آیا اجازه شوهر برای عمل جراحی همسر الزامی است؟

۰
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در بسیاری از موارد که نیاز به یک عمل جراحی فوری باشد و حال بیمار بسیار وخیم، در چنین مواردی نه تنها از کسی به عنوان همراه امضا گرفته نمی‌شود بلکه رضایت خود بیمار هم در این گونه موارد نیاز نیست و شخص بیمار را به اتاق عمل می‌برند.
عمل جراحی همسر

بر اساس بند ۲ ماده واحده قانون مجازات اگر کسی بتواند به ‏بیماران با حال وخیم کمکی برساند و این کار را انجام ندهد و از کمک به آنها خودداری کند، جرم محسوب می‌‎گردد و برای او مجازاتی در نظر گرفته می‌شود. با این وجود هنوز برای اکثر مردم جای سوال است که آیا اجازه شوهر برای عمل جراحی همسر الزامی است یا خیر؟ با بخش حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

عمل جراحی

آیا زن برای انجام عمل‌های خود نیاز به اجازه همسر دارد؟

فعلا برای عمل‌های جراحی زن، در خصوص رضایت شوهر قانونی وجود ندارد و این موضوع فقط به صورت یک بخشنامه در بیمارستان‌ها باب شده است و کسی که عاقل و بالغ باشد نیازی به اجازه همسر و یا پدر برای عمل جراحی ندارد، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود و شخص سفیه و محجور و یا اینکه صغیر یا طفل باشد.

 بر اساس قانون هر کسی که از لحاظ عقلی رشد کرده باشد و بتواند برای خود تصمیم‌گیری‌های درستی انجام دهد، دیگر نیازی به امضای همسر و یا پدر برای عمل جراحی ندارد؛ زیرا او بالغ و عاقل است.

مشکلاتی که بعدها به وجود می‌آید باعث می‌شود که بیمارستان‌ها یک رضایت‌نامه از شخص داشته باشند تا برای آن‌ها مشکلی ایجاد نگردد.

زن و شوهری که با یکدیگر تفاهم نداشته و با هم مشکل دارند، انجام دادن عمل جراحی در این موارد تبعات بسیاری دارد. به عنوان مثال می‌توان اینگونه بیان کرد: زن و شوهری که با یکدیگر دعوا دارند و خواستار سقط جنین شده‌اند و بعد از آن از یکدیگر جدا شده‌اند. ولی بعد از مدتی زن از همسر خود برای عمل سقط جنین شکایت کرده است. در این مواقع اگر جراحی زن اورژانسی باشد مشکلی به وجود نمی‌آید ولی اگر اورژانسی نباشد، باید رضایت‌نامه داشته باشند تا به مشکل برنخورند.

اجازه همسر

اجازه شوهر برای عمل زیبایی همسر

در دنیای امروزه زنان به مسئله زیبایی اهمیت ویژه‌ای می‌دهند و اهمیت آن به قدری‌ست که حاضر هستند درد عمل جراحی و عواقب بیهوشی را متقبل شوند.

در یک زندگی زناشویی اگرچه برای عمل‌های جراحی زن نیازی به اجازه مرد نیست و خود زن می‌تواند این کار را انجام دهد ولی بسیاری از مردها با این عمل‌های زیبایی مخالف هستند با این حال زن‌ها می‌توانند با اجازه خودشان عمل جراحی زیبایی را هم انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …