گرگرفتگی و درمان آن

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
گرگرفتگی در بارداری احساس گرمای شدید و ناگهانی در اندام‌هاست و حالتی طبیعی در این دوران است. استراحت کافی و خنک نگه داشتن بدن به رفع آن کمک می‌کند.
گرگرفتگی

گرگرفتگی در بارداری؛ علت، علائم 

حدود ۳۵ ٪ از زنان گرگرفتگی در بارداری را تجربه می‌کنند و ۲۹ ٪ از آنان نیز پس از زایمان دچار این حالت می‌شوند. اگرچه گرگرفتگی یکی از علائم یائسگی است، اما بیش از یک سوم زنان آن را در دوران بارداری و پس از زایمان تجربه می‌کنند. حالتی که برای بسیاری از آنان آزار دهنده و ناخوشایند است. اما گرگرفتگی چیست و چه عواملی باعث ایجاد آن می‌شود؟ در این مطلب از مجله دلتا به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

علائم گرگرفتگی

چه حالتی را گرگرفتگی می‌گویند؟

گرگرفتگی حالتی است که در آن گرما از سر و گردن شروع شده و به سمت قفسه سینه پخش می‌شود. این شرایط از ۳۰ ثانیه تا پنج دقیقه طول می‌کشد. در برخی موارد نیز گرما از قسمت‌های پایینی بدن آغاز می‌شود. بدن در این شرایط با تعرق زیاد سعی در خنک کردن خود می‌کند.
احساس گرگرفتگی، شدت و میزان تکرار آن در هر فردی متفاوت است. اما به خاطر داشته باشید که گر گرفتگی و تب یکسان نیستند. در تب دمای بدن بالا می‌رود و بالا می‌ماند، اما در گرگرفتگی شرایط اینگونه نیست.

چه عواملی باعث گرگرفتگی در بارداری می‌شود؟

دلایل دقیق گرگرفتگی در بارداری مشخص نیست. اما پژوهشگران برخی عوامل را به گر گرفتگی مرتبط می‌دانند:

  • تغییرات هورمونی
  • کم آبی بدن (دی هیدراته شدن)
  • افزایش درجه حرارت بدن
  • اضافه وزن

علائم گرگرفتگی چیست؟

گرگرفتگی در بارداری با نشانه‌های زیر همراه است. در صورت مشاهده این علائم، مساله را در اسرع وقت با پزشک خود در میان بگذارید:

  • گرما به سرعت در بدن و صورتتان پخش می‌شود
  • در طول روز چندین بار احساس گر گرفتگی می‌کنید
  • احساسی مانند آفتاب گرفتن زیر نور مستقیم خورشید دارید یا به یکباره حس می‌کنید در نزدیکی کوره‌ای سوزان قرار گرفته اید
  • به یکباره و بدون هیچ نشانه‌ای دچار گرگرفتگی می‌شوید
  • ضربان قلبتان به شدت افزایش پیدا می‌کند
  • صورتتان قرمز می‌شود
  • به شدت عرق می‌کنید

گرگرفتگی بارداری

راه‌های مقابله با گرگرفتگی در بارداری چیست؟

اونجالی مالتورا، پزشک متخصص زنان و زایمان صلیب سرخ در ونکوور می‌گوید: “تمرینات سبک ورزشی، رژیم غذایی مناسب و نوشیدن آب کافی برای مقابله با گرگرفتگی در بارداری کافی است. افرادی که دارای اضافه وزن هستند، به این دلیل که بافت چربی استروژن تولید می‌کند، گرگرفتگی بیشتری را در این دوران تجربه می‌کنند.”

رعایت نکات زیر در مقابله با گرگرفتگی در بارداری کمک کننده است:

در یک مکان خنک بخوابید

زیر نور مستقیم خورشید قرار نگیرید

از حضور در مکان‌های شلوغ خودداری کنید

دوش بگیرید و به استخر بروید

مراقب اضافه وزنتان باشید

درمان گرگرفتگی

هیدراته بمانید: یک بطری آب همیشه همراه خود داشته باشید تا بدنتان را از کم آبی حفظ کنید. نوشیدن چای‌های گیاهی غنی از مواد مغذی نیز برای این منظور مناسبند (البته پیش از استفاده از آن‌ها، نظر پزشک معالج‌تان را جویا شوید).
رژیم غذایی متعادل داشته باشید: رژیم غذایی متعادل شامل سبزیجات تازه، میوه‌ها، سبزیجات برگ سبز، غلات سبوس دار و پروتئین‌هایی مانند تخم مرغ، گوشت قرمز و پنیر است. بهتر است فاصله زمانی زیادی بین وعده‌های اصلی و میان وعده‌ها نباشد.

سبک زندگی سالمی را انتخاب کنید: از خوردن غذا‌های پر ادویه، تند و مواد غذایی فرآوری شده سرشار از قند یا چربی خودداری کنید. همچنین، مواد غذایی و نوشیدنی‌های دارای الکل یا کافئین را کنار بگذارید. سیگار را ترک کنید. این عوامل همگی محرک گرگرفتگی هستند.

بدنتان را خنک نگاه دارید: همواره وسیله‌ای برای خنک کردن خود به همراه داشته باشید، چیز‌هایی مانند دستمال مرطوب، پنکه کوچک یا بطری اسپری آب. هر کجا احساس گرما و گرگرفتگی کردید، صورت خود را بشویید یا دستمال مرطوبی روی آن قرار دهید.
تمرینات تنفسی را فراموش نکنید: هنگامی که دچار گرگرفتگی می‌شوید، وحشت نکنید. با تمرینات تنفسی، مراقبه یا یوگا، آرامش خود را بازیابید و به آرامی نفس بکشید. یک پیاده روی کوتاه نیز به حفظ آرامش شما کمک می‌کند.
لباس‌های گشاد بپوشید: انتخاب مناسب لباس بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است. لباس‌های خنک و گشاد بهترین انتخاب برای دوران بارداری هستند. لباس‌هایی انتخاب کنید که از پارچه‌های طبیعی مانند کتان یا لنین تهیه شده اند و هوا در میان آن‌ها جریان می‌یابد. از پوشیدن لباس‌های دارای مواد مصنوعی مانند پلی استر خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…