آشپزخانه مدرن و نقش آن در طراحی داخلی

۰
4
زمان مطالعه: 4 دقیقه
یکی از بخش های خانه که بسیار حائز اهمیت است آشپزخانه می باشد.
آشپزخانه مدرن

آشپزخانه مدرن و نقش آن در طراحی داخلی بسیار مهم است. در معماری مدرن داخلی آشپزخانه قلب تپنده خانه است که در گذشته این چنین نبود و از آشپزخانه های بهداشتی امروز درخانه‎ها اثری دیده نمی­‎شد. در زمان قدیم، آشپزی یا در فضاهای باز بیرون از خانه و یا در زیر زمین‎های دود گرفته دور از فضاهای دیگر خانه انجام می‎‎شد.

آشپزخانه مدرن

دردوره معماری کلاسیک، کمتر شاهد وجود آشپزخانه در طبقه‎ای بالاتر از زیر زمین بوده­‎ایم، اما با ظهور معماری مدرن آشپزخانه‎ها وارد فضای داخلی شدند و نه فقط از دیگر فضاها پنهان نشدند بلکه بخشی از زیبایی و جذابیت محیط را به خود اختصاص داده­‌اند.

دراین مطلب می­‎خواهیم به زبان ساده برای ساخت یک آشپزخانه مدرن و کاربردی شما را راهنمایی و مشخصات داشتن  آشپزخانه‎ای مدرن را بررسی کنیم.

کابینت آشپزخانه

کابینت آشپزخانه مدرن

کابینت‎ها بخشی از فرم و ساختار آشپزخانه‎ی مدرن را تشکیل می‎دهند. یکی از شاخص‎های کابینت آشپزخانه مدرن، استفاده از درهای صاف و بدون طرح و ابزار است، مدلی که تا حدودی برای کاربران غریب و متفاوت است، اما باید بدانیم که اگر می­‎خواهیم آشپزخانه‎ای مدرن داشته باشیم باید از این مدل کابینت استفاده کنیم.

این روزها در کشورما استفاده از نوعی کابینت نئوکلاسیک دارای ابزارهای گوناگون با قیمت‎های گزاف رایج شده است واز آن به عنوان کابینت وکیوم یاد می‎شود که به هیچ عنوان نمی‎توان در معماری مدرن از آن بهره  گرفت، هر چند که این  کابینت‎ها از تازه‎ترین امکانات روز بهره مند باشند.

از دیگر ویژگی‎های بارز و مهم کابینت‎های آشپزخانه مدرن، بهره‎گیری ازطراحی بدون قاب نمای کابینت هاست، به نحوی که وقتی به نمای کابینت‎ها نگاه می‎‎کنیم، هیچ قابی مابین درها دیده نشود. این که بسیاری از کابینت سازها در ایران برای طراحی و برش صفحات از نرم افزارهای دقیق طراحی استفاده نمی­‎کنند، باعث می‎شود بسیاری از درهای کابینت همتراز در کنار هم قرار نگیرند. در ضمن دستگیره‎ها و یراق آلات نیز می­‎بایست کاملا ساده و کمتر به شکل خمیده باشند و استفاده از دستگیره‎های خمیده و دارای طرح و ابزار از اشتباهاتی رایج است که در ایران به وفور می‎بینیم.

نورپردازی آشپزخانه

استفاده از بافت طبیعی چوب یا سنگ با حفظ سادگی می­‎تواند راهکاری مناسب برای افرادی باشد که دوست ندارند آشپزخانه‎ای یکنواخت و یکدست داشته باشند و این بهره‎گیری از بافت طبیعی تا زمانی که در فرم کابینت‎ها تغییری ایجاد نکند مانعی ندارد و می‎تواند فضایی لوکس و مدرن را ایجاد کند.

ذهن اغلب مردم کشور ما درمورد یک دکور یا ساختمان لوکس بلافاصله، به سمت یک اثر معماری کلاسیک می‎رود، در حالی که مردم دنیا می‎دانند که در معماری مدرن نیز دکوراسیون و معماری لوکس وجود دارد و می‎توان بدون لوستر و ابزار چوبی و چرم کوبی دیوار در محیط، حس لوکس بودن را القا کرد.

استفاده از خطوط افقی در فضای کابینت می‎تواند آشپزخانه را که با وجود تعداد زیاد  کابینت‎ها و تجهیزات محدود شده، وسیع‎تر جلوه دهد. تکنیکی که ما اغلب از آن غفلت می­‎کنیم  و به قدری به فکر اضافه کردن کابینت‎ها هستیم که از ریزه کاری‎ها و برخی نکات مهم در طراحی غافل می‎شویم.

دکوراسیون داخلی

نورپردازی

نورپردازی در فضای آشپز خانه مدرن بسیار مهم و در صورت غفلت از آن ممکن است تمام هزینه‎ها و زحمات ما را به هدر دهد. در آشپرخانه مدرن افزون بر هر تصمیم کلی  که درباره روشنایی می‎گیریم باید حتما روی صفحه کابینت را  نیز نورپردازی کنیم تا هنگام کار با محدودیت نور رو به رو نشویم و این کار را می­‎توان با چراغ های خطی موجود در بازار انجام داد.

در کلاس‎های معماری داخلی و نورپردازی همیشه گفته می‎شود: که در معماری مدرن می‎بایست نورپردازی به صورت چند لایه صورت گیرد و این به معنای آن است که زمانی که تمام سیستم‎های نورپردازی را که می­‎تواند شامل نورهای  مخفی آباژور، لوسترها، هالوژن ها و … باشد روشن می­‎کنیم، نور لازم و کافی برای محیط فراهم شود. مهمترین دست آورد نورپردازی چند لایه ایجاد آرامش است، هدفی که در طراحی یک فضای مسکونی باید به آن توجه کنیم.

نورپردازی

 حال پرسش اینجاست که حداقل نور لازم برای آشپزخانه چه مقدار است و چگونه می‎توان به آن دست یافت؟ روشنایی هر منبع نوری را با واحد لومن اندازه می‎گیرند. برابر استانداردها برای یک آشپزخانه ۲۵ متر مربعی در  مجموع  ۵۰۰۰ لومن روشنایی در نقاط مختلف مورد نیاز است که این مقدار روشنایی را می‎شود با نور ۸ لامپ ال ای  دی ۱۰ وات تامین کرد. در ضمن شرکت های تولید تجهیزات نورپردازی باید مقدار نور تولیدی خود را برابر استانداردهای جهانی براساس واحد لومن، روی بسته بندی های خود ذکرکنند، چرا که محاسبه دقیق وات به لومن، یک جمع و تفریق ساده نیست که همه بتوانند از عهده آن برآیند.

دکوراسیون

تجهیزات

در طراحی یک آشپزخانه مدرن، شرکت‎های تولیدی وسایل آشپزخانه نیز با سلیقه‎ها وتقاضاهای متعدد در بازار رو به رو هستند و این روزها می­‎توان تجهیزات کار آمد گوناگون و البته بسیار شیک را به محیط اضافه کرد که  به خودی خود زیبا و جذابند. این تجهیزات برای بیشتر سبک های معماری متداول در زمان حال مناسب است.

وسایل آشپزخانه

تجهیزاتی مانند انواع اجاق های گازی و برقی، فر و مایکروفر و غذا سازها که خود از لوازم ضروری درطراحی یک آشپزخانه جذاب و مدرنند و کافی است در زمان خرید این تجهیزات بر اساس سبک طراحی و نیازهای خود پیش برویم  و با طراح متخصص نیز مشورت کنیم.

اختصاصی مجله دلتا

ترجمه و تالیف : دکتر ابراهیم یوسفی

برای دیدن مطالب بیشتر در مورد معماری های خاص ، دکوراسیون داخلی و محوطه سازی از مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…