حمایت های قانون از تاجر ورشکسته

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
قانون تجارت حمایت خاصی را برای تجاری که از پرداخت بدهی و دیون خود ناتوان هستند در نظر گرفته است. تاجر ورشکسته برخلاف سایر بدهکاران بابت بدهی های خود حبس نمی‌شود.
حمایت های قانون از تاجر ورشکسته

حمایت از تاجر ورشکسته در قانون

در صورتی که تاجر یا شرکت تجارتی توان پرداخت بدهی‌ها و تعهدات مالی خود را نداشته باشد و نتواند دیون خود را پرداخت کند، ورشکسته محسوب می‌شود. اعلام ورشکستگی باید در دادگاه عمومی محل اقامتگاه ورشکسته مطرح شود و در قانون آثار و تبعات به خصوصی برای این حکم در نظر گرفته شده است. در اکثر موارد هر چه زودتر ورشکستگی اعلام شده و مورد رسیدگی واقع شود ضرر و بدهی‌های کمتری برای تاجر حاصل می‌شود، بنابراین اعلام ورشکستگی و رسیدگی به آن از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد حکم ورشکستگی و آثار این حکم برای تاجر و طلبکاران می‌پردازیم. با بخش حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

حمایت های قانونی از تاجر ورشکسته

اعلام ورشکستگی تاجر

تاجر یا شرکت تجارتی ظرف سه روز از زمانی که در پرداخت بدهی‌هایش وقفه ایجاد شد باید ورشکستگی خود را به دادگاه عمومی محل اقامتش اطلاع دهد. در صورتی که تاجر ظرف سه روز ورشکستگی خود را اعلام نکرده باشد ممکن است به عنوان ورشکسته به تقصیر شناخته شود. به غیر از خود تاجر، رئیس دادگستری شهرستان و طلبکاران تاجر هم می‌توانند ورشکستگی تاجر را به دادگاه اعلام کنند. تاجر باید دفاتر تجاری، صورت حساب دارایی‌های خود، اسامی شرکا و محل اقامت آن ها را به دادگاه اعلام کند.

صدور حکم ورشکستگی

بعد از آنکه ورشکستگی به دادگاه اعلام شد، دادگاه دو شرط اساسی را مورد بررسی قرار داده و در صورت احراز آن ها حکم ورشکستگی را صادر می کند: ۱- تاجر بودن ۲- ایجاد توقف در پرداخت بدهی‌ها

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در حکم ورشکستگی ذکر شود تعیین تاریخ توقف شخص ورشکسته است. لزوما تاریخ توقف زمان صدور حکم یا اعلام ورشکستگی نیست بلکه ممکن است حتی دو سال قبل از صدور حکم یا اعلام ورشکستگی، تاریخ توقف ورشکسته باشد. دادگاهی که حکم ورشکستگی را صادر می‌کند باید یک نفر را به عنوان مدیر تصفیه مشخص کند.

حمایت های قانونی از تاجر ورشکسته-آثار حکم ورشکستگی

آثار حکم ورشکستگی

اولین اثری که صدور حکم ورشکستگی دارد آن است که تاجر ورشکسته از تاریخ صدور حکم ورشکستگی از مداخله در تمام اموال خود ممنوع است و در مورد کلیه مسائل مالی مدیر تصفیه قائم مقام ورشکسته خواهد بود.

پس از صدور حکم ورشکستگی طلبکاران باید اسناد طلب خود را تحویل دادگاه دهند. بعد از اینکه تحویل اسناد طلبکاران به پایان رسید عضو ناظر باید ظرف سه روز طلب‌های حقیقی را تشخیص دهد و مدیر تصفیه آن را امضا کند. اثر بعدی صدور این حکم آن است که دیون ورشکسته حال شده و کلیه بدهی‌ها و تعهدات مالی او که هنوز موعد پرداخت آن‌ها نرسیده قابل پرداخت به میزانی که دارایی کفاف پرداخت آن‌ها را می‌دهد، می شوند.

یکی از حمایت های قانون در خصوص ورشکسته آن است که بعد از تاریخ توقف خسارت تاخیر در پرداخت دیون محاسبه نمی‌شود و تمام معاملاتی که تاجر ورشکسته در طول این فاصله زمانی انجام داده در صورتی که به ضرر طلبکاران باشد باطل است و در غیر اینصورت نافذ است. از تاریخ توقف کلیه دعاوی مالی ورشکسته را مدیر تصفیه پیگیری و مطالبات او را مدیر تصفیه وصول می‌کند و در صورتی که کسی بخواهد علیه ورشکسته طرح دعوی مالی کند باید به طرفیت مدیر تصفیه اینکار را انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …