کینوا و فواید متنوع آن

۷
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دانه کینوا هدیه طبیعت و یکی از سرشارترین مواد غذایی کره زمین است که ضمن کمک به لاغری، از بسیاری از سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن نیز جلوگیری می‌کند.
خواص کینوا

کینوا یک دانه کامل است که به دلیل خواص بسیاری که برای سلامتی دارد روز به روز بر محبوبیت آن افزوده می‌شود. مردم می‌توانند دانه و هم برگ‌های این گیاه متنوع و مغذی را نوش جان کنند. کشاورزان بیش از ۱۲۰ نوع مختلف کینوا را پرورش می‌دهند. با این حال، رایج‌ترین نسخه‌های موجود در فروشگاه‌های مواد غذایی، کینوا سفید، قرمز و سیاه است. در این مطلب از مجله دلتا، درباره خواص کینوا صحبت خواهیم کرد.

 فواید کینوا

خواص کینوا

 منبع پروتئین گیاهی است

کینوا یک منبع پروتئینی خوب برای افرادی است که رژیم غذایی گیاهی را دنبال می‌کنند. افراد گیاهخوار باید اطمینان حاصل کنند که مقدار کافی پروتئین بدست می‌آورند. کینوا می تواند یک انتخاب عالی در رژیم غذایی وگان‌ها و گیاهخواران باشد.

دانه کینوا سرشار از فیبر و لاغر کننده است

دانه کینوا در مقایسه با سایر غلات دارای فیبر بسیار زیاد است. به گفته‌ آکادمی تغذیه و رژیم‌های غذایی، مصرف مقدار کافی فیبر می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله یبوست، کلسترول بالا، فشار خون بالا و دیورتیکولوزی کمک کند.
رژیم‌های غذایی سرشار از فیبر همچنین ممکن است موجب حفظ وزن سالم و لاغری شوند. این امر بدان دلیل است که غذا‌های پرفیبر مثل دانه کینوا به افراد کمک می‌کنند تا به مدت طولانی‌تری احساس سیری کنند و این به طور بالقوه موجب کمتر خوردن می‌شود.

مضرات کینوا

منبعی غنی از آنتی اکسیدان‌ها

کینوا مقدار خوبی ویتامین E تامین می‌کند. این یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی است که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر قلب، سرطان‌های خاص و چندین اختلال چشمی کمک کند. مطالعات جدید مرتبا خواص دانه‌ کینوا و ظرفیت آنتی‌اکسیدانی بالای آن را تایید می‌کنند.

به تامین منگنز بدن کمک می‌کند

یک فنجان کینوای پخته شده حاوی ۱.۱۷ میلی‌گرم منگنز است. این حدود ۲۷.۴۳ درصد از نیاز روزانه به منگنز برای مردان و ۳۵.۰۵ درصد از نیاز روزانه‌ی زنان را تامین می‌کند. منگنز برای تقویت سوخت و ساز بدن ضروری است. این عنصر همچنین در کنار بسیاری از آنزیم‌های بدن برای پشتیبانی از عملکرد آن‌ها فعالیت می‌کند.

یک منبع عالی از آهن

یک فنجان دانه کینوا حدود ۲.۷۶ میلی گرم آهن برای بدن فراهم می‌کند؛ این مقدار ۳۴.۵ درصد نیاز روزانه‌ی مردان و ۱۵.۳۳ درصد نیاز روزانه‌ی زنان به آهن را تامین می‌کند. حفظ مقدار کافی آهن برای سلامتی ضروری است. آهن در طیف وسیعی از فرآیند‌های بدن انسان نقش اساسی دارد. به عنوان مثال، بخش اساسی هموگلوبین را تشکیل می‌دهد. این ترکیب از اکسیژن موجود در خون و انرژی و عملکرد سلول‌ها پشتیبانی می‌کند. مصرف آهن کافی همچنین به بافت همبند سالم و متابولیسم ماهیچه‌ها کمک می‌کند.

کینوا چیست

تامین مقدار کافی فولات

فولات یک ویتامین B ضروری است که در شکل‌گیری DNA نقش اساسی دارد. به گفته‌ دفتر مکمل‌های غذایی (ODS)، بسیار مهم است که زنان در طول دوران بارداری به اندازه‌ی کافی فولات دریافت کنند تا احتمال بروز نقص لوله‌ی عصبی در نوزادان خود را کاهش دهند. مصرف مقدار کافی فولات در رژیم غذایی همچنین ممکن است خطر ابتلا به چندین سرطان و افسردگی را کاهش دهد.

نیاز به منیزیم را تامین می‌کند

هر فنجان کینوا پخته شده حاوی ۱۱۸ میلی‌گرم منیزیم است. اگرچه مقدار نیاز به مصرف منیزیم در روز با بالاتر رفتن سن افزایش می‌یابد، کینوا یک منبع خوب برای تامین این ماده‌ معدنی است. منیزیم برای عملکرد بیش از ۳۰۰ واکنش آنزیمی ضروریست و در هر سلول بدن وجود دارد. به گفته‌ی ODS سطوح پایین منیزیم با خطر ابتلا به شرایط بهداشتی زیر می‌تواند مرتبط باشد:

  • فشار خون بالا
  • بیماری قلبی و عروقی
  • دیابت نوع ۲
  • میگرن

آنتی اکسیدان

مضرات و عوارض جانبی مصرف کینوا

برخی از افراد پس از خوردن دانه کینوا، عدم تحمل یا حساسیت به آن را تجربه کرده‌اند. این اغلب به دلیل ساپونین، یک ماده شیمیایی موجود در پوشش دانه کینوا است. تحقیقات نشان می‌دهند که علی‌رغم خواص فراوان دانه کینوا، این دانه همچنین ممکن است در بدن برخی از افراد، در پاسخ به محتوای پروتئین و اگزالات‌ها ایجاد حساسیت یا عدم تحمل کند.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ در ۲:۵۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۲ دی ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۵ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۹ آذر ۱۳۹۹ در ۲:۰۵ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۹ آذر ۱۳۹۹ در ۰:۰۵ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۸ آذر ۱۳۹۹ در ۱:۳۷ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۷ آذر ۱۳۹۹ در ۲:۵۵ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۷ آذر ۱۳۹۹ در ۲:۱۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…