نکات چیدمان تابلو

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دکوراسیون داخلی منزل و چیدمان وسایل تزئینی در آن، یکی از چالش‌هایی است که بسیاری از افراد معمولا با آن روبه‌رو هستند. در واقع یک دکوراسیون زیبا می‌تواند از یک‌سو موجب آرامش اهل خانه شود و از سوی دیگر، سلیقه و هنر صاحب‌خانه را به مهمانان نشان بدهد.
1b759f8faeefb875becc582f002b94f2 نکات چیدمان تابلو

می‌توان گفت آنچه بیشتر از مبلمان، گلدان‌ و دیگر وسایل تزئینی می‌تواند نیازهای زیبایی‌شناختیِ بصری انسان را فراهم کند، استفاده‌ به‌جا و مناسب از تابلوها و آثار هنری است. اگر فکر می‌کنید کافی است یک تابلوی زیبا و گران‌قیمت بخرید و سپس آن را با یک میخ به دیوار آویزان کنید، سخت در اشتباه هستید. در این مطلب سیر تا پیازِ مراحل انتخاب، خرید و چیدمان تابلو را به شما ارائه می‌کنیم تا با استفاده از نکات آن، دکوراسیون منزل‌تان را به زیبایی تکمیل کنید. با صفحه دکوراسیون مجله دلتا همراه باشید.

تابلو

انتخاب سبک تابلو

پیش از خرید تابلو یا آثار هنری بهتر است ابتدا تعیین کنید چه سبکی را می‌پسندید. درگذشته سبک تابلوها و آثار هنری بسیار محدود بود، اما امروزه گزینه‌های متنوع و زیبایی وجود دارند که می‌توانید بسته به سلیقه‌تان بهترین تابلوها را در سبک‌های کلاسیک، مدرن، مینیمال و نظایر آن انتخاب کنید.

اندازه‌ تابلو

پس از انتخاب سبک مورد علاقه‌تان و قبل از خرید تابلو، باید اندازه‌ آن را تعیین کنید. تعیین اندازه‌ درست تابلوها یکی از مهم‌ترین مواردی است که قبل از اقدام به خریدِ آن‌ها باید در نظر گرفته شود. برای تعیین اندازه‌ تابلو به نکات زیر توجه کنید:

خرید تابلو

فضا

معمولا طراحان دکوراسیون داخلی عقیده دارند هرچه تابلو بزرگ‌تر باشد، بهتر است. تابلوهای بزرگ در بسیاری از موارد می‌توانند طراحی دکوراسیون منزل را کامل کنند.

 شکل و ابعاد دیوار

برای دیوارهای بلند که شبیه به یک مستطیل ایستاده به‌نظر می‌رسند، بهتر است از پرتره و تابلوهای عمودی استفاده شود. اما برای دیوارهایی که افقی است (مانند دیوار راهروی ورودی منزل) بهتر است از تابلوهای افقی استفاده کنید. تابلوها باید تا حدی بزرگ باشند و حداقل دو‌ سوم یا سه‌چهارم کل دیوار را بپوشانند.

 اندازه‌ سقف

اگر سقف اتاق بلند و طاقی‌شکل است، تابلوهای بزرگی که کل یک دیوار را پُر می‌کنند مناسب‌تر است. اما اگر ارتفاع سقف کم است، استفاده از یک تابلوی کوتاه به‌شکل افقی بهتر است.

نصب تابلو

ایجاد گالری دیواری

برای درست کردن یک گالری هنری روی یک دیوار بسیار بزرگ، می‌توانید از تابلوهایی با اندازه‌های یکسان یا با اندازه‌های مختلف (برای افزایش جذابیت‌های بصری) استفاده کنید. در این روش باید از آثار هنری یک هنرمند، نقاشی‌هایی با رنگ زمینه‌ یکسان یا تصاویر چاپی با مضمون یکسان استفاده کنید.

نصب تابلو

پس از خرید تابلو، حال نوبت به نصب آن می‌رسد. نصب تابلوها اگر به‌درستی انجام نشود ممکن است منظره‌ ناخوشایندی پدید آورد. برای نصب تابلوها، حتما نکات زیر را مورد توجه قرار بدهید:

دکوراسیون داخلی

۱. یکی از اشتباهات رایج بسیاری از افراد این است که تابلوها را چنان بالا آویزان می‌کنند که برای دیدن آن‌ها باید کاملا سرتان را بلند کنید. تابلوها و آثار هنری باید جایی نصب شوند که کاملا در راستای چشمان فردی با قدِ حدودا ۱۶۷ تا ۱۷۲ سانتی‌متر قرار گیرند و فرد بدون اینکه زیاد سرش را به بالا یا پایین خم کند، بتواند تابلو را تماشا کند.

۲. اگر قرار است تابلو روی دیوار بالای مبل یا طاقچه‌ شومینه نصب شود، ابعاد آن باید به‌اندازه سه‌چهارم پهنای مبل یا طاقچه باشد و ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر بالاتر از آن قرار بگیرد. حتما نیاز نیست این اعداد دقیق باشند، با یک نگاه نیز می‌توانید تخمین بزنید.

۳. اگر می‌خواهید به‌جای یک تابلوی بزرگ چند تابلو را در کنار یکدیگر قرار بدهید، آن‌ها را طوری کنار هم بچینید که نزدیکِ هم باشند نه اینکه آن‌ها را در کل فضای دیوار پخش کنید.

۴. سعی نکنید همه‌ دیوارها را با تابلوهای هنری پُر کنید. نصب تعداد محدودی تابلو، فضای دلپذیرتری ایجاد خواهد کرد.

۵. همیشه قرار نیست تابلوهای بزرگ نصب کنید. گاهی می‌توان با نصب قاب‌های کوچک، تأثیر بیشتری روی بیننده ایجاد کرد.

۶. در آخر، برای نصب تابلوها فقط به آویزان کردن‌شان به دیوار اکتفا نکنید. می‌توانید برخی از آن‌ها را روی پیانو، بالای تخت و حتی روی میز قرار بدهید (البته باز هم باید آن‌ها را به دیوار تکیه بدهید). اگر به نظرتان عجیب است، حداقل یک‌بار امتحان کنید!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…