طلاق به علت عدم پرداخت نفقه

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
همانطور که می‌دانید یکی از وظایفی که به موجب قانون برعهده زوج قرار دارد، پرداخت نفقه است و در صورتی که از انجام این وظیفه امتناع ورزد، ضمانت اجراهای خاصی در انتظار او خواهد بود.
طلاق به علت عدم پرداخت نفقه

طلاق و عدم پرداخت نفقه

به محض اینکه زن و مردی یه عقد یکدیگر درآیند آثاری قانونی بر این رابطه زوجیت بار شده و زن و شوهر هرکدام از حقوقی برخوردار می‌شوند. یکی از این حقوق، حق نفقه ای است که به زن تعلق می‌گیرد. الزام مرد به پرداخت نفقه زن به اندازه‌ای مهم و ضروری است که قانون‌گذار در صورت ترک انفاق، ضمانت اجرای حقوقی و کیفری پیش بینی کرده است. اما در برخی از شرایط، زن می‌تواند به علت عدم پرداخت نفقه از شوهر تقاضای طلاق هم بکند. بر همین اساس، در این مقاله قصد داریم که به بررسی نفقه، ضمانت اجرای عدم پرداخت آن و حق طلاق زن به علت عدم پرداخت نفقه بپردازیم. با مجله دلتا همراه باشید.

طلاق به علت عدم پرداخت نفقه-نفقه زن

نفقه زن

بر اساس ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی، ” در عقد دائم نفقه زن بر عهده شوهر است. ” بنابراین قانون مدنی وظیفه پرداخت نفقه زن را بر عهده شوهر قرار داده است. در واقع، در عقد دائم مرد مکلف به تامین معاش همسر خود می‌باشد. انجام این تکلیف از دید قانون‌گذار به اندازه‌ای مهم هست که برای عدم انجام آن ضمانت اجراهایی را هم تعیین کرده است.

بر اساس ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی نیز نفقه زن شامل تمام نیاز‌های متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، نان، اثاث منزل و هزینه های درمانی، بهداشتی و خادم می‌باشد. نکته مهمی که وجود دارد آن است که زن در صورتی حق دریافت نفقه از جانب شوهر خود را دارد که از همسر خود تمکین کرده باشد. بنابراین، حق زن بابت نفقه با عدم تمکین از سوی زن از بین خواهد رفت.

ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه زن

همانگونه که گفتیم، عدم پرداخت نفقه زن سبب به وجود آمدن آثاری در روابط بین زوجین می‌شود . با ملاحظه مقررات قانونی، قانون‌گذار دو نوع ضمانت اجرای حقوقی عدم پرداخت نفقه و ضمانت اجرای کیفری عدم پرداخت نفقه را مقرر نموده است. در صورت عدم پرداخت نفقه توسط شوهر، زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده، دادخواست نفقه ارائه کند. همچنین، می‌توان به جرم ترک انفاق نیز مرد را تحت پیگرد قرار داد.

طلاق به علت عدم پرداخت نفقه-ضمانت اجرا

طلاق به علت عدم پرداخت نفقه

بر اساس ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی: ” در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجراء حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه، زن می‌تواند برای طلاق به حاکم رجوع کند و حاکم شوهر را اجبار به طلاق می‌نماید. همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه.”

بر این اساس، طلاق به علت عدم پرداخت نفقه زن پیش بینی شده است. لذا در صورتی که مرد نفقه همسر خود را ندهد و زن با مراجعه به دادگاه حکم انفاق به سود خود را بگیرد و با وجود صدور اجراییه علیه شوهر، مرد نتواند نفقه دهد یا از پرداخت آن استنکاف کند، زن می‌تواند به لحاظ عدم پرداخت نفقه، تقاضای طلاق نماید. در این حالت، قاضی به جای شوهر اقدام به طلاق و امضای سند طلاق خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …