تنبلی چشم و نحوه تشخیص آن

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پدر و مادر باید در همان اوایل زندگی فرزندشان سلامت و بهداشت آن‌ها را زیر نظر بگیرند.حرف زدن، دندان، ناخن، طرز نفس کشیدن و در کل یک چکاپ کامل فرزند لازم است که والدین وظیفه این کار را بر عهده دارند. در کنار این موارد چشم یکی از مهمترین اجزای بدن است که باید بصورت ویژه چک شود.
تنبلی چشم

تنبلی چشم در کودکان

یک بیمار با مشکل آمبلیوپی (تنبلی چشم) عدم تقارن بالایی، بین بینایی دو چشم دارد و همین باعث می‌شود دید یک چشم به خاطر عدم استفاده کاهش پیدا کند. نشانه‌های آمبلیوپی کم و تشخیص آن دشوار است. در این مطلب از مجله دلتا درباره تنبلی چشم، درمان و نحوه تشخیص آن صحبت خواهیم کرد.

علت تنبلی چشم

یکی از انواع تنبلی چشم که تشخیص آن ساده‌تر است دو بینی است و زمانی پیش می‌آید که مسیر چشم مرتبا یا به صورت متناوب به طرف داخل یا خارج تغییر می‌کند. تشخیص این مشکل برای والدین ساده است چون منحرف شدن چشم کودک را می‌بینند.

تنبلی چشم معمولا فقط یکی از چشم‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما گاهی می‌تواند روی هر دو تاثیر بگذارد. پزشکان چشم توصیه می‌کنند والدین کودک از شش ماهگی چشمانش را مورد معاینه قرار دهند تا اگر مشکلی بود سریع متوجه شوند. بعد از حدود چهار ماهگی اگر چشمان کودک به خوبی نایستد، غیر طبیعی است و باید معاینه شود

سرش را هنگام تماشای تلویزیون می‌چرخاند

اگر متوجه شدید فرزندتان در حال تماشای تلویزیون مرتب سرش را می‌چرخاند ممکن است علت یکی از نشانه‌های تنبلی چشم باشد. آن‌هایی که مشکل تنبلی چشم دارند یکی از چشم‌هایشان بر آن یکی چیره است و برای دیدن بهتر روی آن چشم حساب می‌کنند. کودکان معمولا برای به کار گرفتن چشم چیره، هنگام فعالیت‌هایی نظیر تماشای تلویزیون سر خود را می‌چرخانند.

درمان تنبلی چشم

مرتبا چشمانش را تنگ می‌کند، می مالد یا یکی از چشم ها را می‌پوشاند

بستن یک چشم هنگامی که بیرون زیر نور خورشید است، نگاه کردن به دوردست یا مرتبا تنگ کردن چشم‌ها می‌تواند از نشانه‌های آمبلیوپی باشد. مرتب مالیدن یا گرفتن یک چشم با دست می‌تواند نشانه این باشد که یک چشم از چشم دیگر ضعیف‌تر است و کودک تلاش می‌کند تنظیم کند که دیدش بهبود بیابد.

در خواندن تاخیر دارد

وقتی کودک وارد مدرسه می‌شود و شروع به خواندن می‌کند آن‌هایی که چشمشان ضعیف است، معمولا هنگام خواندن دچار خستگی می‌شوند. تنبلی چشم باعث می‌شود کودک هنگام خواندن خط را گم کند، جاهایی را نادیده رد کند یا کلمات کوچک را دوباره بخواند و اشتباهات دیگری نظیر اضافه کردن و کم کردن جملات مرتکب شود. دقت کردن روی کلماتی که می‌خواند به انرژی بسیار بالایی نیاز دارد، بنابراین خواندن برای چنین کودکانی سخت است.

تنبلی چشم در کودکان

با انجام بازی های ورزشی مشکل دارد

تنبلی چشم می تواند با قابلیت قضاوت فضا و عمق یک کودک تداخل پیدا کند و انجام فعالیت های ورزشی را برایش تبدیل به یک چالش دشوار کند. برای تشخیص اینکه هر چیز کجاست به همکاری هر دو چشم نیاز دارید. وقتی دو نقطه دید ندارید نمی توانید بگویید یک چیز چقدر از شما دور است یا شما چقدر از آن دور هستید. برای مثال کودکی که تنبلی چشم دارد ممکن است هنگام استفاده از پله ها زمین بخورد  یا تاب هنگام حرکت کردن با او برخورد کند چون نمی تواند فاصله را درست تشخیص دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…