گیاهان آپارتمانی؛چگونه در دکوراسیون استفاده کنیم؟

۰
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
یکی از مهم‌­ترین و مفیدترین راه برای آوردن طبیعت به خانه، استفاده از گیاهان در دکوراسیون خانه است. در دکوراسیون منزل و یا محل کار، وقتی از طراحی دکوراسیون خوب حرف می­زنیم، نمی­‌توانیم اهمیت وجود گیاهان در دکوراسیون را نادیده بگیریم. 
گیاه

گیاهان آپارتمانی

به جز ارزش زیبایی، وجود گیاهان در منزل فوایدی از جمله: کاهش میزان سموم موجود در هوا، بهبود کیفیت هوا، پایین آمدن فشار خون و ایجاد خواب عمیق­‌تر و سالم­‌تر دارد. همچنین تحقیقات نشان ­می­‌دهد که گیاهان بر کاهش استرس افراد بیمار در طول درمان تاثیر زیادی دارند. در این نوشتار از مجله دلتا می خواهیم ببینیم چگونه گیاهان آپارتمانی زندگی را به خانه می­‌آورند.

گیاه

 

گلدان‌­هایی که روی زمین قرار می­‌گیرند

یکی از ویژگی­‌های خوب گیاهان، تطبیق‌­پذیری آن­هاست و همچنین در مقیاس­‌های مختلفی می‌­توان از آن­ها در دکوراسیون استفاده کرد. گیاهان آپارتمانی هم می­‌توانند در حدی کوچک باشند که در روی میز و یا داخل قفسه قرار بگیرند و یا آنقدر بزرگ باشند که سطحی از کف زمین را اشغال کنند. اگر اتاقی دارید که فضای خالی زیادی دارد ولی گیاه در آن کم است، استفاده از گیاهان راه‌­حل بهتری است تا اینکه بخواهید به وسایل دیگر اتاق اضافه کنید. گیاهانی که روی زمین قرار می­‌گیرند می‌­تواند عنصر گمشده‌­ دکوراسیون باشند که حس تازه­‌ای را به منزل می‌­دهند.

استفاده از گیاهان گل­دار و رنگی

زمانی که تصمیم گرفتید تا از گیاهان آپارتمانی در دکوراسیون خود استفاده کنید، این نکته را در نظر داشته باشید که گیاهان فقط به رنگ سبز نیستند و رنگ‌­های دیگری از گیاهان را هم می­‌توانید استفاده کنید. گیاهان گل‌­دار می­‌توانند رنگ جدیدی به دکوراسیون شما اضافه کنند که با رنگ اتاق شما متناسب باشند. یکی از پیشنهادات برای گیاهان گل‌­دار،‌ ارکیده‌­ها هستند که مقاومت بالایی داشته و با نگه­داری درست می‌­توانند عمر بالایی داشته باشند.

گل­‌های شاخه بریده

در جایی که زمان و نگه­داری کمی برای گیاهان دارید، می‌­توانید از گل­‌های شاخه بریده استفاده کنید ولی مدت زمان زیادی دوام نمی‌­آورند. گل­‌های شاخه بریده یک گزینه‌­ی راحت و سریع برای تغییر رنگ دکوراسیون منزل هستند و همچنین حس خوبی را در خانه ایجاد می­‌کنند.

ساکولنت‌­ها و کاکتوس­‌ها

مراقبت از گیاهان نیاز به مهارت دارد و این مهارت بستگی به نوع گیاهان، اقلیمی که در آن زندگی می­‌کنید و زمانی که می‌­توانید صرف گیاهان خود کنید دارد. برخی از گیاهان نیاز به نگه­داری بیشتری نسبت به بقیه دارند و سخت‌­تر هستند. اگر در نگه­داری گیاهان آپارتمانی مهارت زیادی ندارید، از گیاهان با نیاز به مراقبت کمتر استفاده کنید. استفاده از گیاهان ساکولنت و کاکتوس­‌ها گزینه­‌ی مناسبی برای دکوراسیون هستند و در جایی که ممکن است گیاهان دیگر کمتر دوام داشته باشند، زنده می­‌مانند. این گیاهان فقط به کمی نور خورشید و آب احتیاج دارند وگرنه نگه­داری کمی لازم دارند.

گیاهان

گیاهان آپارتمانی آویز

راه­‌های خلاقانه زیادی برای استفاده­‌ی گیاهان در بخش‌­های مختلف منزل­تان وجود دارد. بهترین راه برای کاربرد گیاهان در دکوراسیون این است که هم از نظر ظاهر و زیبایی از آن­ها استفاده کنیم و هم­چنین عملکرد گیاهان مورد توجه قرار گیرد. به طور مثال از گیاهی که رایحه‌­ی آن باعث کاهش استرس در محیط می­‌شود استفاده کنیم، که از نظر زیبایی هم موثر خواهد بود. یا به کار برودن گیاهان آویز در آشپزخانه، هم باعث زیبایی ظاهر آشپزخانه و همچنین باعث پراکنده شدن هوای مطبوع در فضای آشپزخانه می­‌شوند.

گیاهان آویز

استفاده از گیاهان آپارتمانی به عنوان جدا کننده فضا

از گیاهان آپارتمانی می­‌توان به عنوان جداکننده­‌ دو قسمت در فضای داخلی خانه، به جای استفاده از پارتیشن­‌های مات شیشه­‌ا‌ی در دکوراسیون، استفاده کرد؛ مثلا به صورت یک قفسه­‌ای که پر از گلدان­‌های زیبا است. و یا با استفاده از چندین گلدان­ بلندی که روی زمین به صورت ردیفی قرار می‌گیرند می­‌توان دو بخش از فضا را از همدیگر جدا کرد.

گیاهان آپارتمانی روی میز

اغلب برای تزیین روی میز، از گل­‌های شاخه بریده استفاده می‌شود که بسیار زیبا هم هستند ولی ناپایدارند و باید هر چند روز یکبار تعویض شوند، گیاهان آپارتمانی می‌­توانند مدت بیشتری را زنده بمانند و باعث زیبایی دکوراسیون شما شوند. از این گیاهان می‌­توانید به عنوان دکوراسیون زنده در میز ناهارخوری استفاده کنید.

طراحی داخلی

زنده شدن فضاهای مرده با ­گیاهان آپارتمانی

گیاهان مانند مجسمه­‌های زنده‌­ای هستند که حس خوبی به فضا می‌­دهند که هیچ وسیله دیگری نمی­‌تواند این حس را در منزل شما ایجاد کند. در برخی از قسمت­‌های خانه که وسیله دیگری وجود ندارد و یا فضاهایی که به نظر برای دکوراسیون به درد نخور هستند، استفاده از مجموعه­‌ا‌ی از گیاهان آپارتمانی در کنار هم می‌­تواند پیشنهاد خوبی باشد. استفاده از گلدان­‌ها در کنار هم می‌­تواند یک باغچه کوچک را در منزل شما تداعی کند که به جذابیت فضا کمک می­‌کند.

نکته­‌های مهم:

  • توجه داشته باشید که نیاز هریک از گیاهان آپارتمانی با همدیگر متفاوت است و از نظر نور و جریان هوا باید در جای مناسب قرار گیرند تا سرزنده بمانند. در نتیجه قبل از انتخاب گیاهان ، باید اطلاعاتی راجع به آنها و نیازهای گیاهان بدست بیاورید.
  • در استفاده از گیاهان به صورت یک مجموعه، بهتر است از گیاهان با اندازه‌­های مختلف استفاده کنید. چرا که باعث جذابیت بیشتر و ایجاد تنوع می­‌شود.
  • به ارتفاع این گیاهان آپارتمانی توجه کنید، برخی از گیاهان ارتفاع زیادی داشته و به سقف می­‌رسند در حالی که بقیه وسایل ارتفاع کمتری داشته و در نتیجه ممکن است حس پرشدن  و گرفتگی در فضا ایجاد شود.
  • اگر می­‌خواهید یک بخش از خانه‌­تان شاخص شود می­‌توانید از گیاهانی که تاثیر بصری دارند استفاده کنید. گیاهانی مانند: شفلرا، آنتوریوم، فیلودندرون، برگ انجیری و.. پیشنهاد می‌­شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر، “چیدمان گیاهان آپارتمانی در منزل را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…