موز و فواید بی‌شمار آن

۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ارزش غذایی موز به دلیل وجود همزمان پروتئین، کربوهیدارت و قند در این میوه بالاست. آهن، فسفر،‌ کلسیم و پتاسیم نیز از مهمترین مواد معدنی موجود در موز هستند. وجود این مواد برای تضمین سلامت بدن انسان ضرورت دارد.
خواص موز

موز میوه‌‌ای است با ارزش غذایی بالا و خواص فراوان! موز به دلیل داشتن طعمی خوشمزه و راحتی مصرف علاقه‌مندان زیادی دارد. این میوه مغذی به صورت متوسط ۸۹ کیلوکالری انرژی دارد. مصرف موز به پیشگیری از بیماری‌های گوارشی کمک زیادی خواهد کرد. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره خواص موز صحبت خواهیم کرد.

خواص موز و کاربردهای درمانی

کمک به درمان اسهال و یبوست

موز حاوی فیبر غذایی بالایی است و مصرف آن به پیشگیری از یبوست کمک می‌کند. همچنین به دلیل خاصیت قابض مصرف آن به درمان اسهال نیز کمک خواهد کرد. به طور کلی موز به سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و یک میوه مفید برای افراد دارای زخم معده است.

پشگیری از پوکی استخوان

پیشگیری از سرطان

آنتی‌ اکسیدان‌ها مهمترین مبارزان سرطان هستند. این میوه حاوی مواد آنتی‌اکسیدان است و از این رو در پیشگیری از سرطان موثر است.

تخفیف افسردگی، کمک به ترک سیگار

موز سرشار از ویتامین‌های ب۱۲، ب۶ و پتاسیم است و به همین دلیل، به رفع افسردگی و استرس کمک شایانی می‌کند. جالب است بدانید، زمانی که دچار استرس می‌شوید، میزان سوخت و ساز افزایش پیدا می‌کند و سطوح پتاسیم افت می‌کند. از این رو، مصرف موز می‌تواند سطوح پتاسیم را به حالت عادی بازگرداند و احساس آرامش را در بدن ایجاد کند. همچنین مصرف این میوه می‌تواند به احیای نیروی بدن و خنثی‌سازی آثار ترک نیکوتین کمک کند.

فواید موز

پیشگیری از پوکی استخوان

موز با داشتن فسفر و آهن می‌تواند به حفظ سلامت و قدرت استخوان‌ها کمک کند و برای پیشگیری از پوکی استخوان مفید است.

تقویت بینایی

موز حاوی ویتامین آ است. این ویتامین برای حفاظت از چشم‌ها، تقویت و بهبود بینایی مفید است.

نکات و توصیه‌های پزشکی

با وجود خواص فراوان و ارزش غذایی بالای موز، مصرف این میوه در موارد زیر باید با احتیاط همراه باشد:

  • برخی افراد، به ویژه کودکان ممکن است نسبت به موز حساسیت داشته باشند.
  • مقدار پتاسیم موز نسبتا زیاد است، بنابراین بیماران با نارسایی کلیه، باید در مصرف موز احتیاط کرده و از زیاده‌روی در مصرف آن خودداری کنند.
  • موز، میوه ای نفاخ است و زیاده‌روی در مصرف آن، به ویژه برای افراد با مزاج بلغمی (سرد و مرطوب)، باعث تولید گاز معده می‌شود.

موز

برای بهره‌مندی کامل از ارزش غذایی موز و خواص آن، توصیه می‌شود این میوه را در میان وعده صبح مصرف کنید. بدترین زمان برای خوردن این میوه پس از صرف کامل وعده غذایی به ویژه شب‌هاست، چراکه باعث گرسنگی و تحریک اشتها می‌شود. اگر بعد از وعده غذایی موز بخورید، میل به خوردن مجدد غذا افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه زمینه چاقی و افزایش وزن به وجود می‌آید.

۳ دیدگاه

  1. روزبهانی

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ در ۸:۴۱ ق٫ظ

    متشکرم

    پاسخ

  2. امراله مهماندوست

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ در ۴:۵۰ ب٫ظ

    ۱- مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از۹۵% از آبی است که دربارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود آرزوی اینجانب از کودکی این بوده است تا جلو مقدار … متر مکعب آبی را که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه دربخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود را در محلی به نام تنگه بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را با احداث بندی (سدی) خاکی بگیرم اینجانب از اینکه مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود سهم خلیجی می شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند ناراضی هستم اینجانب حتی راضی نیستم تا سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود سهم خلیجی شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند اینجانب در نظر دارم با تغییر مسیر سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود را سهم دریاچه فصلی در شهر خنج ازشهرستان خنج استان فارس نمایم. بعد از آن روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را می توان به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
    ۲- آرزوی اینجانب از تاریخ ۱۳۷۰/۱۲/۲۲ تا تاریخ ۱۳۷۶/۰۷/۳۰ که کارمند اداره آب و فاضلاب شهری بخش خنج شهرستان لارستان شرکت آب و فاضلاب شهری استان فارس بوده ام یا از تاریخ ۱۳۷۶/۰۸/۰۱ تا تاریخ ۱۳۸۸/۱۲/۱۲ که کارمند شرکت آب و فاضلاب شهری کلان شهر شیراز بوده ام یا از تاریخ ۱۳۸۸/۱۲/۱۳ تا هم اکنون که کارمند امور آب و فاضلاب شهری شهر صدرا شرکت آب و قاضلاب شهری کلان شهر شیراز هستم یا درآینده که دوست دارم تا کارمند امور آب و فاضلاب شهرستان خنج شرکت آب و فاضلاب استان فارس باشم آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری برای شهرهای خنج و فیشور(شهرهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج) بوده است آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب روستایی برای روستاهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج بوده است چون با آب مناسبی که از تصفیه فاضلاب شهرها و روستاهای اطراف دریاچه فصلی کفه خنج به دست می آید می شود کمربند سبزی را به طول ۱۸ کیلومتر و عرض ۸ کیلومتری دراطراف مساحت ۱۳۰ کیلومتری اطراف دریاچه فصلی کفه خنج احداث کرد و شهر خنج را به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
    امام علی (ع) می فرمایند : کسی که آب و خاک یعنی نیروی طبیعی دارد و نیروی انسانی خود را برای بهره برداری به کار نمی بندد و با فقر و گدایی می گذراند نفرین و لعنت بر او باد.
    ۵ نوع زمین خوار در کشور ایران وجود دارد ۱- یکی شخص یا اشخاصی که نتواند یا نتوانند به موقع و به اندازه رشوه خود را به کارکنان (الف – اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان … ب – اداره اجازه برداشت آب از زیر زمین در شهرستان … پ – اداره واگذاری زمین برای توسعه کشاورزی در شهرستان … ت – اداره ثبت اسناد املاک در شهرستان … بپردازد یا بپردازند ۲- یکی شخص یا اشخاصی که نتواند یا نتوانند به موقع و به اندازه رشوه خود را به الف – اداره شهرسازی شهرستان … ب – اداره روستا سازی شهرستان … پ – اداره ثبت اسناد املاک شهرستان … بپردازد یا بپردازند ۳- … ۴- … ۵- … این شخص یا اشخاص از طرف مراجع مربوطه به عنوان زمین خوار به اداره دادگستری شهرستان … معرفی می شوند تا درس عبرتی شوند برای ملت بزرگ ایران

    پاسخ

  3. روزبهانی

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ در ۹:۵۶ ق٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…