جرم اغفال دختران و مجازات آن

۰
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از جرایمی که در سال‌های اخیر در کشورمان دارای رشد صعودی بوده، جرم اغفال دختران و سو استفاده‌های مالی و جنسی از آن‌هاست.
جرم اغفال دختران

جرم اغفال دختر

دختران به دلیل ماهیت اخلاقی و مسائل شخصیتی مختص به جنسشان، دارای روحیه‌ای عاطفی و احساسی هستند که این روحیه احساسی و ظریف، نوعی موهبت الهی‌ست که از جانب خداوند منان در سرشت و ذات دختران نهادینه شده است. به همین دلیل است که جرم اغفال دختران قابل گذشت نیست. با بخش حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

اغفال

جرم اغفال دختران و مجازات‌های آن

همین موهبت الهی فضایی برای سوء استفاده و اغفال دختران از جانب کلاهبرداران و سودجویان با هدف تعرض، تجاوز و کلاهبرداری‌های مالی و… را فراهم نموده است.

این کلاه برداران و سودجویان با تمرکز بر احساسات و دیگر خاصیت‌های دخترانه، زمینه‌های لازم را برای اغفال دختران فراهم نموده و گام‌‌های مهمی برای اهداف شوم خود برمی‌دارند.

از این رو قانونگذار با توجه و اهمیت ویژه‌‌ای در خصوص جرم اغفال دختران و جرایمی که متعاقب آن صورت می‌پذیرد تعیین و تکلیف کرده است. بیشترین جرایمی که در حوزه اغفال دختران صورت می‌گیرد عبارتست از؛ فریب، سودجویی، تجاوز، تعرض، اخاذی و…

مجازات اغفال دختران در قانون مجازات اسلامی

همان‌طور که بیان شد قانون‌گذار با حساسیت زیادی پیرامون جرم اغفال دختران وارد عمل شده و قوانین مختلفی را در قانون مجازات اسلامی برای مجرمان در نظر گرفته است. به طور کلی در خصوص جرم اغفال دختران، نکته‌ای که حائز اهمیت در مجازات تعیین شده  این نکته است که اساسا چه جرمی و به چه میزانی در قبال اغفال دختران به وقوع پیوسته است. همان‌طور که می‌دانید با اغفال دختران جرایمی همچون تجاوز، تعرض، کلاهبرداری، اخاذی و غیره صورت می‌گیرد، که هر کدام بنابر مدارک و مستندات موجود و همچنین با توجه به سابقه مجرم، دارای مجازات مختص به خود هستند.

به طور کلی شدید‌ترین مجازاتی که پیرامون جرم اغفال دختران تعیین شده، در رابطه با جرم تجاوز است که مجازات حد اعدام برای مجرم مرتکب جرم تجاوز صادر می‌شود.

تحقق جرم تجاوز خود نیاز به شرایط و موارد مختص به خود است که از لحاظ جرم شناسی توسط قاضی پرونده مورد توجه قرار می‌گیرد و در صورتی که ادله و اسناد و مدارک موجود دال بر تجاوز مجرم باشد حد اعدام جاری می‌شود.

کلاهبرداری

بر اساس ماده قانون مجازات اسلامی: حد زنا در موارد زیر اعدام است:

الف- زنا با محارم نسبی

ب- زنا با زن پدر که موجب اعدام زانی (زنا کننده) است.

پ- زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان که موجب اعدام زانی است.

ت- زنای به عنف یا اکراه از سوی زانی که موجب اعدام زانی است.

تبصره  :

  • مجازات زانیه در بندهای(ب) و (پ) حسب مورد، تابع سایر احکام مربوط به زنا است.
  •  هرگاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد در حال بیهوشی، خواب یا مستی زنا کند، رفتار او در حکم زنای به عنف است. در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و یا ترساندن زن اگرچه موجب تسلیم شدن او شود نیز حکم یاد شده جاری است.

در بند ۲ تبصره ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی در خصوص شرایط و موارد تجاوز پیرامون اغفال دختران صحبت شده است که مبین می‌سازد در صورت تحقق شرایط مذکور، اشد مجازات (اعدام) برای مجرم از طرف قاضی صادر می‌شود.

در این خصوص محاکم قضائی جمهوری اسلامی ایران سخت گیری و توجه ویژه‌ای را اختصاص می‌دهند که جای تقدیر و تشکر دارد.

نکته مهمی که در خصوص جرم تجاوز ناشی از اغفال دختران حائز اهمیت است این موضوع است که شرط اساسی برای تحقق جرم تجاوز عدم رضایت دختر است و مواردی همچون ساده لوحی، فریب خوردن، کم خردی و … نمی‌تواند مصداق عدم رضایت در باب تحقق جرم تجاوز محسوب شود و قانون‌گذار مجازات مقرر شده برای جرم تجاوز را برای مجرم تعیین نمی‌کند.

بیشتر بدانید: برای آشنایی بیشتر با این موضوع “شنود یا استراق سمع از نظر قانون چه مجازاتی دارد؟” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …