نحوه نگهداری محکومان حبس

۰
6
زمان مطالعه: 2 دقیقه
زمانی که برای افراد مجازات تعیین می‌گردد بر طبق اصول قانونی اجرا می‌شود؛ در خصوص مجازات حبس نیز قانون‌گذار در قانون آیین دادرسی کیفری نحوه اجرای مجازات حبس را بیان کرده است.
نحوه نگهداری محکومان حبس

شیوه نگهداری از محبوسان

فردی که محکوم به مجازاتی شود با توجه به نوع جرم و مدت محکومیت و سابقه مجرم و همچنین شخصیت وی، با نظر شورای طبقه بندی و تایید قاضی اجرای حکم در یکی از انواع زندان‌ها فرستاده و نگهداری می‌شود. اما در طول مدت حبس محکومان دارای حقوقی نیز هستند و شرایط نگهداری آنان در قانون بیان شده است. به همین دلیل در این مقاله به بررسی نحوه معرفی محکومان به حبس و نحوه نگهداری محکومان حبس می‌پردازیم. با بخش حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

حبس

نحوه معرفی محکومان به حبس

نحوه معرفی و اعزام اشخاص محکوم به حبس بدین صورت است که افرادی که به حبس محکوم می‌شوند با ذکر مشخصات کامل، نوع جرم، میزان محکومیت، ایام بازداشت قبلی و مرجع صادر کننده حکم در برگه مخصوص، برای تحمل کیفر به زندان همان حوزه قضایی یا نزدیک‌ترین حوزه قضایی آن استان، حسب مورد، به همراه مامور زن یا مرد با رعایت موازین مراقبتی، اعزام و معرفی می‌شوند.

زندان

نحوه نگهداری محکومان

برای بررسی نحوه نگهداری محکومان به حبس ابتدا لازم است بدانیم زندان‌ها به چند بخش تقسیم می گردد:

زندان‌ها به زندان بسته، نیمه ‌باز، مراکز حرفه ‌آموزی و اشتغال و مراکز اقدامات تأمینی و تربیتی از جمله کانون اصلاح و تربیت برای اطفال و نوجوانان تقسیم می‌‌شود.

به جز مواردی که در قانون یا در حکم دادگاه تصریح شده است، محکومان با توجه به نوع و مدت محکومیت، پیشینه و شخصیتشان، بر اساس تصمیم شورای طبقه ‌بندی و تأیید قاضی اجرای احکام در یکی از بخش ‌های فوق نگهداری می‌‌شوند. در صورتی‌ که محل اقامت محکوم به حبس، خارج از حوزه دادگاه صادر کننده حکم باشد، نام برده برای تحمل ادامه حبس به زندان محل اقامت خود منتقل می‌شود؛ مگر اینکه این امر موجب مفسده باشد که در این صورت با تشخیص قاضی صادرکننده رأی قطعی به نزدیک‌‌ترین زندان محل اقامت خود منتقل می‌‌شود.
نگهداری محکومان و متهمان در یک مکان ممنوع است. نگهداری متهمان در بازداشتگاه‌‌ها و زیر نظر سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور صورت می‌گیرد.

بیشتر بدانید: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی “مجازات جایگزین حبس در چه شرایطی اعمال می‎شود؟” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …