مراحل اعلام مفقودی چک

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از آنجا که برگ چک تکمیل شده در حکم پول است، در صورت مفقودی می‌تواند مشکلات جدی را برای صاحب حساب فراهم آورد به همین منظور قانون‌گذار راهکارهایی را برای پیگیری قانونی و جلوگیری از پرداخت وجه چک پیش بینی کرده است.
مراحل اعلام مفقودی چک

وقتی که یک برگه چک تکمیل شده و از دسته چک جدا می‌شود، آن چک در حکم پول است و دارنده چک در صورت ارائه آن به بانک، می‌تواند وجه چک را وصول کند. بنابراین احتیاط در حفظ و نگهداری چک بسیار مهم است. با همه این‌ها باز هم ممکن است پیش بیاید که یک برگه چک گم یا مفقود شود و یا به واسطه سرقت، جعل و یا از طریق کلاهبرداری به دست دیگری بیفتد. در این شرایط اگر اقدامات لازم و درست صورت نگیرد، احتمال سوءاستفاده از چک و ایجاد مشکلات عدیده برای افراد وجود دارد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی مراحل اعلام مفقودی چک می‌پردازیم.

مراحل اعلام مفقودی چک

چک ممکن است به دلایل مختلفی مثل سرقت، مفقود شدن، کلاهبرداری، جعل و … گم شود. طبق ماده ۱۴ قانون صدور چک، بعد از گم شدن چک، صادر کننده باید به بانک کتبا دستور عدم پرداخت دهد. بانک بعد از بررسی هویت دستور دهنده، در صورتی که کسی چک را به بانک ارائه دهد، از پرداخت وجه آن خودداری می‌کند و با ذکر علت، اقدام به صدور گواهی عدم پرداخت می‌کند. بنابراین اولین مرحله در اعلام مفقودی چک آن است که صادر کننده به بانک مراجعه کرده و در فرم مخصوصی که بانک به او می‌دهد، دستور کتبی عدم پرداخت دهد. در این وضعیت، بانک برای مدت یک هفته حساب را مسدود می‌کند که در این مدت، صادر کننده باید به مراجع قضایی مراجعه کند.

مراجعه به مراجع قضایی

اقدام بعدی که صادر کننده چک برای اعلام مفقوی چک باید انجام دهد آن است که ظرف یک هفته‌ای که بانک حساب او را مسدود کرده است به مراجع قضایی صالح مراجعه و بعد از اعلام مفقودی چک و تشکیل پرونده، گواهی مربوط به مفقودی چک را از مرجع قضایی دریافت کند. لازم به ذکر است که مرجع صالح برای اعلام مفقودی چک تا مبلغ دویست میلیون ریال، شورای حل اختلاف و مبلغ بیشتر از آن، در صلاحیت دادسرا است. البته مراجعه به شورای حل اختلاف منحصر به زمانی است که چک گم شده است ولی اگر چک سرقت یا جعل شده باشد، باید در دادسرا اقامه دعوا کرد، حتی اگر مبلغ چک کمتر از دویست میلیون ریال باشد.

مراحل اعلام مفقودی چک

ارائه گواهی به بانک

در آخرین اقدام بعد از دریافت گواهی از مرجع صالح، دستور دهنده باید حداکثر ظرف مدت یک هفته گواهی دریافتی از مرجع قضایی را به بانک تسلیم کند. اگر دستور دهنده این گواهی را به بانک ارائه ندهد، بانک بعد از گذشت یک هفته، در صورت تقاضا دارنده چک، وجه چک مفقود شده را به دارنده چک پرداخت خواهد کرد. البته بعد از ارائه گواهی اعلام مفقودی به بانک، بانک موظف است وجه چک را تا زمانی که تکلیف پرونده در مرجع رسیدگی مشخص نشده، در حساب مسدود نگه دارد و از پرداخت وجه چک به دارنده امتناع کند؛ اما در صورتی که دادگاه موضوع مفقودی بودن چک را احراز کند، ممکن است حکم بر ابطال چک مفقودی صادر کند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر راه‌های وصول چک برگشتی را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. احمد کدخدایی .ازمشهد .

    ۲۶ دی ۱۳۹۹ در ۱۱:۲۵ ق٫ظ

    باعرض سلام و خسته نباشید، تمام مطالب دارای فهم وگیرایی برای تمام سطوح جامعه بوده است ، وانشاا…باشند کسانی که قدر زحمات جنابعالی و…را بدانندوبه یاد داشته باشندکه هر اطلاعاتی برای دوران زندگی قیمتی دارد، وبدانندکه همیشه باید قانون را تا حدی که لازمه زیستن است بدانند.

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۰ آذر ۱۳۹۹ در ۲:۲۷ ب٫ظ

    مطالب روان موجزوقابل فهم برای همهاست ممنون ازدانش افزایی عمومی حقوقی مردم کارشناس ارشدحقوق

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۹ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۱۶ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۹ آذر ۱۳۹۹ در ۶:۰۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …