میخک و خواص بی‌نظیر آن

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خواص میخک به دلیل محتوای غنی از مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌هاست. مصرف میخک برای درمان بیماری‌های مزمن، تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت دندان مفید است.
خواص میخک

خواص میخک برای سلامتی

میخک گیاه بومی اندونزی و در واقع جوانه‌های گل خشک شده‌ درخت میخک است. این گیاه یک ادویه‌ محبوب است که مردم از آن در سوپ‌ها، خورشت‌ها، پخت گوشت، سس‌ها و غذا‌های برنجی استفاده می‌کنند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره خواص میخک صحبت خواهیم کرد.

سلامت دهان و دندان

محققان روغن میخک را برای بررسی تاثیر آن بر پلاک، ورم لثه و باکتری‌های موجود در دهان مورد مطالعه قرار دادند. آن‌ها تاثیر یک دهانشویه‌ معمولی را با یک دهانشویه حاوی میخک مقایسه کردند. هر دوی این شوینده‌ها در برابر پلاک و ورم لثه موثر بودند و نتایج حاکی از آن است که میخک می‌تواند به کاهش التهاب دهان و باکتری‌ها کمک کند. دانشمندان همچنین دریافتند که دهانشویه محتوی میخک، تعداد باکتری‌های مضر را بیشتر کاهش می‌دهد.

میخک برای سلامتی

سرطان

بسیاری از گیاهان و ادویه‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است، موادی شیمیایی که نقش اساسی در کاهش آسیب سلول‌هایی که می‌توانند منجر به سرطان شوند، دارند. بر اساس تحقیقات گفته می‌شود که تنها نصف قاشق چای خوری پودر میخک حاوی آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به نصف فنجان بلوبری است.

چاقی

دانشمندان معتقدند که یکی دیگر از خواص میخک، تاثیر بالقوه‌ آن بر چاقی است. در یک مطالعه متوجه شدند که عصاره میخک باعث کاهش بروز چاقی ناشی از رژیم غذایی پرچرب در موش‌ها می‌شود. این حیوانات تحت درمان، همچنین چربی شکم و چربی کبدی کمتری را تجربه کردند.

خواص آنتی اکسیدانی

علاوه بر مواد مغذی و ویتامین‌هایی که پیشتر ذکر شد، میخک سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ است. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی است که از استرس اکسیداتیو جلوگیری و به بهبود بیماری‌های مزمن کمک می‌کنند. میخک همچنین حاوی ترکیبی به نام «اوژنول» است که نشان داده شده به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی عمل می‌کند. براساس مطالعات، اوژنول در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد پنج برابر موثرتر از ویتامین E، یک آنتی اکسیدان قوی دیگر، است.

فواید میخک

سلامت کبد

مطالعات نشان می‌دهند که ترکیبات مفید موجود در میخک می‌توانند به سلامت کبد کمک کنند. ترکیب اوژنول ممکن است به ویژه برای کبد مفید باشد. یک مطاله حیوانی نشان داد که روغن میخک و اوژنول موجب بهبود عملکرد کبد، کاهش التهاب و کاهش استرس اکسیداتیو شدند. در تحقیق دیگر نیز اوژنول موجب کاهش علائم سیروز کبدی یا زخم کبد گشت.

کمک به سلامت استخوان

کاهش تراکم استخوان عارضه‌ای است که افراد سالخورده‌ زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود، که ممکن است اخطر شکستگی را بالا ببرد. نشان داده شده است که برخی ترکیبات موجود در میخک‌ در مطالعات حیوانی به حفظ توده استخوانی کمک می‌کند.

بهبود زخم معده

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که ترکیبات موجود در میخک می‌تواند به درمان زخم معده کمک کنند. زخم معده شامل زخم‌های دردناکی در آستر معده، اثنی عشر یا مری است که در اثر کاهش سطح محافظتی معده ایجاد می‌شود و استرس، عفونت و ژنتیک، از جمله عوامل ایجاد کننده این زخم‌ها هستند.
در یک مطالعه حیوانی، روغن اسانس میخک تولید مخاط معده را افزایش داد. مخاط معده مانند یک لایه محافظتی از فرسایش معده در اثر اسید‌های گوارشی، جلوگیری می‌کند. در یک بررسی دیگر، نشان داده شد، عصاره میخک به معالجه زخم معده کمک کرده و اثراتی مشابه با چندین داروی ضد زخم دارد. گرچه اثرات ضد زخم میخک و ترکیبات آن امیدوار کننده است، اما مطالعات بیشتری در مورد تاثیر آن بر انسان مورد نیاز است.

میخک

درمان آکنه

همان‌طور که روغن درخت چای (یک روغن اسانس که در رایحه درمانی استفاده می‌شود)، به عنوان یک درمان طبیعی برای آکنه شناخته می‌شود، روغن میخک نیز گاهی برای درمان جوش و آکنه مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبق یک مطالعه، عصاره میخک اتانولی حاوی اوژنول فعالیت آکنه را سرکوب کرده و التهاب ناشی از آن را در گروهی از موش‌ها کاهش می‌دهد. این نشان دهنده‌ خواص احتمالی میخک برای درمان آکنه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…