عدس پلو نذری و فوت و فن پخت آن

۱۲
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
عدس پلو یکی از غذاهای خوشمزه و مجلسی است که به دلیل وجود عدس و کشمش ارزش غذایی بالایی دارد.
طرز تهیه عدس پلو نذری

عدس پلو در میان پلوهای ایرانی جایگاه خاصی دارد و با مخلفات خوشمزه مختلفی سرو می‌شود. این غذا را می‌توان با زعفران و گوشت قلقلی تهیه و آن را با کشمش و خلال پسته تزیین کرد. دستوری که در بخش آشپزی مجله دلتا می‌خوانید طرز تهیه عدس پلو نذری با گوشت چرخ‌کرده است.

مواد لازم برای طرز تهیه عدس پلو نذری

  • برنج ۱۶ کیلوگرم
  •  عدس ۸ کیلوگرم
  • کشمش پاک کرده و شسته‌شده ۳ کیلوگرم
  • گوشت چرخ‌کرده ۴ کیلوگرم
  • پیاز سرخ شده ۸۰۰ گرم
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • زردچوبه و دارچین به مقدار لازم
  • روغن جامد ۳ کیلوگرم
  • زعفران دم‌کرده به مقدار لازم

توجه کنید که مواد توضیح داده شده در این قسمت برای تهیه عدس پلو برای ۵۰ نفر است. اگر می‌خواهید آن را برای تعداد افراد بیشتری تهیه کنید، باید نسبت مواد را افزایش دهید. به عنوان مثال برای تهیه عدس پلو نذری برای حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر باید نسبت همه مواد را نصف کنید.

عدس-پلو

طرز تهیه عدس پلو نذری

مرحله اول

برای تهیه عدس پلو نذری بدون گوشت با توجه به تعداد افراد، مواد لازم را فراهم کرده و تنها گوشت چرخ کرده را حذف و به جای آن از خرما استفاده کنید. برای این کار به تعداد افراد یا ۲ برابر آن خرما تدارک ببینید.

مرحله دوم

از روز قبل برنج را با آب و نمک خیس کنید. خیس کردن عدس از روز قبل نیز توصیه می‌شود. خیس کردن عدس باعث سبک‌تر شدن عدس شده و به جلوگیری از ایجاد نفخ کمک می‌کند.

 عدس پلو

مرحله سوم

عدس را در داخل یک قابلمه ریخته و روی آن آب بریزید. آب باید به اندازه‌ای باشد که روی عدس‌ها را بپوشاند. میزان پخت عدس بهتر است که به حالت نیم‌پز باشد تا در پلو له نشود. این کار باعث می‌شود تا عدس ظاهر خوبی نیز داشته باشد. پس از اینکه عدس پخته شد، آن را آبکش کرده و کمی نمک به آن اضافه کنید.

مرحله چهارم

یک دیگ را تا نصف از آب پر کنید. آن را روی شعله گاز قرار داده و اجازه دهید تا آب جوش بیاید. وقتی به‌طور کامل جوش آمد، برنج از قبل خیس‌شده را داخل قابلمه بریزید. صبر کنید تا برنج به خوبی نرم شود و سپس آبکش کنید.

مرحله پنجم

در دیگ کمی روغن بریزید و سپس نان لواشی را که از قبل آماده کرده‌اید در ته قابلمه قرار دهید. پس از آن به ترتیب یک لایه برنج و یک لایه عدس در کف قابلمه بریزید تا عدس و برنج تمام شوند. سپس برنج را از دور قابلمه جمع کرده و به شکل تپه درست کنید. با انتهای کفگیر چندین سوراخ داخل برنج ایجاد کنید تا هنگام دم کشیدن بخار از برنج خارج شود. صبر کنید تا برنج به خوبی دم کشیده و مغزپخت شود.

طرز-تهیه-غذای-نذری

مرحله ششم

برای تهیه پیازداغ و کشمش و گوشت چرخ‌کرده، کشمش‌هایی که از قبل آماده کرده و شسته‌اید را داخل یک قابلمه روغن با شعله‌ای با درجه حرارت ملایم تفت دهید. توجه کنید که کشمش خیلی سریع می‌سوزد. بنابراین مراقب باشید. برای دیدن دستورهای نذری تهیه حلوا بدون آرد، ساده و فوری را بخوانید.

مرحله هفتم

گوشت را می‌توانید به دو شکل تهیه کنید. یک روش گوشت چرخ‌کرده سرخ‌شده با پیازداغ و دیگری تهیه گوشت‌های قلقلی است. برای تهیه گوشت به شکل اول باید ابتدا پیازها را به شکل خلالی خرد کنید. در یک ماهیتابه بزرگ روغن بریزید و پس از اینکه روغن داغ شد، پیازها را به آن اضافه کنید. کمی پیاز را تفت داده و پس از اینکه رنگ آن طلایی شد، گوشت چرخ‌کرده را به پیازداغ اضافه کنید. گوشت را تفت دهید تا سرخ شود. سپس فلفل و نمک و زردچوبه و دارچین را به میزان دلخواه به آن اضافه کنید.

طرز تهیه عدس پلو نذری

مرحله هشتم

در روش دوم ابتدا باید گوشت چرخ‌کرده را با پیاز رنده شده و نمک و فلفل و دارچین و زردچوبه ترکیب کرده و به خوبی ورز دهید. سپس قلقلی‌های چرخ‌کرده را به اندازه دلخواه آماده کرده و می‌توانید قلقلی‌ها را به اندازه گردو آماده کنید. سپس آنها را در مقداری روغن تفت دهید تا سرخ شوند.

اکنون تمام ترکیبات به شکل جداگانه آماده شده است. وقتی برنج دم کشید، می‌توانید کمی از برنج را با زعفران دم‌کرده مخلوط کرده و برای تزیین استفاده کنید. زعفران طعم و عطر فوق‌العاده‌ای به این غذا می‌دهد.

روش پخت عدس پلو

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذای نذری ۶ نذری ساده که سریع آماده می‌شوند را مطالعه کنید.

۱۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ در ۱:۰۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۹ شهریور ۱۴۰۱ در ۶:۲۹ ب٫ظ

    راه وروشهائی درست وساده براپخت انواع برنجهای مخلوط همراه با فعالیت مشکلات هست خیلی عالیه ممنون اززحمات عزیزان

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۳۵ ق٫ظ

      ممنون از لطف شما و خوشحالم که دوست داشتید و براتون مفید بوده🌹

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۳ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۵ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۱۷ ق٫ظ

      ممنون از لطف شما🌹

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۱:۲۰ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۱۹ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ در ۰:۲۲ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۵:۳۵ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۲:۱۱ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۳:۰۷ ب٫ظ

      😍🌹

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…