از بین بردن جرم دندان

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
جرم به رنگ زرد یا قهوه‌ای مایل به زرد و به صورت سخت، متخلل و شکننده است. جرم می‌تواند ظاهر بسیار ناخوشایندی داشته باشد و در امتداد خط لثه شکل بگیرد. جرم از پلاک سخت شده‌ای تشکیل شده که از بین نرفته است. دلیل سختی آن این است که از رسوبات معدنی موجود در بذاق، حاصل شده است.
از بین بردن جرم دندان

روش‌های خانگی برای از بین بردن جرم دندان

رفع جرم و پلاک دندان در خانه با استفاده از مواد طبیعی، شما را از پرداخت هزینه‌های دندان‌‌پزشکی خلاص می‌کند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا چند روش خانگی برای از بین بردن جرم دندان را بخوانید.

جوش شیرین و نمک

جوش شیرین یک ماده قدرتمند است که خاصیت ضد باکتریایی دارد و در سفید شدن دندان ها نقش موثری ایفا می‌کند.

۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک قاشق نمک مخلوط کنید و این مخلوط را روی مسواک خود بریزید. همچنین می‌توانید مخلوط نمک و جوش شیرین را روی خمیر دندان خود بریزید. توجه داشته باشید که بیش از یک بار در هفته از جوش شیرین برای دندان‌ها استفاده نکنید، چرا که این امر می‌تواند منجر به آسیب مینای دندان شود.

آب لیمو

 اسیدهای لیمو نه تنها پلاک را در خود حل می کنند، بلکه موجب سفید شدن دندان ها نیز می شوند. مسواک خود را در آب لیمو تازه فرو کنید و آن را به آرامی روی دندان هایتان بمالید. به مدت یک دقیقه صبر کنید. توجه داشته باشید که لیمو یک ماده ای بسیار قوی است و می تواند باعث فرسایش دندان ها شود، به همین دلیل با دقت از آن استفاده کنید.

دندان

دانه کنجد

دانه‌های کنجد از جهات مختلف بی نظیر هستند، از آن ها برای چاشنی سالاد یا حتی از بین بردن جرم دندان می توانید استفاده کنید. دانه های کنجد به عنوان یک اسکراب طبیعی عمل کرده و همزمان دندان ها را صاف و تمیز می کنند. یک قاشق غذاخوری کامل دانه های کنجد را داخل دهان ریخته و به خوبی آن را بجویید. باید بتوانید در دهان خود از دانه های کنجد یک خمیر درست کنید و توجه داشته باشید که در فرآیند جوییدن بلعیده نشود. حال دندان هایتان را با خمیر و یک مسواک خشک تمیز کنید. این عمل را دو بار در هفته انجام دهید.

پراکسید هیدروژن و دهانشویه

پراکسید هیدروژن و دهانشویه هر دو خواص ضد میکروبی دارند. ۱ قاشق غذاخوری دهانشویه را با ۳ قاشق محلول پراکسید هیدروژن ۳ درصد مخلوط کنید. چند دقیقه این ترکیب را در دهان خود غرغره نموده و سپس با آب دهان خود را تمیز کنید.

از بین بردن جرم دندان با روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی دیگر از موادی است که تقریبا در تمام خانه ها وجود دارد. روغن تراپی روشی است که امروزه افراد زیادی از آن استفاده می کنند.لازم  به ذکر است که روغن کثیفی دهان را جذب می کند و همچنین در برابر میکروارگانیسم های ساکن آن اثر ضد باکتریایی دارد. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در دهان خود بگردانید. سپس آن را بیرون بریزید و دهانتان را با آب گرم به خوبی بشویید.

جرم دندان

آلوئه ورا و گلیسیرین

به اندازه ۱ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا، ۴ قاشق غذاخوری گلیسیرین گیاهی، ۱۰قطره روغن اسانس لیمو و ۴ قاشق غذاخوری جوش شیرین را در ۱ فنجان آب مخلوط کنید. به قدری این مخلوط را هم بزنید تا حالت خمیری به دست آید. روزانه یک بار دندان های خود را با این مخلوط مسواک بزنید تا جرم دندان هایتان کاهش یابد. پس از آن که جرم ها از بین رفتند، بهتر است هر ۳ تا ۴ روز یک بار این کار را تکرار کنید.

درمان خانگی

سایر روش‌های جرم گیری دندان

مطمئن‌ترین روش برای جلوگیری از تبدیل پلاک به جرم و دفع کردن اثرات بیماری لثه، رعایت بهداشت منظم و موثر دهان و دندان است.

  • دندان‌های خود را دو بار در روز مسواک بزنید، ترجیحاً پس از خوردن،- مسواک زدن دندان‌ها را به محض ظاهر شدن اولین دندان کودک شروع کنید. تا رسیدن کودک به سن شش سالگی بر مسواک زدن وی نظارت کنید.
  • هر روز از نخ دندان استفاده کنید.
  • مسواک خود را هر سه تا چهار ماه تعویض کنید.
  • دو بار در سال برای معاینه و تمیز کردن دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…