مجازات کارفرما در صورت عدم پرداخت حق بیمه

۰
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در پی صنعتی شدن جوامع و با توجه به گسترش صنایع و رشد تولید، روابط کارگر و کارفرما توسعه پیدا کرده و تأثیر آن در تعاملات اجتماعی باعث شده تا قانونگذاران، حقوقدانان و اندیشمندان بیش از پیش به این موضوع بپردازند، به طوری که حتی این مسائل در برخی موارد منشاٌ بروز مباحث چالش برانگیز نیز بوده است.
مجازات کارفرما

عدم پرداخت بیمه کارگر و مجازات آن

از آنجاکه متاسفانه برخی کارفرمایان برای رسیدن به منافع مالی بیشتر، اقدام به نادیده گرفتن حقوق کارگران می‌کنند، لازم است تا دستگاه‌های حکومتی مسئول، با بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانونی موجود، کارگران را که یکی از اساسی‌ترین سرمایه‌های توسعه صنعتی کشور محسوب می‌شوند، مورد حمایت ویژه قرار داده و اهتمام مضاعف برای آگاه کردن آنها از حقوقشان را به عمل آورند و در صورت تخطی، به مجازات کارفرما بپردازند.  با بخش مد و زیبایی مجله دلتا همراه باشید.

کارگر

تأمین اجتماعی

«قانون تأمین اجتماعی» از مهم‌ترین منابعی است که حقوق و تکالیف کارگران و کارفرمایان را تشریح کرده و به موضوع‌های مهمی از جمله «بیمه کارگران» پرداخته است. طبق ماده ۱ همین قانون، یکی از وظایف این سازمان انجام تعهدات موضوع قانون تأمین اجتماعی است. با توجه به اهمیت اجرای این قانون، در این فرصت قصد داریم تا روابط حاکم بر مثلث، کارگر، کارفرما و سازمان تأمین اجتماعی را در خصوص «پرداخت حق بیمه» بررسی و تشریح کنیم.

یکی از مهم‌ترین نیازهای اجتماعی کارگران استفاده از مزایای بازنشستگی است بنابراین یکی از دغدغه‌های همیشگی آن‌ها این است که آیا کارفرمایان در خصوص ارائه فهرست حقوق و دستمزد، به وظیفه قانونیشان عمل می‌کنند و آیا حق بیمه ماهانه را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌کنند یا نه؟

این در حالی است که سازمان تأمین اجتماعی در نتیجه وضع قوانین موجود می‌تواند در قالب بازرسی‌ و نظارت و در جهت وظایف پیشگیرانه خود، مانعی برای گسترش این گونه تخلفات شود. در بسیاری از این موارد و براساس قوانین جاری، سازمان تأمین اجتماعی اختیار یا بهتر بگوییم وظیفه دارد تا در صورت مواجهه با کارگرانی که دچار چنین مشکلی شده‌اند، به شرط احراز اشتغال به کار، سوابق آن‌ها را منظور کرده و به طور مستقیم نسبت به وصول حق بیمه مربوطه از کارفرما اقدام کند.

کارگران

بیمه کارگر و مسئولیت کارفرما

مسئولیت پرداخت مجموع حق بیمه کارگر و کارفرما فقط بر عهده کارفرما است و کارگران نسبت به پرداخت نشدن آن هیچ مسئولیتی ندارند و کارفرما موظف است ضمن ارائه صورت مزد یا حقوق بیمه شدگان، حق بیمه هر ماه را حداکثر تا آخرین روز ماه بعد بپردازد. در صورتی که کارفرما به هر دلیل از پرداخت حق بیمه سهم خود و کارگر خودداری کند شخصاً مسئول پرداخت آن است.

برخورد تامین اجتماعی

چنانچه به هر دلیلی کارفرما حق بیمه را پرداخت نکرده و یا با تأخیر پرداخت کرده باشد، مانعی برای انجام مسئولیت سازمان نبوده و سازمان تأمین اجتماعی در چنین شرایطی نیز ملزم به ایفای وظایف خود در مقابل کارگران خواهد بود. لازم به ذکر است که بر اساس پیش‌بینی قانون، در صورتی که کارفرما از ارسال صورت مزد خودداری کند سازمان می‌تواند حق بیمه را خودش تعیین و از کارفرما مطالبه و وصول کند.

حق بیمه

پیشنهاد

عامل بسیار مهمی که برای بیان چگونگی رابطه کارگر و کارفرما در مرحله اثباتی بسیار حائز اهمیت است، انعقاد قرارداد مکتوب بین طرفین است. با اینکه ماده ۷ قانون کار قرارداد شفاهی را معتبر می‌داند، لیکن قرارداد شفاهی نمی‌تواند به تنهایی اثبات کننده تعهدات و حقوق طرفین باشد و پیشنهاد می‌شود مسئولان امر، ترتیبی اتخاذ کنند تا کارفرمایان بر انعقاد قرارداد منصفانه با کارگران ملزم شوند.

بیشتر بدانید: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی “مرخصی استعلاجی در قانون کار” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …