‌شود؟-وراث

مالیات بر ارث چیست ؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت که وراث متوفی باید از اموال و دارایی‌های او فهرستی به اداره امور مالیاتی محل سکونت متوفی ارائه نمایند و با سایر مدارک لازم به شورای حل اختلاف تقدیم کنند. بعد از تقدیم فهرست اموال و دارایی متوفی، میزان سهم الارث هر یک از وراث از دارایی متوفی طبق گواهی انحصار وراثت تعیین می‌گردد.

قبل از این که سهم هر یک از وراث محاسبه شود، ابتدا بدهی‌های متوفی پرداخت می‌شود که از جمله آن‌ها مالیات است. بنابراین در گواهی انحصار وراثت بعد از کسر دیون اعم از ( مهریه، وام و مالیات و غیره ) تعداد، اسامی و میزان سهم‌الارث هر یک از وراث تعیین می‌گردد.

وراث طبق قانون مالیات‌های مستقیم

برای بررسی مالیات هر طبقه از وراث ابتدا باید گفت که طبق قانون مالیات‌های مستقیم وراث به سه طبقه تقسیم می‌شوند:

۱- وراث طبقه اول که عبارتند از: پدر، مادر، زن، شوهر، اولاد و اولاد اولاد
۲- وراث طبقه دوم که عبارتند از: اجداد، برادر، خواهر و فرزندان آن‌ها
۳- وراث طبقه سوم که عبارتند از: عمو، عمه، دایی، خاله و فرزندان آن‌ها

این مالیات با توجه به میزان ما‌ترک و تعداد وراث متفاوت است، به این معنا که باید ابتدا ارزش کل ماترک به جا مانده از متوفی مشخص شود و بعد از کسر هزینه و بدهی‌ها، سهم هر کدام از وراث مشخص شود.

مالیات-بر-ارث-چگونه-محاسبه-می‌شود؟-جدول-مالیات

نحوه محاسبه مالیات بر ارث

مالیات هر طبقه از وراث، طبق تقسیم بندی وراث در قانون مالیات با توجه به نوع دارایی، میزان مالیاتی که به هر طبقه می‌رسد، متفاوت می‌باشد. بعد از آنکه میزان مالیات هر کدام از وراث با توجه به درصد‌های زیر محاسبه و بعد از پرداخت مالیات و صدور گواهی واریز آن، امکان انتقال ماترک فراهم می‌شود.

جدول مالیات بر ارث

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …