بوی بد دهان، علت و درمان خانگی آن

۲
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بوی بد دهان یا تنفس بدبو مشکلی است که اگر کسی با آن دست به گریبان باشد، حضور در اجتماع برای او سخت می‌شود و از مواجهه با دیگران خجالت می‌کشد، حتی در بسیاری از موارد بوی بد دهان عاملی اضطراب‌آور است.
درمان بوی بد دهان

معمولا غذاهای خاص، شرایط بهداشتی و عادات غذایی از دلایل معمول بوی بد دهان هستند. در بسیاری موارد هم بوی بد دهان با اقدامات مربوط به بهداشت دهان و دندان برطرف می‌شود، اما اگر اقدامات خودمراقبتی که برای حل این معضل انجام می‌شود، جواب ندهد، حتما فرد باید به دندانپزشک یا پزشک‌ مراجعه کند تا مطمئن شود عامل بیماری بوی بد دهان‌ نیست. با مجله دلتا همراه باشید تا درباره‌ دلایل، علائم و درمان بوی بد دهان مطالب بیشتری بیاموزیم.

 علت بوی بد دهان

منشأ بوی بد دهان

بوی بد دهان معمولا از محیط دهان سرچشمه می‌گیرد و ممکن است منشأ گوناگونی داشته باشد.

  • غذا
  • دخانیات
  • بهداشت نامناسب دهان و دندان
  • خشکی دهان
  • برخی داروها
  • عفونت‌های دهانی

درمان بوی بد دهان

اگر علت بوی بد دهان مربوط به محیط دهان یا بیماری‌های مرتبط با دهان و دندان باشد، دندانپزشک اقداماتی را برای کمک به رفع مشکل شما انجام خواهد داد.

دهان‌شویه‌ها و خمیردندان‌ها

در صورتی‌که دلیل بوی بد دهان تجمع باکتری و وجود پلاک‌های دندانی باشد، دنداپزشک‌ حتما یک دهان‌شویه‌ مناسب برای از بین بردن باکتری‌ها به شما معرفی خواهد کرد.

درمان بیماری‌های دهان و دندان

اگر مبتلا به نوعی از بیماری‌های لثه باشید، باید به یک متخصص بیماری‌های لثه (پریودنتیست) مراجعه کنید. بیماری‌های لثه ممکن است باعث جدا شدن لثه از دندان‌ها یا تحلیل رفتن لثه شود.

بوی بد دهان

روش‌های خانگی برای از بین بردن بوی بد دهان

برای کاهش یا جلوگیری از بوی بد دهان این موارد را رعایت کنید:

مسواک زدن بعد از هر وعده‌ غذایی

حتما بعد از هر وعده‌ غذایی با خمیردندان حاوی فلوراید دندان‌ها را مسواک بزنید، حتی می‌توانید یک مسواک برای محل کارتان تهیه کنید تا بتوانید در وعده‌ بین روز هم حتما دندان‌تان را مسواک بزنید. خمیر دندان‌هایی که خواص ضدباکتریایی دارند بوی بد دهان را کاهش می‌دهند.

حداقل یک‌بار در روز از نخ دندان استفاده کنید

نخ دندان باعث می‌شود ذرات غذا و پلاک‌های به جا مانده لابه‌لای دندان‌ها از بین بروند و بوی بد دهان کمتر شود.

زبان‌تان را هم مسواک بزنید

زبان شما محل تجمع باکتری‌هاست؛ بنابراین مسواک زدن زبان می‌تواند بوی بد دهان را کم کند. افرادی که اصطلاحا زبان‌شان بار دارد مثل سیگاری‌ها یا کسانی که دچار بیماری خشکی دهان هستند، تجمع باکتری‌ها در زبان‌شان شدیدتر است و باید از اسکراپر (لایه‌بردار) زبان برای تمیز کردن زبان‌شان استفاده کنند. می‌توانید از مسواک‌هایی استفاده کنید که قسمت مخصوص تمیز کردن زبان دارند.

دندانپزشک

رژیم غذایی

همان‌طور که پیش از این هم گفته شد مواد غذایی مصرفی شما در ایجاد بوی دهان مؤثر است، پس اگر می‌خواهید دهان‌تان بوی بدی ندهد از خوردن سیر و پیاز اجتناب کنید. حواس‌تان باشد خوردن زیاد خوراکی‌های شیرین هم می‌تواند با بوی بد دهان مرتبط باشد.

مرتب مسواک خود را عوض کنید

وقتی مسواک‌تان تغییر حالت داد یا ساییده شد آن را دور بیندازید. تقریبا هر سه یا چهار ماه یک‌بار مسواک جدیدی بگیرید که موهایی با زبری ملایم دارد.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ در ۲:۰۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ در ۱:۵۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…