طلاق از طریق وکالت در طلاق زوجه

۰
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مدارک مورد نیاز برای شروع طلاق با وکالت عبارت است از سند ازدواج یا رونوشت شناسنامه زوجه کپی کارت ملی زوجه ترجیحا کپی شناسنامه زوج و اصل وکالتنامه محضری طلاق.
وکالت در طلاق

جدایی از طریق وکالت در طلاق

عباراتی مثل حق طلاق، وکالت در طلاق زن، حق طلاق زوجه، حق طلاق محضری، همگی به این معنی است که زوج (مرد) با عنایت بر این که قانون‌گذار طلاق را برای او قرار داده است در این خصوص به همسرش وکالت می دهد که بدون حضور او و از طریق انتخاب وکیل دادگستری با شرایط مندرج در وکالت‌نامه خود را مطلقه نماید. با بخش حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

حق طلاق

ممکن است سوالاتی در این خصوص به ذهن بیاید که آیا با وجود حق طلاق، نیاز به حضور مجدد شوهر است؟ نحوه گرفتن آن از شوهر چگونه است؟ آیا برای گرفتن طلاق با حق طلاق داشتن وکیل اجباری است؟ مراحل گرفتن رای طلاق با حق طلاق چگونه است؟ با وجود حق طلاق مهریه هم به زوج تعلق می گیرد؟ مدت زمان طلاق با وجود حق طلاق چقدر است؟

طلاق

زنی که به اصطلاح عامیانه حق طلاق دارد به تعبیر درست حقوقی وکالت در انتخاب وکیل با حدود اختیارات مندرج در وکالت‌نامه از جانب شوهر دارد و با این توضیح اولا مراجعه به وکیل و انتخاب وکیل برای شوهر اجباری است، مگر این که زوجه خود وکیل دادگستری باشد و به وکالت از همسر به دادگاه مراجعه کند. دوم با بودن وکیل دیگر الزام قانونی به حضور شوهر نیست. سوم مهم نیست که وکالت زوجه بلاعزل باشد همین که زوجه وکیل در طلاق باشد و وکالت هنوز پابرجا باشد، کفایت می کند. چهارم مراحل گرفتن طلاق با داشتن حق طلاق همانند مراحل طلاق توافقی است و تفاوتی نمی‌کند و گروه وکلای پارسای در شهر تهران در ظرف مدت ۳ الی ۴ روز کاری و حداکثر یک هفته آن را به پایان می‌رسانند. پنجم نحوه گرفتن آن به این صورت است که یا باید در ضمن عقد در سند ازدواج به عنوان شرط درج گردد و یا این که بعد از عقد زوج از طریق دفتر اسناد رسمی یا سفارت ایران در خارج از کشور به همسرش (زوجه) یا شخص دیگری وکالت بدهد. ششم این که زن بتواند با وجود وکالت حق طلاق، مهریه را هم بر ذمه زوج باقی بگذارد یا وصول کند، بستگی به حدود اختیارات مندرج در وکالت‌نامه طلاق یا شرط ضمن عقد طلاق دارد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی “عدم ثبت ازدواج و مجازات آن” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …