نحوه وصول و مسئول پرداخت هزینه‌های ساختمان

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نگهداری و استفاده از امکانات مشترک ساختمان ها هزینه های مشترکی دارند که تمام ساکنین ملزم به پرداخت آن هستند. در صورتی که هر کدام از ساکنان از پرداخت امتناع کنند، هیات مدیره می تواند اقدامات لازم را انجام دهد.
نحوه وصول و مسئول پرداخت هزینه‌های ساختمان

چگونگی پرداخت هزینه‌های ساختمان

نگهداری ساختمان و اداره آن مستلزم آن است که مالکان یا ساکنان ساختمان هزینه‌های لازم را پرداخت نمایند تا مدیر یا هیات مدیره بتواند اقدامات مقتضی را انجام دهد. متاسفانه در این خصوص ممکن است مشکلاتی پیش بیاید که یک از ساکنین شارژ خود را پرداخت نکند و یا به میزان هزینه ای که سهم اوست و باید پرداخت گردد، معترض باشد که در این خصوص نیز قانون‌گذار پیش بینی کرده که چه اقداماتی باید از جانب مدیر یا هیات مدیره انجام گیرد. در این مقاله به بررسی مسئول پرداخت و نحوه وصول هزینه ساختمان می‌پردازیم. با بخش حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

نحوه وصول و مسئول پرداخت هزینه‌های ساختمان-مسئول پرداخت هزینه ها

مسئول پرداخت هزینه ساختمان

قبل از پرداختن به این موضوع که مدیر یا هیات مدیره برای وصول هزینه‌های ساختمان باید چه اقداماتی را انجام دهد، ابتدا لازم است به این سوال پاسخ داد که چه کسی مسئول و موظف پرداخت شارژ ساختمان است؟

قانون‌گذار نه تنها مالک آپارتمان را موظف به پرداخت هزینه‌های مشترک ساختمان دانسته بلکه فرد استفاده کننده از ملک مانند مستاجر را نیز مسئول پرداخت شارژ ساختمان دانسته است.
نکته قابل توجه اینکه در بسیاری مواقع این مشکل به وجود می‌آید که برخی از مالکینی که ملک خود را خالی از سکنه گذاشته‌اند نیز موظف به پرداخت هزینه‌های مشترک آپارتمان هستند حتی اگر استفاده‌ای از ملک نکرده باشند به دلیل آنکه بسیاری از هزینه‌ها صرف حفظ و نگهداری ملک می‌شود.

نحوه وصول و مسئول پرداخت هزینه‌های ساختمان-نحوه وصول

نحوه وصول هزینه ساختمان

اگر مالک یا ساکن از پرداخت هزینه‌های مشترک امتناع ورزد، به موجب قانون تملک آپارتمان‌ها مدیر یا هیات مدیره می‌تواند به ترتیب زیر اقدام نماید.
ابتدا به مالک یا ساکن تذکر بدهد و این تذکر بهتر است به صورت برگه‌ای روی تابلو اعلانات اسامی بدهکاران را بنویسند.
سپس می‌توانند مبلغی را تحت عنوان جریمه دیر کرد در پرداخت هزینه‌ها در نظر بگیرند که تعیین این جریمه قانونی بوده و باید در اساسنامه ساختمان نوشته شود.
بعد از گذشت مدت و مهلت پرداخت در صورت عدم پرداخت شارژ ساختمان، مدیر یا هیات مدیره با تنظیم و ارائه اظهارنامه فرد را مکلف به پرداخت شارژ می‌کند.
پس از دریافت اظهارنامه بدهکار باید بدهی خود را پرداخت نماید در غیر این صورت مدیر ساختمان پس از ده روز از تاریخ ابلاغ می‌تواند از دادن خدمات مشترک به وی خودداری ورزد.
لازم به ذکر است که اگر مالک یا ساکن نسبت به این موضوع اعتراض داشته باشد می‌تواند با ارائه دادخواست به طرفیت مدیر یا هیات مدیره شرکت خود را اعلام و مدیر ساختمان نیز دادخواست وصول بدهی از مالک یا ساکن رابه دادگاه تقدیم نماید و دادگاه بررسی و اقدامات مقتضی را اعمال می‌کند.

یک نظر

  1. روزبهانی

    ۶ شهریور ۱۳۹۹ در ۸:۲۷ ق٫ظ

    متشکرم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …