آپارتمان‎های نوساز کم‎متراژ؛ نایاب شده است؟!

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آپارتمان‎‎های نوساز  کم‎متراژ در بازار مسکن نایاب شده است. علت آن کاهش عرضه آپارتمان‎ها در تمام گروه‎ها از لحاظ  سال ساخت و متراژ در بازار مسکن اعلام شده است. نایاب شدن آپارتمان‌های نوساز کم ‌متراژ و متناسب با بودجه خانه اولی‌ها بیش از سایر گروه‌ ها در بازار مسکن مسئله ساز شده‎است.

آپارتمان‎های نوساز

گزارش مجله دلتا به نقل از دنیای اقتصاد حاکی است، نوسان پی‎در‎پی قیمت آپارتمان‎های نوساز از دی ماه پارسال تاکنون، رفته رفته تمایل به عرضه  آپارتمان‎های نوساز کم‎متراژ  را کمرنگ‎تر و بازار مسکن را از حالت تعادل خارج کرد.

این رویداد از اردیبهشت ماه امسال تاکنون جدی‌‎تر شده و بسیاری از سازندگان و مالکان که تمایل داشتند ملک خود را به فروش رسانند، به سبب اینکه  از تثبیت  قیمت خانه و آپارتمان نا‎امید شده بودند، به طور موقت از فروش دست کشیدند.

درمیان کسانی که از فروش خانه و آپارتمان منصرف شده‌اند، احتمالا سوداگرانی هم وجود دارند که تصور می‌کنند با احتکار ملک، افزایش قیمت خانه و آپارتمان را در بازار بیشتر از آنچه تاکنون روی داده است باعث می‎شوند و آنها سود بیشتری از معاملات خود در آینده به دست می‎آورند. اما واقعیت این است که توانائی متقاضیان خرید خانه تغییری نکرده و سقف تسهیلات شبکه بانکی برای خرید نیز ثابت مانده ‎است. در نتیجه فاصله میان توان خرید متقاضیان با قیمت پیشنهادی عرضه شده همین حالا هم با دو مرحله جهش قیمت در خرداد و تیر امسال، بسیار زیاد شده و کشش افزایش قیمت بیش از این در بازار مسکن بسیار اندک است. بنابراین، پافشاری بر افزایش قیمت خانه از سوی مالکان و سازنده‎ها نتیجه‌ای جز بازگشت به رکود نخواهد داشت.

با این حال، عرضه کنندگان خانه و آپارتمان، این هشدار ها را جدی نگرفته‌اند وانصراف از عرضه، بازار مسکن را با کمبود واحد های مسکونی به ویژه در گروه نوساز های کم ‌متراژ رو به ‌رو کرده، واین مساله نیز در افزایش قیمت در دو ماه اخیر تاثیر داشته ‎است.

به نظر می‌رسد تغییر در شرایط بازار مسکن، به تغییر رفتار عرضه‌کنندگان بستگی خواهد داشت و فقط همین گروه هستند که می‌توانند بازار را از بازگشت به ورطه رکود نجات دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…