چای ماسالا، خواص و عوارض آن

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از فواید چای ماسالا می‌توان به خاصیت ضد التهابی، افزایش انرژی، بهبود هضم غذا و کاهش دردهای قاعدگی اشاره کرد. مصرف بیش از حد چای ماسالا می‌تواند منجر به عدم تعادل هورمون در بدن شود.
خواص چای ماسالا

آشنایی با خواص و فواید چای ماسالا 

چای ماسالا نوعی چای پر ادویه و معطر است که محبوبیت فراوانی در هند دارد. زنجبیل، هل، دارچین، میخک و فلفل سیاه از ترکیبات اصلی این نوشیدنی شفابخش هستند. در این مطلب از مجله دلتا با عوارض و خواص چای ماسالا بیشتر آشنا خواهیم شد.

شاید بتوان گفت که مصرف یک فنجان چای ماسالا در روز می‌تواند برای حفظ سلامت و دور نگه داشتن انواع بیماری‌ها مفید باشد. ارزش غذایی این چای بسیار بالا بوده و کالری آن زیر ۱۰۰ است. از این رو می‌توانید آن را بدون هیچ نگرانی در رژیم غذایی خود بگنجانید. از فواید چای ماسالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

فواید چای ماسالا

پیشگیری از سرماخوردگی

خاصیت ضد التهابی، ضد قارچی و ضد باکتریایی چای ماسالا می‌تواند به پیشگیری از سرماخوردگی، آنفولانزا و گرفتگی بینی کمک کند. میخک و زنجبیل موجود در این چای نیز به پیشگیری و بهبود سرفه کمک می‌کنند. توصیه می‌شود این چای را گرم و داغ بنوشید.

ضد التهاب

تمام ادویه‌های موجود در این چای تأثیری شگفت انگیز روی بدن دارند. تاثیر ضد التهابی این چای بیشتر ناشی از زنجبیل موجود در آن است. زنجبیل تأثیری مثبت بر کاهش التهاب در بدن دارد. به علاوه، میخک نیز تاثیری مشابه دارد. زنجبیل و میخک را می‌توان مُسکن‌هایی موثر و ثمربخش به شمار آورد.

افزایش و تقویت ایمنی بدن

میخک و دارچین موجود در این چای باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن شده و شما را در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کنند.

کمک به کاهش وزن

سوخت و ساز مناسب بدن معمولاً با بهبود دستگاه گوارش و کاهش وزن همراه است. مصرف دو فنجان چای ماسالا در روز می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. هرچند، بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنید.

چای ماسالا

چای ماسالا و قاعدگی

این چای به کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی کمک می‌کند. مواد موجود در این چای تاثیری آرام بخش بر اعصاب و عضلات دارند و خاصیت ضد التهابی آن به کاهش و تسکین درد کمک می‌کند

کنترل فشار خون و کاهش کلسترول 

هل و میخک به کاهش سطح کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب کمک می‌کنند. این موضوع به نوبه خود باعث کاهش تشکیل پلاک در رگ‌های خونی و همچنین تنظیم ضربان قلب می‌شود. به علاوه، از چای ماسالا می‌توان برای رفع مشکلات مرتبط با فشار خون بالا نیز کمک گرفت. مصرف این چای به تنظیم گردش خون در بدن کمک کرده و مانع از بروز نوسان در سطح فشار خون می‌شود.

پیشگیری از سرطان

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که خاصیت آنتی اکسیدانی چای ماسالا می‌تواند به پیشگیری از بروز سرطان کمک کند. زنجبیل، دارچین و هل دارای خواص پیشگیری از سرطان هستند.

کاهش تهوع و کاهش استرس

زنجبیل موجود در چای ماسالا به کاهش تهوع کمک می‌کند. به علاوه، مصرف این چای برای کاهش علائم استرس، افسردگی و اضطراب نیز مفید است.

تهیه چای ماسالا

خواص دیگر چای ماسالا

  • بهبود هضم غذا و پیشگیری از بروز نفخ
  • پیشگیری از دیابت و آلزایمر
  • بهبود سوخت و ساز بدن 
  • افزایش انرژی

عوارض جانبی چای ماسالا

اگرچه چای ماسالا فواید بی‌شماری دارد، اما به یاد داشته باشید که باید آن را در حد اعتدال مصرف کنید. از عوارض چای ماسالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مصرف بیش از حد چای ماسالا باعث خواهد شد که کافئین موجود در آن تأثیری منفی بر بدن بگذارد. در نتیجه این موضوع می‌تواند منجر به بی‌خوابی، حالت تهوع، سرگیجه و بی قراری شود.
  • از آنجا که این چای حاوی ادویه‌های زیادی است، توصیه می‌شود زنان باردار از مصرف آن اجتناب کرده یا با پزشک خود مشورت کنند.
  • مصرف بیش از حد چای ماسالا ممکن است منجر به عدم تعادل هورمون در بدن شود.
  • افراد مبتلا به اختلالات گوارشی شدید بهتر است قبل از مصرف چای با پزشک خود مشورت کنند.
  • اگر از دارو‌های ضد افسردگی استفاده می‌کنید، مصرف زیاد چای ماسالا می‌تواند تاثیر دارو را کاهش دهد.
  • اگر به خاطر دیابت و کلسترول تحت درمان هستید، بهتر است پیش از مصرف چای با پزشک خود مشورت کنید.

خواص چای ماسالا

یک نظر

  1. فتحی

    ۳ شهریور ۱۳۹۹ در ۱۰:۰۰ ق٫ظ

    لذیذ و خوشمزه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…