دندان قروچه، علت و درمان آن

۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بیش‌تر مردم هر از چندگاه دندان‌های خود را روی هم فشار داده و آن‌ها را روی هم می‌سابند. زمانی که این کار به عادت تبدیل شود و استرس و اضطراب آن را تحریک کند، به آن دندان قروچه یا بروکسیم (bruxism) گفته می‌شود. 
دندان قروچه

دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه یا بروکسیم چیست و چرا به وجود می‌آید؟ در این مطلب از مجله دلتا به علل بروز و درمان این مشکل خواهیم پرداخت.

علت دندان قروچه

بیش از ۷۰ درصد موارد دندان قروچه به دلیل استرس و اضطراب رخ می‌دهند. این مشکل معمولاً زمانی که فرد خواب است به صورت ناخودآگاه رخ می‌دهد. با این همه عوامل دیگری هم می‌توانند به آن دامن بزنند که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم:

علل دندان قروچه

داروها 

گاهی در نتیجه‌ عوارض جانبی گروهی از داروها فرد به دندان قروچه مبتلا می‌شود. داروهای ضد افسردگی، ضد روان پریشی و داروهای روان گردان عموماً باعث بروز این مشکل می‌شوند.

مشکلات فکی 

اگر در فردی سطح دندان‌های بالا و پایین به درستی روی هم قرار نگرفته باشد، بیش‌تر در معرض ابتلا به دندان‌قروچه قرار خواهد بود. همچنین در صورتی که فرد یک دندان خود را از دست داده باشد و جای آن خالی مانده باشد یا اینکه دچار ناهنجاری دندانی باشد هم می‌تواند به دندان‌قروچه دچار شود.

سبک زندگی 

برخی از عادت‌های فردی و سبک زندگی خطر ابتلا به این مشکل را افزایش می‌دهد. مصرف بیش از حد الکل، سیگار و فراورده‌های دخانی و استفاده از داروهای روانگردان از جمله این عادت‌های فردی هستند.

درمان دندان قروچه

درمان دندان قروچه

هدف از درمان، کاهش درد، پیشگیری از آسیب دندانی و کاهش فشار وارد شده به دندان‌هاست.

مراقبت‌های پزشکی 

دندانپزشک برای پیشگیری از آسیب‌های دندانی، برای فرد نوع خاصی از گاردهای محافظ دندانی طراحی و تولید می‌کند. گاردهای دهانی در انواع مختلف و متناسب با ساختار دندانی فرد در دسترس هستند. پزشک نوعی از آن را برای فرد تجویز می‌کند که علاوه بر داشتن اندازه‌ مناسب، بتواند به بهترین شکل ممکن از دندان‌های فرد هم محافظت کند.

هدف از استفاده از گارد دندان، محافظت از دندان‌ها و جلوگیری از سایش و فشار دندان‌ها روی هم در زمان استراحت فک است. استفاده از این وسیله‌ کمکی نباید دردناک باشد. اگر نمونه‌ خاصی از گارد، مشکل را رفع نکند، باید از نمونه‌ دیگری از آن را امتحان کرد. 

اگر گارد هم موثر نباشد، دندانپزشک برای درمان ناهنجاری‌های دندانی درمان‌های ارتودنسی به کمک بریس و یا جراحی را پیشنهاد خواهد داد. با این همه، این‌ها درمان‌های غیر رایجی برای دندان قروچه به حساب می آیند و ممکن است به رفع مشکل ختم نشوند.

علت دندان قروچه

درمان‌های خود مراقبتی 

ترک عادت‌ها

در برخی موارد دندان قروچه، زمانی که فرد بیاموزد که چگونه عادت‌های خود را ترک کند، برطرف خواهد شد. با یاد گرفتن روش‌های ریلکس کردن و نگه داشتن فک در حالت ریلکس فرد می‌تواند عادت‌های منجر به دندن قروچه را کنار بگذارد.

یک نظر

  1. فتحی

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ در ۱۰:۳۱ ق٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…