حمام نواب تهران

۰
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
حمام نواب که از آثار دوره قاجار شهر تهران است، در خیابان پانزده خرداد شرقی کوچه بیک دامغانی (بازارچه نواب سابق) قرار دارد.
حمام نواب

حمام نواب

دلیل اصلی شهرت حمام نواب استفاده از این مکان در فیلم قیصر است. بخش‌هایی از  این فیلم در همین حمام فیلمبرداری شده و برای علاقه مندان سینما به یک خاطره تبدیل شده است. با بخش گردشگری مجله دلتا همراه باشید.

حمام
حمام نواب در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و پنج سال پس از آن به به همت شهرداری منطقه ۱۲ تهران و اتحادیه صنایع دستی کشور و سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان به مرکز صنایع دستی شهر تهران تغییر کاربری داد که امروزه از این نمایشگاه اثری نیست.

حمام نواب به چند دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است و امروزه نیز بازدید کنندگان زیادی را به خود جلب می‌کند. نکته اول در مورد این حمام قرار داشتن آن در یکی از قدیمی‌ترین مناطق شهر تهران است. این حمام در منطقه ۱۵ خرداد و در کوچه ای قرار دارد که به امامزاده یحیی می‌رسد. دلیل دوم و اصلی شهرت این حمام استفاده از این مکان در فیلم قیصر است. بخش‌هایی از  فیلم معروف قیصر در این حمام فیلمبرداری شده است.

گرمابه

همین مسئله باعث شده تا بسیاری از علاقه‌مندان سینمای قدیم و به ویژه علاقه مندان فیلم‌های مسعود کیمیایی به این حمام بیایند و از لوکیشن فیلم قیصر بازدید کنند. این ماجرا باعث شده تا حمام نواب برای چندین بار مورد بازسازی و مرمت قرار گیرد و امروزه نیز پذیرای گردشگرانی باشد که برای بازدید از آن وارد بافت تاریخی و قدیمی شهر تهران می‌شوند. این حمام برای مدتی کوتاه نیز به نمایشگاه صنایع دستی تبدیل شد.

حمام قیصر نیز مانند دیگر حمام‌ها از هشتی (فضای سرپوشیده متصل به کوچه و ورودی)، سربینه (رخت کن حمام)، گرمخانه، سرویس بهداشتی، خزینه، استخر و ستون تشکیل شده است. در گذشته برای جلوگیری از اتلاف گرمای حمام‌ها و همچنین استفاده بهینه از منابع آب مثل قنات و…، حمام را پایین‌تر از سطح زمین می‌ساختند و برای دسترسی به حمام باید چند پله پایین می‌رفتید. برای ساخت حمام نواب از آجر، آهک، ساروج، سنگ و کاشی استفاده شده است. موقع مرمت، سیمان نیز استفاده شده است. مساحت حمام نواب بیش از هزار متر مربع بوده و آب مورد نیاز آن از قنات ” حاج علیرضا” تامین می‌شد.

فیلم قیصر

چاله حوض (حوض‌های بزرگ با آب سرد در حمام برای شناوری) این حمام از بزرگ‌ترین چاله حوض‌های تهران بود به طوری که جوان‌های محله، بعد از ظهرهای تابستان به این حمام می‌آمدند و “چاله حوض بازی” می‌کردند به همین خاطر تابستان‌ها این حمام بسیار پر رفت و آمد بود.
بیشتر تزیینات حمام بر اثر مرمت‌های صورت گرفته از بین رفته است، این تزیینات از میان لایه نازک آهک روی سطح دیوارها، قابل تشخیص بوده‌اند.

موقعیت مکانی
تهران، خیابان ری، محله عودلاجان شرقی، اتنهای خیابان شهید محمدرضا ملاباقری، شمال میدان باغ پسته بک، کوچه بیک دامغانی (بازارچه حمام نواب سابق).

حمام نواب تهران

نحوه دسترسی
از سه راه امین وارد خیابان ری شوید، کوچه‌ای در سمت راست این خیابان معروف به “دردار غربی” وجود دارد، وارد کوچه شده و از آنجا تابلوی حمام نواب را خواهید دید.
برای رفتن به حمام نواب، می‌توان از خط یک مترو نیز استفاده کرد، در ایستگاه پانزده خرداد پیاده شوید و به سمت عودلاجان مسیر را ادامه دهید.

بیشتر بدانید: برای آشنایی بیشتر با مطالب گردشگری “خانه کاظمی تهران، بازدید رایگان در تابستان” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…