نخستین اقدام برای ثبت درخواست طلاق

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
براساس قانون حمایت از خانواده مراکز مشاوره خانواده در سراسر کشور ایجاد شده و متقاضیان طلاق باید قبل از هر اقدامی ابتدا مشخصات خود را در سامانه تصمیم طلاق ثبت کرده و اقدام به اخذ نوبت مشاوره کنند.
سامانه تصمیم طلاق

 اخیرا سامانه‌ای تحت عنوان سامانه تصمیم طلاق راه‌اندازی شده است که براساس آن، متقاضیان طلاق نخست باید به واحدهای مشاوره و مددکاری پیش از طلاق ارجاع شوند تا حتی‌الامکان دعاوی طلاق منجر به سازش گردد و در غیر‌این‌صورت، پرونده طلاق نزد قاضی و در دادگاه خانواده مطرح شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نخستین اقدام برای ثبت طلاق می‌پردازیم.

سامانه تصمیم طلاق چیست؟

به استناد قانون حمایت از خانواده باید قبل از مراجعه به دادگاه، طی مراحلی ثبت درخواست طلاق الزامی است. این مرحله شامل ثبت طلاق در سامانه تصمیم طلاق است.

به این منظور متقاضیان طلاق، با مراجعه به این سامانه به‌صورت اینترنتی نوبت‌گیری می‌کنند و در زمان مشخص، به مراکز تعیین شده برای مشاوره طلاق و مددکاری ارجاع می‌شوند.

اگر زوجین قبل از آن‌که به مراکز مشاوره مراجعه کرده، برای ثبت دادخواست طلاق مراجعه کنند باعث به تعویق افتادن زمان صدور حکم طلاق خود خواهند شد زیرا قاضی بدون طی کردن جلسات مشاوره حکم طلاق را صادر نمی‌کند.

مراحل ثبت درخواست نوبت‌دهی در سامانه تصمیم طلاق

متقاضیان محترم برای ثبت درخواست طلاق، ابتدا باید به سامانه ثبت درخواست طلاق مراجعه نمایند و به‌صورت اینترنتی، نوبت‌گیری کنند و در تاریخ تعیین شده، با در دست داشتن مدارک هویتی، به مرکز جامع مراقبت از خانواده مراجعه کنند.

در نهایت، پس از ۴۵ روز، واحد مشاوره یا مددکاری اعلام نظر خواهد کرد. در صورتی‌که نتیجه مشاوره‌های افراد، منجربه سازش میان زوجین شود، پرونده بایگانی شده و در غیر‌این‌صورت، پرونده به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارجاع شده تا سایر مراحل طلاق انجام شود. برای نوبت‌دهی در سامانه تصمیم طلاق لازم است به ترتیب راهنمای زیر عمل کنید.

تصمیم طلاق

مزایای ایجاد سامانه تصمیم

مهم‌ترین مزیت طرح تصمیم این است که متقاضیان طلاق از مرحله نخست به فضای دادگاهی و قضایی ورود پیدا نمی‌کنند و سعی بر این است که از فشار‌ روانی آن‌ها کاسته شود. پس از انجام مشاوره در بهزیستی و مراکز مشاوره، در صورت عدم سازش توسط زوجین، آن‌گاه می‌توانند از طریق دادخواست حقوقی نسبت به طلاق اقدام کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب حقوق زن در طلاق توافقی را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ در ۷:۵۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ در ۳:۱۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …