مبلغ بیمه بیکاری تامین اجتماعی

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بیمه بیکاری، یکی از چتر‌های حمایتی بیمه تامین اجتماعی است و سازمان تامین اجتماعی مکلف است با دریافت حق بیمه مقرر، به بیمه شدگانی که طبق مقررات قانون کار، شغل خود را از دست می دهند، مقرری بیمه بیکاری را بپردازد.
مبلغ بیمه بیکاری

مشمولان و مبلغ بیمه بیکاری تامین اجتماعی

کسانی که جزو مشمولین بیمه تامین اجتماعی هستند، در صورتی که بدون میل و اختیار خودشان بیکار شوند در صورت حصول شرایط خاصی، می‌توانند بیمه بیکاری دریافت کنند. در واقع به بیان ساده‌تر به منظور حمایت از کارگران و کارمندان این امکان در اختیار آن ها قرار داده شده است تا کمی از نگرانی‌های این قشر در زمینه بیکاری کاسته شود.

اما سوالی که در اینجا ایجاد می‌شود آن است که مبلغ بیمه بیکاری چه میزانی است و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ در واقع برای دریافت بیمه بیکاری ، بیمه شده حداقل باید شش ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد. در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص مبلغ بیمه بیکاری تامین اجتماعی پرداخته شده است. با بخش حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

مبلغ-بیمه-بیکاری-تامین-اجتماعی-مشمولین-بیمه

مشمولان بیمه بیکاری تامین اجتماعی

کلیه کسانی که جزو بیمه‌ شدگان تامین اجتماعی محسوب می‌شوند و سابقه پرداخت حداقل شش ماه حق بیمه را داشته باشند، می‌توانند بیمه بیکاری دریافت کنند. کسانی که برخلاف میل و اراده خودشان بیکار شده‌اند را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد. اولین دسته کارگران فصلی هستند که در فصل کار اخراج شده باشند.

دسته دوم را می‌توان کسانی به شمار آورد که طبق قرارداد کار موقت استخدام شده و قبل از اتمام مدت قرارداد به هر علتی اخراج شوند. دسته سوم کسانی هستند که شغل آن ها ماهیتی دائمی داشته ولی به تشخیص واحد‌های کار و امور اجتماعی در پایان قرارداد بیکار شده باشند.

شرط دومی که به آن اشاره کردیم آن است که بیمه شده سابقه حداقل شش ماه پرداخت حق بیمه داشته باشد جز در شرایطی که به علت حوادث غیر مترقبه‌ای مثل سیل، زلزله، آتش سوزی و جنگ بیمه شده بیکار شده باشد.

دسته‌ای از بیمه‌شدگان بیمه تامین اجتماعی هم وجود دارند که به طور کلی نمی‌توانند بیمه بیکاری دریافت نمایند و از شمول این بیمه خارج هستند که در ادامه به تفکیک آورده شده است:

۱- کسانی که از کار افتاده هستند.

۲- کسانی که بازنشسته‌اند و از سازمان تامین اجتماعی مستمری دریافت می‌کنند.

۳- اتباع خارجی

۴- صاحبان حرف و مشاغل آزاد

۵- بیمه شدگان اختیاری یا خویش فرما

مبلغ-بیمه-بیکاری-تامین-اجتماعی-میزان-بیمه

مبلغ بیمه بیکاری تامین اجتماعی

اولین نکته‌ای که لازم است قبل از توضیح مبلغ بیمه بیکاری بیان کنیم آن است که شخصی که با توجه به شرایطی که در بالا بیان کردیم بیکار شده، باید حداکثر ظرف ۳۰ روز از تاریخ اخراج به اداره کار و امور اجتماعی اطلاع دهد.

میزان بیمه بیکاری که به کسانی که جزو مشمولین این بیمه محسوب می‌شوند تعلق می‌گیرد، حداقل ۵۵% متوسط حقوق روزانه شخص بیمه شده است. به مقرری کسانی که متاهل هستند یا کسانی را تحت تکفل خود دارند، به ازای هر نفر ده درصد حداقل دستمزد اضافه می‌شود.

البته لازم به ذکر است که مجموع میزان مقرری بیمه بیکاری که شخص دریافت می‌کند نباید از حداقل دستمزد وزارت کار کمتر بوده که در سال ۹۹ معادل یک میلیون و هشتصد و سی و پنج هزار تومان ( ۱,۸۳۵,۰۰۰ ) است و از هشتاد درصد متوسط حقوقش بیشتر باشد. از اولین روزی که شخص بیکار می‌شود می تواند مقرری تعیین شده برای بیکاری را دریافت کند اما بیمه بیکاری به طور کلی عیدی کارمندان را در برنمی‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …